Az innovatív termékek nemcsak kényelmesebb és fenntarthatóbb megoldást kínálnak, mint klasszikus társaik – abban is nagy szerepet játszhatnak, hogy a menstruációs stigmát végleg eltöröljük.
A történelem során a menstruáció tabutémának számított, ezért a nők szégyenként tekintettek rá. Habár azóta hosszú utat tettünk meg, még mindig sok változásra van szükség ahhoz, hogy ezek a beszélgetések ne csak a női körökben normalizálódjanak, hanem az iskolában és a munkahelyen, valamint a hétköznapi életben is „elfogadottak” legyenek. De miért égetően fontos, hogy a menzeszről minél több szót ejtsünk – még akkor is, ha mi sem igazán szeretünk beszélni róla? Mert ezzel lehetővé tesszük, hogy még több olyan női egészségügyi termék kerüljön forgalomba, amely biztonságos és fenntartható opciót kínál. Valamint – ami még ennél is fontosabb – hozzájárulhatunk a menstruációs stigma eltörléséhez. Hiszen néhány kultúrában még ma is komoly hiányosságok jellemzik a felvilágosítást, valamint megbélyegzés társul a havi vérzéshez.
Indiában például minden ötödik lány kimarad az iskolából a menstruáció miatt. Ebben a kulturális korlátozások, a menstruációval kapcsolatos oktatás hiánya és a nem megfelelő higiénés állapotok egyaránt szerepet játszanak. Valamint az olyan tanárok, akik megerősítik és terjesztik a havi ciklusról szóló téves információkat: többek között azt, hogy a menstruáció alatt a lányok nem érhetnek friss ételhez, nem fürödhetnek és nem játszhatnak fiúkkal. Ez a súlyos társadalmi megbélyegzés odáig fajult, hogy 2017-ben a 13 éves Tamil Naduban öngyilkosságot követett el, miután tanára nyilvánosan megszégyenítette a ruháján látható vérfolt miatt.
A női higiéniai termékek történelme
A különböző évszázadokban, kultúrákban nemcsak más-más hiedelmek kapcsolódtak a menzeszhez, hanem az egészségügyi termékek is sokat változtak. Az 5. és a 15. század között a legelterjedtebb megoldás egy kisebb rongy volt, amely a betét funkcióját töltötte be. A középkorban tisztátlannak, szégyenletesnek találták a menstruációt.
A női egészségügyi termékek terén az első komolyabb áttörést az 1850-es évek hozták el. Ekkor találták fel az „egészségügyi kötényt”, amely gumiból készült és szalagokkal lehetett a lábhoz rögzíteni. Habár a termék megakadályozta, hogy vér kerüljön a nők ruhájára vagy arra a felületre, amire leülnek, de kifejezetten kényelmetlen volt. Az első betétet 1896-ban dobták piacra. Azonban a menstruációs stigma miatt a nők nem akarták, hogy valaki rajta kapja őket miközben betétet vásárolnak – így a terméket hamarosan kivonták a forgalomból.
1931-ben Earl Haas megalkotta a modern, applikátorral ellátott tampont, amely lehetővé tette, hogy a nők úgy helyezzék fel a terméket, hogy közben nem érintkeznek vérrel. Mivel kulturális és vallási okok miatt a menstruációt még mindig tabuként kezelték, ezért sok nő kényelmetlenül érezte magát, amikor „klasszikus” tampont használt. Ezért Haas találmánya nagy népszerűségre tett szert. 1933-ban Gertrude Tendrich létrehozta a Tampax céget, amely ma a világ egyik legnagyobb női egészségügyi termékeket gyártó vállalata. Azonban a Tampax ekkor csak házas nőknek ajánlotta a termékeit, mert használatukkal „elveszíthető a szüzesség”. 1975-ben a Rely bemutatja a karboximetil-cellulózból készült tamponokat, amelyekről később kiderült, hogy könnyebben elszaporodnak rajta a baktériumokat, mint a pamutból készült verziókon. Ez az oka annak, hogy „toxikus sokk szindróma” kifejezés elterjedt.
A legnépszerűbb innovatív termékek
Menstruációs bugyi/fehérnemű
A menstruációs bugyi kényelmes, egyszerű és fenntartható alternatívát kínál a hagyományos tamponok és betétek helyettesítésére. Ezeket a termékeket egy nedvszívó béléssel látják el, amely megakadályozza a szivárgást, illetve azt, hogy a vér a levegővel érintkezve kellemetlen szagot árasszon. Néhány változata akár 4-5 tamponnyi vér befogadására is képes. A menstruációs bugyival úgy a legegyszerűbb megbarátkoznod, ha kezdetben csak az enyhébb napokon próbálod ki. Így megbizonyosodhatsz arról, hogy a bugyi valóban kiállja a próbát és nyugodtan viselheted az erősebb napokon is.
https://www.instagram.com/p/CPp6SfsLQIs/
Menstruációs kehely/intimkehely
A fenntartható életmód felvirágzásának köszönhetően a mosható betétek, valamint a menstruációs kelyhek (más néven intimkelyhek vagy menstruációs tölcsérek) népszerűsége is megnőtt. Habár utóbbiról sokan azt hiszik, egészen új keletű találmány, valójában már az 1930-as években megjelent, Leona Chalmersnek köszönhetően. Azonban az ötlete csak a 2000-es években hozta meg az áttörést. A kehely rendkívül környezetbarát megoldásnak számít, hiszen a legtöbb, akár 10 évig is kitart és napi 12 órán át használható.
https://www.instagram.com/p/CPvPCgEn8qS/
Menstruációs lemez
Ez a vívmány nagyban hasonlít a menstruációs kehelyre, mivel cseppmentesen felfogja a távozó folyadékot – a különbség, hogy ez nem tisztítható, hanem egyszer használatos, pont mint egy tampon. Viszont a vékony, rugalmas kis lemezt elég 12 óra után cserélni, ráadásul használata közben a szexről sem kell lemondani. Ezért a termék kifejezetten hasznos lehet a menzeszt, valamint a menstruáció alatti szexet övező tabu megszüntetésében. Illetve a nők számára is nagyobb szabadságot nyújthat, hiszen így nem kell amiatt aggódniuk, hogyan elégítsék ki biztonságosan, és vérfoltok nélkül a szexuális vágyaikat a havi vérzés napjain.
https://www.instagram.com/p/COGFkdjnvie/
Változás a következő generáció érdekében
Korábban már említettük, hogy a fejlett országokban nagyon sokat változott a menzesz megítélése, de még mindig vannak olyan stigmák, amelyekkel rendszeresen találkozhatunk. Azonban a menstruációt hűen ábrázoló hirdetések, valamint az innovatív női higiéniai termékek segítségével a megbélyegzés mértéke is csökkenthető. A menstruációs kelyhektől kezdve a fehérneműkig minden ilyen innovatív termék arra hivatott, hogy a nők megbékéljenek a saját testükkel, a havi vérzéssel és kényelmesen beszéljenek róla. Így az ezt övező problémák, például a világszerte nagy gondot jelentő menstruációs szegénység, és az eltérő kultúrákban megfigyelhető stigmatizáció is jobban az előtérbe kerülhet. Így nagyobb lenne az esélye annak, hogy megoldást találjunk ezekre a problémákra.
Forrás: blood&milk, Dazed
Nyitókép: Westend61/Getty Images