Mennyi az ideális vérnyomás? A tudósok szerint erre kell odafigyelni

Nem 120/80 a vérnyomásod, hanem valamivel magasabb? Egy kutatás szerint ez nem feltétlen baj. Sőt, a tudósok azt mondják, inkább ezek az értékek segíthet abban, hogy tovább éljünk.

Egy szívroham vagy egy stroke látszólag a semmiből bukkan fel, és legrosszabb esetben akár végzetes is lehet, de a háttérben megbúvó ok legtöbbször a magas vérnyomás. Nem véletlen hívják csendes gyilkosnak is, hiszen elég gyakran tünetmentes, aztán egyszer csak megtörténik a baj. Méghozzá a Föld össznépességét tekintve sajnos elég gyakran, mert hogy az Egészségügyi Világszervezet szerint az egyik leggyakoribb halálozási ok a világon. Étrendünkkel és sporttal sokat tehetünk vérnyomásunk normalizálásáért, de persze, még így is előfordulhat, hogy nem sikerül a 120/80-as, sokak által eszményinek tartott értéket produkálnunk. Ez viszont egy friss koreai kutatás szerint nem is feltétlen baj, ugyanis szerintük az ideális vérnyomás nem biztos, hogy megegyezik ezzel az értékkel. De lássuk, mire jutottak kutatásuk során a tudósok.

Mennyi az ideális vérnyomás?

Ha vérnyomásmérés, akkor két értékkel találkozhatsz. Mindkettőt higanymilliméterben adják meg, és ugyanolyan fontosak. Az első, a szisztolés érték a szív összehúzódásakor kialakuló vérnyomást jelenti, a második a diasztolés pedig a szívverések közti nyomást mutatja. A fent már említett 120/80-as értéket sokan ideálisnak tartják, többek közt Európában és az Egyesült Államokban is számos orvos ezt jelöli meg ajánlottként, de ez világviszonylatban eltérő lehet. Például a tajvani irányelvek 130 higanymilliméternél alacsonyabb szisztolés vérnyomásszintet javasolnak, Kínában viszont a 130 és 139 Hgmm közötti célértéket ajánlják. Sőt, tanácsolják is, hogy ne csökkenjen 130 mmHg alá a szisztolés vérnyomásérték.

Két koreai kutató tanulmánya szerint viszont a dolgok nem feketék vagy fehérek, ők 68 901 olyan, 65 évnél idősebb koreai beteg adatait elemezték, akik a 2020-ig tartó követési időszakban legalább két ellenőrzésen részt vettek. Őket az első ellenőrzéskor mért szisztolés vérnyomásuk szerint osztották be, 10 higanymilliméterenkénti csoportokba. Vagyis volt egy kevesebb mint 120 Hgmm, egy 120-129 Hgmm, 130-139 Hgmm, 140-149 Hgmm, 150-159 Hgmm és legalább 160 Hgmm csoport. A követési időszak alatt a kutatók minden csoportban feljegyezték, hány beteg hunyt el szív- és érrendszeri betegségek miatt, illetve egyéb egészségügyi problémák miatt.

Az eredmények azt mutatták, hogy azoknál az alanyoknál volt a legalacsonyabb a teljes halálozási arány, valamint a szív- és érrendszeri betegségekből eredő halálozás is, akiknek a szisztolés vérnyomása 120 és 139 Hgmm között volt.

Az amerikai tudósok szerint a csökkentés a cél

Míg a koreai tudósok egy -tól -ig határt jelöltek meg, ahol legalacsonyabb a halálozás kockázata, a világhírű Harward egyetemen inkább a vérnyomáscsökkentés fontosságát emelik ki. Ők a 2017-es Systolic Blood Pressure Intervention Trial (SPRINT) kutatás eredményeire hivatkoznak. Ez a kutatás több mint 9000 alanyt (50 éves és idősebb felnőttet) vizsgált, akiknek a szisztolés vérnyomása 130 mm Hg vagy magasabb volt, és legalább egy kockázati tényező fennállt náluk a szív- és érrendszeri betegségek kapcsán. A vizsgálat célja az volt, hogy kiderüljön, vajon a szisztolés vérnyomás 120 Hgmm-re vagy az alá történő csökkentése érdekében végzett vérnyomáskezelés jobb-e, mint a 140 Hgmm vagy az alatti standard célérték. Az eredmények azt mutatták, hogy három év alatt a legfeljebb 120 Hgmm-es szisztolés vérnyomásnak már a megcélzása is jelentősen csökkentette a szívinfarktus, a szívelégtelenség vagy a stroke esélyét. 
Ha tehát kicsit magasabb a vérnyomásod, mint az oly sokszor emlegetett 120/80, az önmagában még nem biztos, hogy olyan nagy probléma, de egy dolgot érdemes nagyon komolyan venned: rendszeresen ellenőrizd a vérnyomásértékeidet (most már tudod, melyik a szisztolés és melyik a diasztolés), vagy kérj ebben segítséget. Helyes étrenddel, rendszeres mozgással célozd meg az alacsonyabb értékeket, és ha gyógyszert is kell szedned, vedd nagyon komolyan az orvos utasításait. Ne feledd: odafigyeléssel és az életmódodnak köszönhetően nemcsak egészségesebb, de hosszabb életet is élhetsz. Szívvel-lélekkel.

Forrás: TheHealthy.com
Nyitókép: Westend61/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: