Így segíthet a HEAL technika a párkapcsolati gondokon

Ahány ember, annyi párkapcsolati probléma. Azonban a következő négy lépésből álló módszert szinte minden szerelmes megfogadhatná.

A legtöbben már az első csalódásnál ráébrednek arra, hogy a szerelemben nem minden játék és mese. Ahhoz, hogy hosszú távon kiegyensúlyozott kapcsolatban élj, minden egyes nap meg kell dolgoznod a boldogságért. Persze akadnak borúsabb időszakok, amikor a puszta szeretet nem képes életben tartani a kapcsolatot. Az ilyen esetekre fejlesztette ki Melanie Greenberg, pszichológus a HEAL technikát (Hear; Empathize; Act; Love). A szakértő szerint a négy lépésből álló módszer segíthet helyrehozni a sérült viszonyt, miközben a saját igazad hajtogatása helyett, empátiával fordulsz a párod felé.

1. HEAR / Hallgatás: Maradj jelen a beszélgetésben, hallgasd meg a partnered

Amikor a párod beszél hozzád, légy jelen, és ne azon töprengj, hogyan fogsz reflektálni a mondandójára. Egyszerű dolognak tűnhet, de talán ez a legnehezebb. Nyitottan állni valakihez, akivel nem értesz egyet, és legszívesebben a világba kiabálnád a saját igazad. Viszont ne feledd, csak az osztatlan figyelem és nyugalom viheti előre a kommunikációt! Nem arról van szó, hogy nem védekezhetsz, de próbáld megérteni a partnered álláspontját, nem kell mindenáron vádaskodásokba bonyolódni. Persze könnyen lehet, hogy a párod nem képes türtőztetni az indulatait, szomorú lesz, esetleg nagyon dühös. Ilyenkor ne engedd, hogy az ő érzelmi magukkal ragadjanak, helyette figyeld meg a nonverbális kommunikációját. Mit mond a testbeszéde? Keresztbe tett karokkal a kanapé végében kuporog? Esetleg közel ül hozzád, meg szeretne érinteni téged? Ezek mind olyan apró jelek, amelyekből rájöhetsz, mit érezhet a partnered. Ha valaki indulatos, akkor a legjobb módszer, hogy meghallgatod és elfogadod az álláspontját. Amennyiben látja rajtad, hogy abszolút megérted az érzéseit, és szeretnél közös megoldást találni, azzal máris csillapíthatod a dühét.

2. EMPATHIZE / Empátia: Figyeld meg, hogy milyen érzéseket vált ki belőled a másik

Miközben hallgatod a párodat, azt is tartsd szem előtt, milyen érzéseket vált ki belőled. Ha tényleg sikerül empátiával fordulnod felé, átérezni a helyzetét, tedd fel magadnak a kérdést: legbelül milyen érzéseket vált ki belőlem? Sokszor a harag, a csalódottság mögött egészen más érzések is lapulhatnak. Rengeteg vita ott bukik el, hogy a felek indulatosan reagálnak a másik érzéseire. Biztosan csak haragot vált ki belőled a párod? Nem lehet, hogy legbelül magadra is haragszol? Esetleg szomorú vagy az ő fájdalma miatt? Amint sikerül megfogalmaznod mit érzel, finoman közöld. Hidd el, az együttérzésnek gyógyító ereje van! De ne kezdj el tanácsokat osztogatni, mert könnyen félreértheti a másik, ezzel pedig csak ronthatsz a helyzeten.

3. ACT / Cselekvés: Légy hajlandó változtatni, és tegyél lépéseket a problémák megoldására

Meghallgattátok egymást, megértettétek a másik álláspontját, tisztában vagytok egymás és a saját érzéseitekkel, nincs más hátra, mint elindulni a változás útján. Na, igen. Ez szintén nehéz lépés, mivel nem mindenki képes a berögzült viselkedésén alakítani. Egy nagyon kedves ismerősöm, – akinek válságban van a kapcsolata – mesélte, hogy hiába zártak egy sikeres párterápiát, amikor visszakerültek a megszokott életükbe, újra felvették a rossz szokásaikat, a párkapcsolati gondok pedig kezdődtek előröl. A fő probléma, hogy egyikük sem hajlandó változtatni azon, ami kimondottan zavarja a másikat. Mielőtt te is hasonló helyzetbe keverednél, biztosítsd a szerelmed arról, hogy szeretnél változtatni, és ezt a gyakorlatban is érzékelteted vele. Hidd el, csupán a tény, hogy törődtök egymással és nyitottak vagytok, elég ahhoz, hogy új lendülettel álljatok a párkapcsolathoz.

4. LOVE / Szeretet: Fejezd ki a feltétel nélküli szeretetet

Egy komolyabb hullámvölgy idején nem könnyű szerelmesen tekinteni a másikra. A sok vita, elfojtott düh és szomorúság a szeretet útjába állhat. De nincs veszve minden! A HEAL technika utolsó, és legfontosabb eleme, hogy a fagyos csendek ellenére szeressétek egymást. Ebben sokat segít, ha azokra a dolgokra gondolsz, ami a kapcsolatotok elején vonzott a párodban. Jó módszernek bizonyul a közös fényképek nézegetése, amikor felidéztek egy-egy jó hangulatban eltöltött napot, kirándulást, romantikus estét. Sőt, ne csak a múltba kutakodjatok, hanem a jelenben is teremtsétek meg a meghitt perceket. Esetleg minden nap írjatok néhány kedves sort, amiben elmondjátok, mit szerettek a másikban.

Nyitókép: Nathan Dumlao/Unsplash 

(psychologytoday.com)

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: