Hogyan vált az ananász a hookup kultúra szimbólumává?

Egy újfajta ismerkedési forma van kialakulóban, amihez semmi másra nincs szükség, mint meglátogatni egy zöldség-gyümölcs árust.

Egy feltörekvő tiktoker, Vivy Lin gyanútlanul posztolt egy mára vírusként terjedő videót, melyben azzal viccelődött, hogy a Mercadonában (spanyol üzletlánc) este 7 és 8 óra között lehet párt találni. Az internet népe ezt olyannyira komolyan vette, hogy mostanra egyenesen kaotikus állapotokat eredményezett a trend a spanyol szupermarketben, ahol fiatalok az esti órákban fejjel lefelé fordított ananásszal üzenik azt, hogy szabadok és kaphatók a szerelemre. A felbolydult tömeg több üzletet is arra késztetett, hogy az ott dolgozók elrejtsék az ananászokat. De mégis hogyan jutottunk el idáig?

A rettegett jobbra húzás

Az Y és Z generáció ismerkedési szokásai teljesen ellentmondanak a korábbi generációk pártalálási módjainak. A társkeresők érájában kimondhatjuk, hogy sokan kiégtek a rengeteg balra húzástól, a rövid életű situatuonshipektől és a ghosting jelenségétől. Azért, hogy elkerüljék az online társkeresés katasztrófáját, többen offline megoldásokat kerestek. Azonban ma már korántsem annyira egyszerű a való életben ismerkedni, mint régen. Nincsenek táncházak, ismerkedő estek és a baráti társaságban is ugyanazokat az arcokat látjuk viszont. A spanyol ananásztrend újabb jele annak, hogy a fiatalok bármit megtesznek annak érdekében, hogy elkerüljék az online társkeresés buktatóit. Az olyan extrém módszerek, mint az ananászos „flört” egyértelműen mutatják, hogy a fiatalok új megoldásokat keresnek a régi problémákra.

A hookup kultúra látszólagos szabadsága és könnyedsége sok fiatal számára vonzó, mégis gyakran komoly lelki terheket ró rájuk. A pszichés éretlenség, ami az elköteleződéstől való félelmet vagy a kapcsolatok felszínes kezelését jelenti, lehetővé teszi a gyors és érzelmi elkötelezettség nélküli interakciókat. Azonban ezek az alkalmi kapcsolatok ürességet hagynak maguk után és hosszú távon rombolják az önértékelést. Sok fiatal megtapasztalja, hogy a mélyebb kötődések hiánya érzelmi szorongást, elidegenedést és értéktelenség érzését kelti. Paradox módon, ők maguk generálják ezt a helyzetet, miközben a vágyott stabilitás hiányával küzdenek.

A gazdagságtól, a vendégszereteten át a swinger partikig

A fejjel lefelé fordított ananászt, mint szexuális szimbólumot, leggyakrabban hajóutakról és üdülőhelyekről ismerhetjük, ahol a swinger kultúra résztvevői ezzel fejezik ki érdeklődésüket. Azonban mielőtt az ananász szexszimbólummá vált volna, több jelentés is kapcsolódott hozzá. A vendégszeretetet és egy másik fajta élvezetet jelképezett: a túlzott gazdagságot.

Az ananászt először a 15. században hozták be Európába Guadeloupe-ból, ekkor az európaiak – elbűvölve a tüskés gyümölcs ízétől – megpróbálták a termesztését a trópusi éghajlaton kívül, azonban ez kudarcba fulladt. Ettől kezdve az 1800-as évek végéig csak a spanyol gyarmatokból lehetett importálni, aminek köszönhetően az ananász ritkasága miatt nagyra értékelt státusszimbólummá vált az európai elit körében.

Akkori feljegyzések szerint az arisztokraták gyakran mutogatták a gyümölcsöt különféle összejöveteleken, még akkor is, ha már megrohadt. Ráadásul egy piac is kialakult, ahol az ananászokat kölcsönözni lehetett társasági megjelenésre, hogy a kevésbé tehetősek is villoghassanak a királyi gyümölccsel.

A Cardiff Egyetem angol, kommunikációs és filozófiai karának professzora, Dr. Lauren O’Hagan szerint az ananász korábban ismeretlen volt az Óvilágban, így mentes volt más gyümölcsök kulturális jelentéstartalmaitól, ami lehetővé tette, hogy új jelentéseket hozzanak létre körülötte. Az ananásznak egyfajta misztikus minőséget tulajdonítottak, amit fokozott az aranykoronája, amelyet a királyi hatalom isteni jogának szimbolikus megnyilvánulásaként tekintettek. Azonban amint az ananászt könnyebben lehetett Európába szállítani gőzhajóval, jelentősen olcsóbbá és hozzáférhetőbbé vált a közép- és alsó osztály számára, így végül elvesztette luxus jellegét.

Az ananász szexuális múltja

Az ananász átalakulása a gazdagság szimbólumából a nyitott kapcsolatok jelképévé nehezen nyomon követhető. Már 1629-ben John Parkinson szerző azt írta, hogy a kísértés tiltott gyümölcse az Édenkertben valójában egy ananász volt. Egyesek azt állítják, hogy a kettős jelentés abból alakult ki, hogy az ananász a hawaii vendégszeretet szimbóluma volt. Gyakorlatban azonban a fejjel lefelé fordított ananász az 1990-es években és a 2000-es évek elején kezdett terjedni.

A Men’s Health szerint az „upside-down pineapple” kifejezés első felbukkanása az Urban Dictionary-ben 2006-ra vezethető vissza, majd 2017-ben kapott hivatalos meghatározást. Az „ananász a vendégszeretetet és üdvözlést jelenti” – olvasható a bejegyzésben. „Egy ananászt a tornácra vagy a postaládára helyeznek, hogy jelezze, hogy swinger parti van folyamatban. Az ananászt fejjel lefelé fordítják, ha valaki swinger partira vágyik. Eredetileg bevásárlókocsiban fordították fejjel lefelé.”

A jelenlegi TikTok-vezérelt spanyol őrület, úgy tűnik, hogy egy meglévő trend újragondolása, amely inkább egy fiatalabb generáció elképzeléseire épül az alkalmi kapcsolatokról.

Viszont a bevásárlóközpontoktól eltekintve a leggyakoribb hely, ahol fejjel lefelé fordított ananász szimbólumot lehet találni, a hajóutak. Számos hajóúttal foglalkozó kiadvány külön útmutatót adott ki a témában, amely végigvezeti az utasokat a gyümölcs konnotációin.

„Nem, ez nem csak egy aranyos trópusi dekoráció” – olvasható egy ilyen útmutatóban a Cruise kiadványtól az ananászról. „Ha ilyet látsz, az azért van, mert a kabin utasai egy nagyon specifikus üzenetet próbálnak közvetíteni, aminek semmi köze a desszerthez.”

Nyitókép: Freepik

Forrás: FastCompany

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Tedd meg a befizetéseidet, mi pedig megnöveljük a nyerési esélyeidet maximum 275 000 forintig. (x)