Így maradj koncentrált, ha otthonról dolgozol: 7 trükk a home office-hoz

Szokatlan az új helyzet, azaz hogy home office-ból kell dolgoznod? Ne aggódj, van néhány tippünk, segítségükkel te is elsajátíthatod a távmunka fortélyait.

A munkáimból adódóan már évekkel ezelőtt megismerhettem a home office fogalmát, de még mindig vannak napok, amikor hatalmas erőfeszítések árán nyitom fel a laptopomat itthon. Miközben ezt írom, egy vastag kabátban ülök az erkélyemen, egy bögre kávé és egy jegyzetfüzet társaságában. Ma éppen erre volt szükségem ahhoz, hogy kimásszak az ágyamból és nekiálljak a feladataimnak. A közelben épp építkezés folyik, amihez elég nagy zaj társul – nem a legideálisabb munkakörnyezet, de aztán eszembe jut, hogy mások sokkal nehezebb helyzetben vannak. Miután emlékeztetem magam, örülnöm kell annak, hogy itthonról is el tudom végezni a munkám – illetve annak, hogy egyáltalán van még munkahelyem – a gondjaim azonnal eltörpülnek, és már nem is zavar a fúrás és kiabálás.

Magyarországon átlagosan az emberek 3-4%-a dolgozik home office-ból. Ez a szám az elkövetkező hetekben, hónapokban – ki tudja, milyen hosszú ideig – jóval magasabb lesz. Ha a kialakult helyzet miatt neked is az otthonod falai között kell elvégezned a munkahelyi feladatokat, akkor fontos, hogy a teljesítményed színvonala ne essen vissza. Ehhez gyűjtöttem össze néhány tippet, ami a rutinos home office dolgozóknak és azoknak is jól jön, akik csak most ismerkednek a távmunkával.

Öltözz fel rendesen!

Az Instagram mémek szerint a home office arról szól, hogy egész nap a pizsamádban, egy meleg takaróba bábozódva dolgozol a kanapédról. Valóban végezheted így is a munkád, de valószínűleg nem lesz olyan produktív a napod, mint ahogy azt eltervezted. A feladat: ugyanúgy végezd el a reggeli rutinod, mintha dolgozni indulnál, mosd meg az arcod és a fogad, fésülködj meg, smink helyett pedig kend be egy hidratálókrémmel az arcod. És a legfontosabb, hogy még véletlenül se maradj pizsamában! Nem kell melltartót, csinos inget vagy harisnyát viselned, de egy kényelmes hétköznapi ruhát mindenképp kapj magadra. Ha elvégzed a reggeli rutinod, azzal jelzed az agyadnak, hogy itt az idő nekilátni a munkának.

Alakíts ki egy dolgozósarkot!

És ne az ágyad legyen az! Amikor az otthonod munkahelyként is funkcionál, akkor fontos, hogy kinevezz egy dolgozószobát. A legjobb, ha ez valóban egy külön szoba, ahol becsukhatod magad mögött az ajtót és egy kicsit elvonulhatsz a lakótársadtól, a párodtól vagy a gyerekektől. Erre nincs lehetőséged? Akkor a lakás egyik pontját nevezd ki ‚‚dolgozószobának’’ – ha nem egyedül élsz, akkor ebben az esetben is érdemes egy olyan helyet keresni, ahol nem zavarnak meg a külső tényezők. Ne egy központi helyet válassz, hanem egy félreeső kis sarkot. Így mások sem zavarnak meg és a konyhában pihenő mosatlanokat sem látod, azaz biztosan nem csábítanak arra, hogy a meló közepén felállj és nagytakarításba kezdj.

Légy az idő ura!

A múlt héten többször is beleestem abba a hibába, hogy a szokásos időpontnál jóval később ébredtem. Hiszen úgyis megspórolok egy kis időt azzal, hogy nem kell utaznom, nem igaz? Az egyik nap a ‚‚csak még 10 perc’’ végül több mint egy óra lett, így fél 10-kor kapkodva nyitottam fel a laptopomat és az ágyamon ülve, pizsamában álltam neki az első feladatomnak. Azaz, az összes létező hibát elkövettem.

A távmunka alatt nagyon fontos, hogy meghatározd, mettől-meddig dolgozol. Így produktívabb leszel és biztosan nem kerülsz bele a ‚‚sokáig alszom, hajnalig dolgozom’’ ördögi körébe. Hidd el, ha elköveted ezt a hibát, nagyon nehéz lesz újra visszatérni a rutinodhoz. Illetve így a magánéleted sem tudod elhatárolni a munkától, hiszen a napjaid konstans munkából és alvásból állnak majd. Hogyan előzheted ezt meg? Tervezd meg a napodat – reggel akár egy listába is szedheted a feladataidat, amihez tarthatod magad.

Ne adj alább a minőségből!

Teljesen más, amikor például betegség miatt egy hétig otthonról kell dolgoznod. Most arra kértek, hogy hosszú heteken keresztül hozd ugyanazt a teljesítményt, mintha a megszokott környezetben lennél. De ahogyan a munkahelyedre sem elég csak bejárni, úgy a home office alatt is folyamatosan minőségi munkát kell végezned. Hiszen a távmunka alatt csak a feladatok elvégzésének minősége, ideje – esetleg a költsége – alapján ítélik meg a teljesítményed. Fontos, hogy ebben a helyzetben se csökkenjen a munkád színvonala, épp ezért jó, ha te is tisztában vagy azzal, hogyan dolgoztál a héten. Pénteken vagy a hétvégén fuss végig azon, milyen feladatokat végeztél el a héten, értékeld őket és akár azt is meghatározhatod, miben kellene fejlődnöd. Ez nagy segítséget nyújt a következő hétre és biztosítja, hogy a home office ne menjen a minőség rovására.

Étkezz egészségesen!

A szupermarketek üres polcait látva cukorból, lisztből és mirelit élelmiszerekből most senki nem szenved hiányt. De a magas só- és cukortartalmú, olajban sült ételek nemcsak az egészségednek nem tesznek jót, hanem a munkád minőségének sem. Az egészségtelen táplálkozás az energiádra, a hangulatodra, a koncentrációs képességedre és az immunrendszeredre sincs jó hatással. A karantén alatt se hagyj fel az egészséges étkezéssel – próbálj minél több zöldséget, gyümölcsöt és tápanyagban gazdag ételt fogyasztani. Illetve a különböző vitaminokról és táplálékkiegészítőkről se feledkezz meg!

Tartsatok több meetinget!

A munkahelyeden csak odasétálsz a kollégádhoz vagy a felettesedhez, hogy segítséget nyújtsanak, egyeztessetek valamit vagy kikérd a véleményüket. A home office alatt ez nem ilyen egyszerű – ez talán apróságnak tűnik, de lesznek olyan pillanatok, amikor jól jönne egy kis biztatás, egy dicsérő szó vagy egy kritika, amitől azonnal összeszeded magad. A modern technikának hála akár az egész csapattal tarthatod a kapcsolatot a különböző platformokon, de ezek nem pont olyanok, mint amikor személyesen megbeszéltek valamit. A kényszerű távmunka alatt érdemes minden nap jelezni, ki hogyan halad a feladataival és a szokásos nagy meeting mellett több, akár napi szinten kisebb csoportos beszélgetést vagy videókonferenciát tartanotok.

Koncentrálj!

Engem néha a legapróbb zavaró tényező is képes kizökkenteni abból a gondolatmenetből, amivel már órák óta foglalkozom. Éppen ezért a munka elkezdése előtt próbálok minden olyan dolgot eltüntetni a környezetemből, ami elvonhatja a figyelmem. A közösségi oldalak szóba sem jöhetnek, minden olyan üzenet, ami nem a munkával kapcsolatos ráér, egy nagyobb lélegzetvételű anyagnál pedig még a telefonomat is repülő üzemmódra kapcsolom.

Akárcsak a ‚‚még 10 perc pihi’’, úgy a ‚‚gyorsan felnézek a Facebookra/Instára…’’ mondattal is magad alatt vágod a fát. Tudjuk jól, hogy a közösségi oldalak egy pillanat alatt beszippanthatnak minket. Szóval ne engedd, hogy a social media platformok elcsábítsanak!

Nyitókép: Unsplash

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: