Így kezeld hatékonyan a koronavírus miatti stresszt!

Összegyűjtöttük, mit tehetsz azért, hogy időben megállítsd a pánikot és a szorongást!

Még mindig nehéz elhinni, de lassan már egy éve annak, hogy először hallottunk a COVID-19 okozta megbetegedésekről és sajnos továbbra sem látjuk a pandémia végét. A korábban megszokott „normális kerékvágáshoz” való visszatérés helyett továbbra is szigorú szabályokat betöltve éljük a mindennapjainkat, azért, hogy lelassíthassuk a járvány terjedését. A védekezés érdekében több időt töltünk otthon, a négy fal között és korlátozzuk a találkozóink számát, azonban a bezártság érzése könnyen felerősítheti a letargia, a kétségbeesés, a pánik, a szorongás vagy a depresszió kialakulásának esélyeit. Bármennyire igyekszünk, most nem könnyű megőrizni a lelki békénket – de szerencsére több dolog is van, amit megtehetsz azért, hogy ne veszítsd el a fejed.

Csak pozitívan!

  1. Fogadd el az érzéseidet, ne akard őket elnyomni, és ne legyen bűntudatod miattuk, csak mert mások elítélnek érte. Ha stresszelsz amiatt, hogy stresszelsz, akkor csak még jobban fogsz szorongani!
  2. Koncentrálj azokra a dolgokra amiket kontrollálni tudsz!
    – Naponta többször moss kezet, otthon is (például étkezés előtt, és után)! Amikor muszáj kimozdulnod, tartsd a legalább egy méteres távolságot másoktól és természetesen viselj maszkot!
    – Minimalizáld, hogy kivel találkozol, és legyél pontosan tisztában azzal, kikkel érintkeztél az elmúlt napokban, így azonnal tudni fogod, ha egyáltalán okod lehetne az aggodalomra – ez is a biztonságodat szolgálja, és a kezedbe veheted vele az irányítást.
  3. Válogasd meg, honnan informálódsz a koronavírus jelenlegi helyzetéről: ha minden cikket elolvasol (amiből sok egyébként akár fake news is lehet), azzal csak növeled a szorongásod. Napi maximum 10 percet jelölj ki, amikor átfutod az aktuális híreket (Lehetőleg ne reggel nézd meg az újdonságokat, hogy máris rossz érzésekkel indíts a korai órákban.)! Csak a megbízható forrásoknak higgy!
  4. Erősítsd az immunrendszered: szerencsére egyre többen indítanak online jóga-, és tornaórákat, ráadásul a mentális egészségedet is megóvhatod, ha bekapcsolódsz egy-egy meditációs csoportba az interneten. Figyelj oda arra, hogy egészségesen étkezz, sok folyadékot fogyassz, legalább 7-8 órát aludj, és ne felejts el vitamint szedni (A D-vitaminnak különösen nagy szerepe van a koronavírus elleni védelemben.)!
  5. Legyünk őszinték: ha jelentősen több időt töltünk otthon, hajlamosak leszünk arra, hogy mindenféle rutin nélkül éljünk. Sokszor azt sem tudjuk, milyen nap van, és a pizsamánk lesz a kedvenc outfitünk. Próbálj mégis ragaszkodni egy beosztáshoz – ha rendszert viszel az életedbe, könnyebben átvészeled ezt az időszakot.
  6. Bármennyire is szuper, hogy a neten keresztül akárkivel tudod tartani a kapcsolatot, ne cseteléssel helyettesítsd a baráti találkozókat: inkább hívj fel esténként valakit! Találjatok ki kreatív megoldásokat a kapcsolattartásra: például Facetime-ozzatok, miközben ugyanazt a filmet nézitek Netflixen!

Ha úgy érzed, mégis rád tör a szorongás, vagy a pánik, akkor kövesd az alábbi lépéseket:

  • Vegyél pár mély lélegzetet: ha csak magadra, és a légzési gyakorlatodra figyelsz, az segíthet megnyugodni.
  • Próbáld elterelni a figyelmed: hallgass stresszoldó zenét, vagy vágj bele a kedvenc hobbitevékenységedbe. A lényeg az, hogy ne hagyd magad belefulladni a negatív információk tömegébe – helyette csinálj valamit, amit nagyon szeretsz. Az sem árt, ha nekikezdesz a lomtalanításnak – a takarítás bizonyítottan jó hatással van a mentális egészségre.
  • Alakíts ki egy támogatói rendszert, és ha azt érzed, hogy romlik a lelki állapotod, akkor hívj fel valakit, vagy írj az egyiküknek! Ha kibeszéled magadból, min mész keresztül, az segíthet a pánikroham elkerülésében.
  • Írj össze magadnak olyan mantrákat, amik erőt adnak neked, és ragaszd ki őket a szobádban, a tükörre a fürdőben, vagy olyan helyre, ahol sokszor megfordulsz napközben. De vision boardot is készíthetsz a terveidből, amiket meg szeretnél valósítani, ha véget ér a járvány miatti veszélyhelyzet. Gondolj ezekre a célokra úgy, mintha már el is érted volna őket!

Nyitókép: Westend61 / Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: