„Senki sem lehet alulöltözött vagy túlöltözött egy kis fekete ruhában" – mondta egyszer a tervezőgéniusz, Karl Lagerfeld. Nekünk pedig rengeteg példánk akad, akik alátámasztják ezt a mondatot.
Coco Chanelnak mindmáig több divatos és szinte kötelező ruhadarabot köszönhetünk. Van azonban egy, ami szinte minden nő ruhatárában helyet követel magának. Ez nem más, mint a kis fekete ruha (little black dress, vagyis LBD), aminek olyan divattörténelme van, hogy hozzá hasonlót talán nem is tudunk említeni.
Coco Chanel és a kis fekete
Vitathatatlan érdeme van Coco Chanelnek a női ruhatár megreformálásában. A XX. században a fekete a szinte csak a gyász színe volt, elég csak Viktória királynőre gondolni, aki negyven éven keresztül viselte ezt gyászruhaként Albert herceg elvesztését követően. Chanel az 1920-as években azonban végleg ledöntötte ezt a sztereotípiát. A mademoiselle 1926-ban az amerikai Vogueban mutatta be legújabb terveinek rajzait. Ennek a kollekciónak volt először része a letisztult, semleges színű, sokáig horható és különböző kiegészítőkkel könnyen, sokféle alkalomhoz igazítható fekete ruha. Chanel kritikusai fanyarogva fogadták ezt a sokak számára elérhető darabot, de az idő őt igazolta: a „petite robe noire”, vagyis a kis fekete ruha az évtized szimbóluma lett. Inspirációját a tervező gyermekkora adta, az aubazine-i zárda apácáinak egyszerű szokásai ihlették. Coco Chanel megragadta a párizsi elegancia lényegét, nélkülözte a fűzők, a melltartók kötöttségeit. A Vogue egyenesen a Ford T-modelljéhez hasonlította a darabot.
„Ha megtalálom azt a színt, amely a feketénél is sötétebb, azt fogom viselni. De addig is marad a fekete!” – Coco Chanel
Audrey Hepburn ikonikus Givenchy-je
Egy ilyen listáról semmiképp sem hiányozhat a filmes jelmezek egyik legismertebb darabja, ami természetesen nem más, mint Audrey Hepburn az Álom luxuskivitelben című filmben viselt Givenchy-estélyije. A színésznő és a tervező között már ezt a jelenetet megelőzően is remek kapcsolat volt. Hepburn először a Római vakáció alatt dolgozott együtt Givenchy-vel, akinek hamar múzsájává vált. 1954-ben a legjobb színésznőnek járó Oscar-díjat is a francia designer kreációjában vette át. Ezen információk ismeretében nem is olyan meglepő, hogy ők ketten egy igazi divattörténeti pillanatot alkottak meg. Audrey Hepburn a film nyitójelenetében a Tiffany kirakatát csodálva reggelizik ebben a kissé túlzó darabban. A földig erő, olasz szaténból készült ruha csavarját a karcsúsítás és a merész hátkivágás adja meg, mellyel Audrey New York utcáin tökéletesen vetíti le a kor párizsi sikkjét. Givenchy kis feketéjét a kiegészítőkként használt gyöngysorok, a könyékig erő kesztyű, a díszes tiara, valamint a szipka tették igazán klasszikussá. 2006-ban az Álom luxuskivitelben híressé vált kis feketét 467 200 angol fontért árverezték el, így ez lett az egyik legdrágábban elkelt filmes jelmez.
„Életre keltette a ruhákat – úgy tudta őket magára ölteni, ahogy senki más, akivel azóta találkoztam… valami varázslatos dolog történt.” – Hubert de Givenchy Audrey Hepburnről
Diana hercegnő bosszúruhája
Diana hercegnő nemcsak a kis fekete hírnevét öregbítette ezzel a darabbal, hanem életre hívta az addig nem használt és máig is oly népszerű „bosszúruha“ kifejezést. A szívek hercegnője ezt a darabot 1991 óta tartogatta gardróbjában, ugyanis túl rizikósnak találta azt viselni. Végül 1994. június 29-én avatta fel a Vanity Fair partyján. Ezen a napon jelent meg ugyanis az akkori Károly herceg Kamillával való botrányos viszonyát felfedő dokumentumfilm. A legendás darabot Christina Stambolian alkotta meg és csak az utolsó pillanatban esett erre Diana választása, hiszen egykori stylistja később elárulta, eredetileg egy jóval visszafogottabb Valentino-kreációban készült az eseményre. Diana tisztában volt azzal, hogy a sajtó minden lépését árgus szemekkel figyeli majd, így egyfajta taktikaként vette fel ezt, a királyi család hagyományainak merőben ellentmondó darabot. Választása olyannyira bejött, hogy ő és a görög tervező minden idők legikonikusabb ruháinak listájára is felkerült.
Sophia Loren Diorban
A klasszikus francia sikk, az ikonikus filmes jelmez és az igazi bosszúruha után következzen az olasz dolce vita. Listánkon senki más nem lehetne az arca az édes élet ígéretének, mint az ízig-vérig nagybetűs nő, Sophia Loren. Az 1950-es évekre a femme fatale szimbólumává vált a kis fekete ruha, szinte mindenki igyekezett a magához leginkább illőt megtalálni. Sophia Lorennek ebben a Dior divatház segített, egy midi fazonú darabbal.
Cindy Crawford
A szupermodellek gardróbjában máig rendre megjelennek az örök klasszikus darabok. Nem volt ez másként a 90′-és években sem, amikor Cindy Crawford prezentálta elsőkként Hervé Leger egyik legnépszerűbb darabját. Az amerikai modell a Vogue egyik 1998-as partyján viselte ezt a bandage dress-t, ami valljuk be, nem bíz sokat a fantáziára. Cindy ruhája tökéletesen követi a test vonalát, anyagának és szabásának köszönhetően pedig a legelőnyösebben mutatja azt.
Elizabeth Hurley időtálló Versace-ja
Elizabeth Hurley, Hugh Grant oldalán, az 1994-es Négy esküvő, egy temetés című film premierjén vitte el a showt a sármőr elől. Liz számos divatházat keresett meg, hogy kölcsönözzenek neki egy ruhát az eseményre, azonban szinte mind visszautasította, hiszen akkoriban még nem tartozott az A-listás sztárok közé. Azonban a Versace nem így tett. és rábólintottak a színésznő kérdésére. A merész, biztosítótűkkel díszített darab az 1994-es tavaszi/nyári kollekció része volt. A tragikus körülmények között elhunyt Gianni Versace olyan nőknek készítette azt, akik biztosak magukban és képesek felrúgni a szabályokat. Ilyen volt Elizabeth Hurley is a kilencvenes évek elején. Azóta ez a darab is vissza-visszatér, legutóbb például Dua Lipa viselte egy változatát.
Lady Gaga
Lady Gaga stílusikon mivolta megkérdőjelezhetetlen. Az egykori merész szettjeit mára elegáns és mégis stílusos darabok váltották fel. Ilyen volt a 2019-es Oscar-gálán és az azt követő Vanity Fair-partin viselt ruhája is. A fekete Brandon Maxwell darab jobban nem is mutathatta volna meg a sokoldalú sztár stílusát. A csodás szoknyarészt egy trikószerű felső tompította, melynek egy igazán mutatós nyaklánc adott keretet. Lady Gaga nyakában ugyanaz a Tiffany-nyakék díszelgett, mely korábban Aurdey Hepburn kis feketéjét is kiegészítette.
Emily Párizsban
A Lily Collins szereplésével készült Emily Párizsban is sok mindenről szólhatna, de a főszerepet itt is a divat kapja. A stílusos Emily ugyanis imád öltözködni, és a trendi darabok mellett természetesen igazi klasszikusokat is rejt a gardróbja. Egy, a sorozatban viselt ruhájában egyszerre idézte meg Audrey Hepburn kifinomultságát és Carrie Bradshow merészségét. Lily Collins egy pánt nélküli kis feketét viselt, aminek tüllös szoknyája tökéletes kontrasztban állt a kiegészítőként használt lakkbőr övvel. Egyszerre finom, merész és mégis elegáns. Szép volt, Emily!
Nyitókép: Donaldson Collection / Contributor/ GettyImages
Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:
- Audrey Hepburn hatszor! Egy stílusikon felejthetetlen outfitjei
- Híres tervezők találkozása a filmiparral – a legstílusosabb klasszikusok
- 11 érdekesség a csodálatos Audrey Hepburnről
Tedd meg a befizetéseidet, mi pedig megnöveljük a nyerési esélyeidet maximum 275 000 forintig. (x)