Íme 5 módszer, amivel elsajátíthatod a mindful hallgatás művészetét, és megmentheted a kapcsolataidat

A mindfulness kifejezés biztosan ismerős, de a mindful hallgatásról hallottál már? Ha nem, itt az ideje megismerkedni vele, ugyanis, ha elkezded gyakorolni ezt a módszert, új szintre emelheted a beszélgetéseidet, és ezáltal a kapcsolataidat is.

Ismerős a helyzet, amikor valaki éppen egy történetet mesél neked, te pedig hirtelen rávágod, ami először eszedbe jut? Bár ez egy teljesen természetes reakció a részedről, az őszinte beszélgetést nem viszi előre. Azonban, ha időt szánsz a beszélgetésre, és úgy hallgatod meg a másikat, hogy valóban próbálod őt megérteni, mindenféle figyelemelterelés nélkül, csak rá fókuszálva; na, akkor máris közelebb kerültél a mindful hallgatáshoz.

Emeld művészi szintre a beszélgetést

A Psychology Today meghatározása szerint a mindful listening a megszakítás nélküli hallgatás művészete. Ez azt jelenti, hogy a beszélgetéssel párhuzamosan nem csinálsz semmi mást, nem TV-zel, nem pakolászol, sőt, még a szennyest sem válogatod ki gyorsan. Ha a mindful hallgatást gyakorlod, akkor teljesen odafigyelsz, és jelen vagy a pillanatban. A Mind Tools szakértői ehhez még azt is hozzáteszik, hogy ítélkezés, kritizálás és félbeszakítás nélkül hallgatod meg a másikat. Vagyis még arra a történetre is megpróbálsz odafigyelni, amit a legjobb barátnőd századjára mesél el a „se veled se nélküled” kapcsolatáról. Mindful hallgatás közben engeded, hogy a másik elmondja a gondolatait és érzéseit, mielőtt megosztod vele a véleményedet. Ez persze gyakorlást igényel, nem véletlen hívják a mindful hallgatást művészetnek!

Azonban, mivel a hallgatás fontos része a kommunikációnak, ha gyakoroljuk, megerősíthetjük vele a kapcsolatainkat. Mind tapasztaltuk már, milyen az, amikor valami fontos dolgot akarunk megosztani valakivel, és ő félbeszakít minket, nem hallgat végig, vagy azonnal elkezdi a tanácsait – kéretlenül – osztogatni. Nemcsak a gondolatmenetünket veszítjük így el, de ha érzékeny témáról van szó, bezárkózunk, és abbahagyjuk a történet mesélését. A mindful listening segítségével a másik mondadóját teljesen befogadhatjuk, mielőtt válaszolnánk. A jobb hallgatás pedig jobb beszélgetést eredményez. „Ha mindkét fél jelen van a pillanatban, sokkal valószínűbb, hogy az empátia és az együttérzés is megjelenik a beszélgetésben.”

5 módszer, hogy gyakorold a mindful hallgatást!

1. Határozd meg a beszélgetés célját!

Ez segít abban, hogy ne csak elkendőzzetek egy problémát, hanem igazi változást érjetek el. Például, ha a másik megbántott és szeretnéd, ha bocsánatot kérne, erre nem kényszerítheted. Viszont, ha azzal a céllal lépsz be a beszélgetésbe, hogy őszintén megoszd vele a fájdalmaidat, akkor attól függetlenül, hogy bocsánatot kér vagy sem, leesik ez a teher a válladról.

2. Legyenek konkrét kérdéseid!

Ha a beszélgetésnek van célja, az segít abban, hogy átgondold, milyen kérdéseket szeretnél feltenni. A Psychology Today szerint a kulcs, hogy olyan kérdéseket tegyél fel, amik a másik ember érzéseit és tapasztalatait fedik fel.

3. Ne vonj le hirtelen következtetéseket!

Mindannyiunk agya úgy működik, hogy információmorzsákból rakjuk össze a teljes képet, gyakran anélkül, hogy ezt érzékelnénk. Azonban, ha a mindful hallgatást gyakorlod, fontos, hogy tisztában légy ezzel és ne vonj le következtetéseket anélkül, hogy a teljes történetet meghallgatnád és ismernéd, hogyan végződik.

4. Figyelj oda a testbeszédre is!

A személyes kommunikáció 90%-át a testbeszéd adja, így ebből is „kiolvashatod”, hogy a másik hogyan érzi magát. Kerüli a szemkontaktust? Összekulcsolta a karjait? Visszafojtja a nevetését? Ezek mind segítenek abban, hogy még jobban megértsd a beszélgetőpartneredet.

5. Hagyd abba, bármit is csinálsz!

Ez elég egyértelműnek tűnik, de fontos, hogy tényleg semmi mást ne csinálj, miközben a beszélgetés zajlik. Mindegy, hogy az egy olyan mindennapi dolog, mint a körömlakkozás, mosogatás vagy egy gyors email. Ha nem vagy jelen 100%-ban, nem tudod a teljes figyelmedet a másiknak adni. Ha pedig erre nincs lehetőséged, akkor inkább csúsztasd a beszélgetést egy olyan alkalomra, amikor teljesen ott tudsz lenni. Hidd el, megéri!

Forrás: MindTools, Mindful, MasterClass
Szerző: Hegyesi Zita

Nyitókép: Laetizia Haessig / EyeEm/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: