Ha a televíziózás a '40-es években még gyerekcipőben járt, az '50-es és '60-as években felnőtt, de a '70-es évek olyanok voltak, mint a serdülőkor: a médium egyre merészebbé vált, új megközelítésekkel kísérletezett és feszegette a határokat.
Ez az évtized fordulópontot jelentett a kis képernyők számára, hiszen a ’70-es évek alapjaiban rengette meg a műfajt, valamint tette le a modern televíziózás alapjait. Új műfajok jöttek létre, a műsorok minden tekintetben sokszínűbbé váltak, valamint a fogyasztási szokások is megváltoztak. Íme öt bizonyíték arra, hogy az évtized tényleg egészében reformálta meg a tévézést.
Az amerikai álmon túl
Az 1960-as évek amerikai tévéműsoraiban – mint például a The Andy Griffith Show, a The Dick Van Dyke Show és a Leave It to Beaver – megteremtett idillhez képest a ’70-es évek műsorai sokkolóan realisták voltak. Ez pedig nagyrészt Norman Lear író és producer munkásságának volt köszönhető. Ő alkotta meg a sorozatok azon egész sorát, amelyek úttörő módon a televízióban is ábrázolták a faji feszültségeket, házassági problémákat és osztályharcokat. Az All in the Family főszereplője például a politikailag inkorrekt Archie Bunker volt, aki olyan véleményeket hangoztatott és olyan nyelvezetet használt, amelyet korábban még nem hallottak a „kulturált” tévében. A sorozat 1971-től ’76-ig az Egyesült Államok legnézettebb műsora volt.
Akik a képernyő elé ültették a gyerekeket
1970-ben a National Educational Television hálózat Public Broadcasting Service (PBS) néven vált ismertté, és új gyerekműsora, a Szezám utca hamar népszerűvé is tette. Az évtized folyamán a sorozat olyan oktatási anyagot közvetített a gyerekeknek és szüleiknek, amelyet korábban nem láttak a képernyőn. A gyerekműsor kezdetektől fogva a televíziózás addigi legváltozatosabb szereplőgárdáját vonultatta fel, ahol gyerekek, felnőttek és bábok együtt éltek a városban. Emiatt a műsor kezdetben nem volt egyöntetűen elfogadott: Mississippi állam egyik bizottsága úgy döntött, hogy nem sugározza azt, bár ezt a döntést később megváltoztatták. Ötven évvel később pedig Elmo, a Nagy Madár és a többiek tanításait még mindig érdeklődve figyelik az óvodások.
Úttörő minisorozatok
A minisorozatok az 1970-es években egy új televíziós produkciós formaként robbantak be a köztudatba. A PBS csatornán 1971. január 10-én debütált a Masterpiece Theatre, amely brit tévésorozatokat mutatott be az Egyesült Államokban. Ezek gyakran olyan történetek voltak, amelyek regényeken alapultak és így előre meghatározott végponttal rendelkeztek. Nem sokkal később az amerikai produkciós cégek is elkezdték elkészíteni saját, korlátozott epizódszámú sorozataikat. Az egyik első amerikai minisorozat a Rich Man, Poor Man volt, amely Irwin Shaw azonos című, 1969-es regényén alapult. A 12 órás minisorozatot 1976-ban, hat hét alatt vetítette le ABC csatorna. Eközben az 1977-es Jesus of Nazareth annyira népszerűvé vált, hogy még a pápa elismerését is kivívta. Ugyanebben az évben debütált a Roots: egy úttörő sorozat, amely egy család rabszolgaságon keresztüli megpróbáltatásait mutatta be; nyolc estén át tartó sugárzása során több nézőt vonzott, mint bármelyik dráma a televízió történetében.
Egy új műfaj születése
Nyitókép: IMDb
Ha tetszett a cikkünk, ezek is érdekelhetnek:
- Találka a múltban: ismerd meg az ’50-es évek randietikettjét
- A ’60-as évek mindent megváltoztatott a divatban és ez nem túlzás
- Mikor beköszöntött a változás szele: így éltek a nők az 1920-as években