Itt a bizonyíték arra, hogy az érintés gyógyít

Végezz otthon akupresszúrát!

Az akupresszúrával, azaz a testünk megfelelő pontjain való érintéssel sokat javíthatunk a közérzetünkön. A technika alkalmazása bizonyítottan oldja a szorongást, valamint a negatív érzelmeket! Próbáld ki te is otthon!

A modern világ embere már szinte mindentől szorong. A munkahelyi stressz, a magánéleti problémák, az emberi kapcsolatokban előforduló konfliktusok mind-mind előidézhetik az állandó aggodalmat és a negatív gondolkodást. Ezen kívül az öröklött tényezők és a neveltetés is előcsalogathatja belőlünk azt a folyton idegeskedő, és ezzel másokat idegesítő személyt, aki köszönőviszonyban sincs azzal, akik valójában vagyunk.

Unos-untalan olvashatunk a világhálón a legalapvetőbb „gyógymódokról”: aludjunk többet, meditáljunk, fogyasszunk gyógynövényekből készített teát. Viszont egy nagyon fontos technikáról eddig kevés szó esett, ez pedig nem más, mint az otthoni körülmények között is alkalmazható akupresszúrás, érintésen alapuló terápia.

Gyógyító érintés

Az egyszerű, öngyógyító módszer alkalmazása – az akupunktúrával és a reflexológiával ellentétben – nem igényel szakképzettséget. Az „érzelmi felszabadulás technika” vagy ÉFT – azaz az emotional freedom technique – érintésterápia működési alapja, hogy az agynak nyugtató impulzusokat küldesz, amivel enyhíted a stresszreakciókat, és az úgynevezett „üss vagy fuss” reakciót.

Üss vagy fuss reakció:
Az agy vélt vagy valós támadás következtében fellépő vészreakciója.

Hatásmechanizmusa két fontos lépcsőfokon alapul:

  • kikapcsolja azt az automatikus reakciót, mely során az elméd emlékezni kezd egy esetleges korábbi pánikrohamra
  • abban a pillanatban fejti ki a hatását, amikor a pánikroham bekövetkezik.

A technika része az érintés mellett, hogy magadban elmondott és elismételt mondatok segítségével megnyugtathatod önmagad. A negatív élményből való kilépéshez először is tudatosítanod kell magadban a problémát, ezután jön a pozitív, erőt adó gondolatok megfogalmazása. Például: „Lehet, hogy most úgy érzem, hogy semmit sem tudok megfelelően elvégezni, de sokszor voltam sikeres, és elfogadom magam, akár jól teljesítek éppen, akár nem.”

A mantrázott mondat megfogalmazása kapcsán nincs megkötés, azt mondd, amit leginkább őszintének érzel. Egy a fontos, foglald bele ezt a három dolgot:

  • a szorongásod okát
  • egy biztató üzenetet saját magadhoz
  • olyan gondolatot, ami az önszeretet felé visz.

Már a tested megérintése vagy egy adott pont dörzsölése is enyhülést hozhat, de a leghatékonyabb metódus, és a technika alapja, hogy ujjbegyekkel kopogtass bizonyos pontokat a lenti ábra szerint. Ha a teljes gyakorlatsort végzed, 2-3 ujjal, 7-8-szor érdemes érintened egy pontot, de ez nem kőbe vésett szabály!

A mozdulatsor tarthat addig is, amíg az adott problémafelismerő mondatot mantrázod. Fontos, hogy ne a körmöddel kopogtass, és ne erővel, hanem puhán, finoman ütögesd a pontokat. Még hatékonyabb lehet a gyakorlat, ha közben behunyod a szemed.

Amennyiben fájdalmat tapasztalsz bármelyik pont kopogtatásánál, hagyd abba az adott gyakorlatot!

Ki szeretnéd próbálni?

Az alábbi ábrán láthatod az érintési pontokat:

Rövidített gyakorlatsor

  1. Érintsd meg az összes képen jelölt, arcon és mellkason található pontot (szemöldök, szem mellett, szem alatt, orr alatt, áll), először csak a tested egyik oldalán, majd ezt követően térj át a másik oldalra is. Mindegy, melyikkel kezdesz.
  2. Kopogtasd meg a két kulcscsonton található pontot. A jobb kezeddel a jobb kulcscsontod pontját, majd a bal kezeddel a bal kulcscsontot. Közben lélegezz mélyeket kényelmes tempóban, a mozdulatokat pedig ettől eltérő, általad választott ütemben végezd, míg a szorongás enyhül.
  3. Kopogtasd meg a bokádon található pontokat is (a lábfejed belső oldalán találhatod őket, kicsivel a bokacsontod fölött), majd érintsd össze a két csuklódat, körülbelül ott, ahová a parfümmintákat szokás fújni. Utolsó mozdulatsorként pedig a fejtetődet kopogtasd, amíg a félelemérzet el nem múlik.

Fotó: Shutterstock

(redonline.co.uk)

Legnépszerűbb cikkek: