Így lehetsz összeszedettebb home office-ban

Dübörgő mosógép, ordító gyerek és az 5 perc múlva kezdődő meeting a kezdőcsomag egy kaotikus munkanaphoz az otthonunkban. Ennek azonban nem kell így lennie!

Dolgozni anélkül, hogy át kellene lépnünk a lakás küszöbét, vagy éppen anélkül, hogy le kellene váltanunk a pizsamánkat, elsőre álomlehetőségnek tűnik. A gyakorlatban viszont számos kihívást tartogat az, ha a munka és magánélet időben és térben nem válik szét. A produktivitás és összeszedettség pedig gyakran elérhetetlennek tűnő célokká válnak az otthoni munkavégzés során. Mutatunk azonban 6 tippet, amellyel kihozhatod a maximumot a távmunkából.

Ne ess be az ágyból egyből az „irodába”

Csábító a gondolat, hogy néhány perccel a munkaidőnk kezdete előtt ébredjünk, azonban a napindító rutint otthon sem érdemes lespórolni. Azzal, ha felkelünk, felöltözünk és időt hagyunk a reggelinek, esetleg még a friss levegőre is kimegyünk egy rövid séta erejéig, megágyazunk egy produktívabb munkanapnak. Teljesen más lelki- és mentális állapotban tudunk leülni úgy a gép elé, ha előtte összeszedtük magunkat, mintha félálomban fognánk neki a teendőinknek.

Tegyél az elmagányosodás ellen

Egy rendkívül elhanyagolt téma a home office kapcsán az elmagányosodás. Szuper dolog a saját ritmusunkban és megszokott környezetben dolgozni, azonban így könnyen kiszakadunk mindenfajta közösségből. A túlzott elszigetelődés − amellett, hogy rontja a mentális egészséget − a hatékonyságunkat is csökkentheti. Ne felejtsük el, hogy a munkahelyünk sokkal több annál, mint a kizárólag munkára fordított idő. Itt vannak még a társas kapcsolatok, a kollegiális viszonyok és az érzés, hogy egyazon tapasztalaton osztozunk. Ha ezeket teljesen elvágjuk, a munka egy fontos szegmensét távolítjuk el magunktól. Éppen ezért fontos, hogy még ha otthonról is dolgozunk, ápoljuk a kollegákkal a kapcsolatot. Ha közel lakunk egymáshoz, egy közös ebédszünet is beleférhet, de online is segíthetjük egymás munkáját. Hetente egyszer pedig mindenképp érdemes valamilyen formában a fizikai kontaktust is megtartani.

Váltogasd időnként a munkakörnyezeted

Ne korlátozd magad az asztalodon vagy az ágyban való munkára. Készíts magadnak inspiráló munkateret olyan helyen, ahol szeretsz lenni. Például egy kis sarkot a kertben, vagy kereshetsz egy hangulatos kávézót is, ahol időnként más körülmények között dolgozhatsz, mint ami a megszokott. A változatos környezet serkenti a kreativitást és segít az összpontosításban.

Ügyelj a testtartásodra

A helyes testtartás nemcsak az egészségedre, hanem az összeszedettségedre is jó hatással van. Használj ergonomikus széket és állítsd be az asztalod magasságát úgy, hogy szemmagasságban legyen a monitorod. Ez segít elkerülni a hátfájást és javítja a koncentrációt.

Használj valamilyen időmenedzsment technikát

Hatékony időbeosztás nélkül az otthoni munkavégzés egy kusza és jelentősen stresszes hadművelet. Azonban az, hogy kinek mi válik be, egyéni preferencia és stílus függvénye. Van, akinek az Eisenhower Mátrix lesz a megoldás, mert priorizálni tudja a teendőit, másnak viszont a Pomodor lesz a nyerő, mert a rövid és fókuszált figyelem az erőssége. Érdemes kísérletezgetni a különböző technikákkal, hogy rájöjjünk, melyik szolgál legjobban nekünk.

Korlátozd a multitaskinget

Bármennyire elcsépelt, a home office és multitasking nem fér meg egy lapon. Bár sokan hiszik, hogy a multitasking hatékonyabbá teszi a munkavégzést, valójában inkább csökkenti a hatékonyságot és növeli a hibalehetőségeket. Igyekezzünk olyan környezetet teremteni az otthonunkban, ami elősegíti azt, hogy egy dologra tudjunk teljes mértékben figyelni. Ebben nagy segítséget nyújt az, ha valamilyen formában szétválasztjuk a magánéletünk terét a munkaterünktől.

Nyitókép: South_agency/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: