Hódít a country – de minek köszönhető a mindent elsöprő siker?

Ha a zenei műfajok népszerűségét vizsgáljuk, idén vitathatatlanul a country az, ami óriási fellendülést könyvelhetett el 2024 mögöttünk álló hónapjaiban. De minek köszönhető a fellendülés? Megtaláltuk a választ!

Persze, az egyenlet megoldásához szükséges képletből nem hiányozhatnak az olyan világsztárok, mint Beyoncé, Lana Del Rey, Post Malone vagy éppen újabban mgk. Azonban a műfaj elsöprő sikerének okai mögött bizony jóval több van attól, minthogy kedvenc zenészeink is részévé váltak a trendnek.

A sort közülük egyébként Lana nyitotta, aki februárban jelentette be, hogy 2024 szeptemberében kiadja Lasso című dalát, mely senkit nem lep meg, de a country műfajába kalauzol majd minket. Aztán hamarosan megérkezett a buliba Beyoncé is. Az énekesnő LVIII. Super Bowl egy félidei reklámjában fedte fel a hírt, hogy március 29-én új albummal jelentkezik, mely a Cowboy Carter címet viseli majd. Queen B akkor rögtön két kislemez-dalt is kiadott róla, a Texas Hold ‘Em és a 16 Carriages pedig azonnal slágerekké váltak. Előbbivel még azt is elérte, hogy ő lett az első fekete női művész, aki valaha a slágerlisták első helyéig menetelt egy country nótával. Aztán el is érkeztünk Post Malone-hoz, aki hamarosan droppoló F-1 Trillion című lemezének előfutáraként megjelent dalaihoz olyan műfaji ikonokat kért fel közreműködőként, mint Morgan Wallen, Blake Shelton és Luke Combs. A sort pedig aztán sokunk meglepetésére mgk folytatta. Ő először a sun to me-vel, majd a Jelly Rollal közös Lonely Roaddal győzött meg minket, hogy bizony ebben is tud maradandót alkotni. Azonban abban is biztosak vagyunk, hogy többen követik majd őket ezen az úton. A country zene ugyanis 2023-ban az egyik leggyorsabban növekvő műfaj volt az Egyesült Államokban: a Luminate szerint streamelései meghaladták a a 20 milliárdot, ami 23,7 százalékos növekedést jelentett az előző évhez képest. Biztosan kijelenthető tehát, hogy átveszi az irányítást.

Esélyegyenlőség a műfajon belül

A country ugyan nem új keletű, de története gyakran vitatott. Afrikai és európai zenei hagyományokból merít, de azt ma gyakran a fehér emberekkel hozzák kapcsolatba. Ezt a lemezkiadók iparági szegregációs kísérleteivel magyarázzák, ami egészen az 1920-as évekig nyúlik vissza. A rajongók azt feltételezik, hogy Beyoncé legújabb projektjei – beleértve a Cowboy Carter és a Renaissance című albumokat is – a fekete emberek által létrehozott zene visszavételéről szólnak. A műfaj sokáig kirekesztő volt, de Beyoncé és a hozzá hasonló színesbőrű előadók igyekszenek változtatni ezen és ez nem csak saját karrierjükre gyakorol pozitív hatást. Sokak szerint ugyanis a műfaj nekik köszönhetően sokkal színesebb közönséget szolgálhat ki.

„A country zene történelmileg egy fehér, kirekesztő tér volt. Ez szöges ellentétben áll azzal a kevéssé ismert, de egyre inkább tárgyalt ténnyel, hogy a country valójában a fekete emberekkel kezdődött. És az, hogy Beyoncé country albumot készít, csak megerősíti ezt a tényt” – mondta a Newsweeknek Kaia Kater kanadai énekes és dalszerző. Szerinte a népszerűség kulcsa ebben keresendő. Egyre több ember kezdi megérteni, hogy a country zene egy olyan stílus, amely mindenkié. Ezt a felvetést pedig tovább árnyalja Ryan Cassata transznemű művész következő nyilatkozata is.

„A country jövője queer. A country jövője transznemű. A country jövője fekete. A country jövője a kisebbségeké és az elnyomottaké, mert ez a múltjának is alapvető része volt. Amiri Baraka történelmi könyvében, a The Blues People-ben világossá teszi, hogy minden népszerű amerikai zene gyökerei az afrikai diaszpórából erednek” – mondta Cassata.

„Zenét alkotni ebben a műfajban azt jelenti, hogy szembeszállunk az elnyomással, a bigottsággal és a gyűlölettel, erőteljes dolog, mert visszakövetelünk egy olyan műfajt, amelyről az elnyomók tévesen azt hiszik, hogy az övék. Hallatni kell a hangunkat és a country, az egyik legnépszerűbb zenei műfaj, egy erőteljes eszköz arra, hogy megosszuk tapasztalatainkat.” 

A határok lebontása

Damon Whiteside, az Academy of Country Music vezérigazgatója  is észrevette a műfajban bekövetkezett változást, ami szerinte befogadóbbá és kreatívabbá teszi azt.

„A country dalok, legyen szó a régiekről vagy az újakról, az évek során a műfaj világklasszis dalszövegírására, zenészi és őszinte kapcsolódási képességére összpontosítása miatt válhattak ilyen népszerűvé. Azok a hihetetlen történetek, amelyeket a country dalok évtizedek óta mesélnek, teszik a műfajt minden hallgató számára megfoghatóvá, és segítenek abban, hogy a country zene továbbra is széles közönséget érjen el és vonzzon szerte a világon. A country-t most soha nem látott módon ölelik fel a tömegek, köszönhetően egy új sztárokból és dalszerzőkből álló csoportnak, akik lebontják a zenei határokat, és friss és dinamikus módon fejezik ki magukat. A hagyományos műfaji vonalak a rajongók számára soha nem voltak ennyire elmosódottak, és az emberek megtapasztalják, hogy a country zene mindenkié, függetlenül attól, hogy honnan jössz, vagy mi a háttered.”

Miközben a country zenének története és vonzereje van az Egyesült Államok bizonyos részein, az utóbbi években egyre inkább mainstreammé vált, növekvő számú új rajongóval és előadóval. Éppen ezért van arra is példa, hogy egyes művészek az éppen aktuális hullám meglovagolása miatt állnak be a country mögé.

Egy műfaj, ami tükrözi a küzdelmeinket

Diana D’Angelo, a Breaking Creatives Agency vezérigazgatója és szórakoztatóipari sajtós karrierje során számos country sztárral dolgozott együtt, köztük Dolly Partonnal, Jessi Alexanderrel, Jon Randall-lal és a Reckless Kellyvel is, így természetesen neki is bőven van rálátása a műfajra. Azonban ő úgy gondolja, hogy a country népszerűségének növekedése a COVID-19 világjárványnak köszönhető.

„A countryban láthatjuk a saját küzdelmeinket, saját győzelmeinket és fáradhatatlan törekvésünket a jobb holnap iránti. Sokan tudunk azonosulni az elveszett szerelemmel és azzal, hogy valaki autóját meg akarjuk rongálni. Sokan ismerjük azt az érzést, hogy keményen dolgozunk néhány dollárért. A világjárvány után, amelyet számos igazságtalan döntés jelenleg is zajló háborúk követtek világszerte, talán azért fordulunk a country zenéhez, mert lehetőséget ad arra, hogy menedéket találjunk a szívből jövő történetek egyszerűségében. Azokban, amikben az őszinteség uralkodik és a sebezhetőség ünnepelt. Talán ez a mi közös gyógyulási korszakunk.”

Tammy Donham, a Middle Tennessee State University professzora, aki egyben a country zenére és zenei marketingre szakosodott szakértő, közel 17 évig dolgozott a Country Music Associationnél, ahol több pozíciót is betöltött, köztük a marketingért felelős alelnöki posztot. Bár nem vitatja D’Angelo véleményét, a műfaj népszerűségének növekedését a fiataloknak tulajdonítja.

„A country zene az egyik leggyorsabban növekvő műfaj az Egyesült Államokban, nagyrészt a fiatalabb rajongóknak köszönhetően. Az előadók és iparági szereplők minden műfajban mindenképpen felfigyelnek a country zene erejére és vonzerejére, hogy elérjék és bevonzzák a zenerajongókat.”

Ezt bizonyítják a TikTok statiszikái is, a felhasználók ugyanis sok esetben a countryt használják háttérzeneként a platformon közzétett videóikban. Ez a tendencia pedig tovább növekszik.

Nyitókép: Beyoncé Facebook
Forrás: Newsweek

Ha tetszett a cikkünk, ezek is érdekelhetnek: