Innovatív, de mennyire etikus? A mesterséges intelligencia szerepe a divatban

A mesterséges intelligencia már szerves része a napjainknak, így az sem lephet meg senkit, hogy a divatiparból is egyre nagyobb szeletet követek magának az AI.

Nemrégiben a SheerLuxe elnevezésű brit divatmagazin kavarta fel az állóvizet azzal, amikor bemutatták legújabb szerkesztőjüket, Reemet, aki nem egy másik újságtól igazolt át hozzájuk, hanem „személyét” a mesterséges intellgencia segítségével alkották meg. Persze ezt a húzást senki sem hagyta szó nélkül.

Egy kockázatos döntés következményei

Július 16-án a SheerLuxe egy Instagram posztban jelentette be, hogy új életmód-szerkesztővel bővül csapatuk, akinek akkor már nevét is elárulták. A feltöltött fotók között először a magazin főszerkesztője mellett pózolt, majd megmutatta asztalát, táskájának tartalmát, névjegyét, sőt még egy outfitjét is. A követők természetesen örömmel fogadták a hírt az új munkatársról, kiváltképp azért, mert szerintük az közel-keleti származású és így erőt adhat, azoknak a színes bőrű nőknek, akik hasonló karrierre áhítoznak, mint Reem. Azonban miután fény derült a valóságra, a pozitív észrevételek helyét természetesen felváltották a negatív hangok. A közösségi média felhasználók kritikája közé tartozott az is, hogy a SheerLuxe egy teljesen digitális alkalmazottat hozott létre, egy gyorsan hanyatló munkaerőpiacon. Egy másik visszatérő észrevétel pedig az volt, hogy az AI-alkalmazott egy színes bőrű nő, ami úgy tűnik, azt sugallja, hogy hamarabb létrehoznak egy teljesen egydimenziós, valódi hang, vélemények vagy ötletek nélküli színes bőrű nőt, minthogy valóban felvegyenek egyet. „Megőrültem, vagy tényleg egy színes bőrű nőt hoztak létre az AI segítségével munkatársként ahelyett, hogy felvettek volna egyet?” – írta egy követőjük.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

SheerLuxe (@sheerluxe) által megosztott bejegyzés

A mesterséges intelligencia helyet követel magának?

A WAYE alapítója, Sinead Bovell jövőkutató viszont például nem lepődött meg azon, hogy a SheerLuxe úgy döntött, hogy felfedezi az AI-t. Hiszen ő már egy 2022-es Tedx Talkban pontosan ezt a témát vizsgálta. Bovell szerint el kell fogadnunk, hogy az AI és az azáltal generált emberek és avatarok jelen vannak és egyre több szegmensben jutnak majd fontos szerephez. A döntés pedig, hogy kísérleteznek a technológiával teljesen egyértelmű lehet egy olyan iparágban, mint a divat. Azt ugyanis a határok lebontása és a határok feszegetése viszi előre.

A mesterséges intelligencia egyébként már 2023-ban is fontos szerepet kapott a szektorban. A Maison Meta például megrendezte az első digitális divatbemutatót. Ugyanebben az évben az ikonikus farmermárka, a Levi’s is bejelentette, hogy AI-val kísérletezve próbálja sokszínűbbé tenni weboldalát. De az olyan fast fashion brandek, mint a H&M és a Zara, szintén alkalmazták már a technológiát a trendek előrejelzéséhez. Ahogy a Mango is, akik a mesterséges intelligenciával létrehozott modellekkel helyettesíti kampányaiban a hús-vér embereket.

(Fotó: Mango Fashion Group)

Persze a divatipar bizonyos területein van néhány előnye az AI használatának, beleértve a fenntarthatóságot is. Ilyen például a pontosabb trend-előrejelzésekhez való használata, amely csökkentheti a túltermelést és a hulladékot. De az AI-val történő avatárok divatmodellek vagy szerkesztők létrehozásának egyaránt vannak etikai, kulturális és gazdasági következményei is. Így tehát fontos, hogy azok a vállalatok, amelyek az alkalmazását fontolgatják, feltegyék maguknak a kérdést: „kizáródnak-e bizonyos közösségek annak a lehetőségéből, hogy profitáljanak saját identitásukból, mert valaki az identitásuk AI-generált változatát használja?” Tekintettel arra, hogy mennyire előnyös számukra a sokszínűségük marketingelése, az AI-ra való támaszkodás ennek eléréséhez viszont azt jelenti, hogy abból profitálnak, amiért valójában nem fizetnek. A mesterséges intelligenciával létrehozott sokszínűség pedig valójában nem teszi sokszínűvé a márkát.

Az AI etikai kérdéseket is felvet

Erre tökéletes példa az a Shudu Gram nevű, sötét bőrű afrikai modell, aki 2017-ben jelent meg a közösségi média hírfolyamunkban, a Christian Louboutin hirdetéseiben és digitális magazinok borítóján. Shudu sok posztjában nyakgyűrűket viselt, amelyeket a házas nők hordanak a dél-afrikai Ndebele-ben. Azonban Shudu nem valós személy, ő egy fekete nő digitális avatárja, akit egy fehér férfi, Cameron James-Wilson fotós hozott létre. Az arcvonásai, a frizurája, sőt még a nyakgyűrűi is azt mutatták, hogy milyennek „kellene” kinéznie a fekete nőknek és a fekete szépségnek. A sokszínűség AI-val történő népszerűsítése viszont nem csak olyan a valódi emberektől veszi el a lehetőséget, akik azt megtestesítik. A mesterséges intelligencia segítségével létrehozott avatárok ugyanis bármikor módosíthatók. Lehet hosszabb, rövidebb vagy más színű hajuk, lehetnek magasak, alacsonyak, plus size-ok vagy párductestűek. És, ami a legrosszabb, bármikor egy mozdulattal kitörölhetőek. Utóbbi pedig azt sugallja, hogy bármikor eldobhatóak vagy lecserélhetőek.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Shudu (@shudu.gram) által megosztott bejegyzés

Ez a döntés különösen fontos a divatiparban, tekintettel a színes bőrű embereket érintő történelmi kezelésére, és azokra a kezdeményezésekre és kampányokra, amelyek ezt kívánják megváltoztatni. A divatipar hosszú ideig eléggé elhatárolódott tőlük, sokan tapasztaltak rasszizmust és diszkriminációt az iparágban, a kiskereskedelmi alkalmazottak mikró-agressziójától kezdve egészen a láthatóság hiányáig. Tekintettel erre a múltra, sokak szerint fontos lenne tudni, mi volt a döntéshozatali folyamat a SheerLuxe AI-projektje mögött, különösen azzal kapcsolatban, hogy egy színes bőrű nőt készítenek. Július 17-én kiadott nyilatkozatukban viszont már bocsánatot kértek azért, hogy nem magyarázták el megfelelően Reem koncepcióját:

„Egyetlen munkatárs sem került veszélybe az ő létrehozása miatt, és soha nem tennénk közzé olyan tartalmat, amelyben nem volt emberi részvétel.”

Mindazonáltal azt is állították, hogy Reem véleményei és választásai közvetlenül a SheerLuxe sokszínű csapatától származnak, akikre nagyon büszkék. Ami Reem megjelenését illeti, ugyanazon nyilatkozat megjegyezte: „őt egy közel-keleti AI képgenerátorral közösen hozták létre, és ez tükröződik a megjelenésében„. De az ilyen típusú technológiával kapcsolatos specifikus döntések nem az AI-tól függnek, hanem inkább az emberektől, akik használják. Ezt példázza a chatbotok működése is. Míg a chatbot funkció maga a mesterséges intelligencia terméke, ahhoz, hogy a vállalatok hogyan akarnak megjelenni ezen funkción belül már emberi döntés szükségeltetik.

(Fotó: @reembot_ Instagram)

A mesterséges intelligenciának a divatban is van jövője

A fentiek viszont nem azt jelentik, hogy a helyzet teljesen elkeserítő. Míg jelenleg úgy érezhetjük, hogy az AI az állásainkra pályázik, amint megtanuljuk, hogyan hasznosítsuk ezt az új technológiát, több állás fog létrejönni. Az ugyanis olyan új élményekhez és új piacokhoz vezethet, amelyek korábban nem léteztek vagy nem voltak lehetségesek. Addig pedig, amíg az iparág – és a fogyasztók – próbálják kitalálni, hol helyezkednek el az AI-divatmodellek a rendszerben, a technológia növekedése végül valami még nagyobb és előnyösebb dologhoz vezethet. Van ugyanis egy világ, amelyben az AI lehetővé teszi minden ember számára, hogy saját maga legyen a modell. Hiszen nincs arra szükségünk, hogy valaki olyat lássunk a kampányokban, akit a társadalom vagy egy bizonyos réteg szépnek lát. Tehát az lesz a jövő, amit mi magunk akarunk, nem több.

Nyitókép: Ai
Forrás: Fashion Magazine

Ha tetszett a cikkünk, ezek is érdekelhetnek: