4 jel, amiből nem is gondolnád, hogy jó volt az edzésed, pedig ez a helyzet

Elfáradsz, megizzadsz, izomlázad lesz: ezek a sportteljesítmény kiváló fokmérői lehetnek. De a jó edzés jelei nem merülnek ki ennyiben. Sőt, olykor egész váratlan dolgok árulkodnak arról, hogy az edzésed jobb volt, mint gondolnád.

Az edzőterembe lépve az első mondatok közt hallod, hogy „jó edzést” (többnyire már a recepción), de vajon mitől lesz az edzésed tényleg jó? Ha most az izzadásra és a másnap jelentkező izomlázra gondolsz, a szakértők szerint sem vagy messze a valóságtól. De a jó edzés jelei nem merülnek ki ennyiben: a teljesítményednek és a fejlődésednek számos más mutatója is lehet. És ezek sokszor olyan dolgok, amelyekre elsőre biztosan nem gondolnál – lássunk is gyorsan néhány példát.

1. Úgy érzed, a megszokottnál könnyebben ment az edzés

Lefutottad a távot, amit szerettél volna, de úgy érzed, még pár száz métert simán rá tudnál húzni? Csoportos órán vettél részt és alig hiszed el, hogy máris eltelt 50 perc? Ha az edzést könnyebbnek érezted a megszokottnál, az nem feltétlen azt jelenti, hogy ne tetted volna oda magad eléggé. Inkább annak a jele lehet, hogy javult a fittséged, és bár megizzadtál, a korábban még szinte fájdalmasan nehéz edzést már könnyebben tudod teljesíteni.

Tipp: Kérdezd meg magad az edzés végén, hogy milyen érzés volt végigcsinálni. Hogy ment a gyaloglás az elején vagy épp az emelés, amit két hete még nem éreztél komfortosnak? Ha azt feleled magadnak, hogy az edzésed, vagy annak legalább egy szakasza könnyebb, kényelmesebb, természetesebb volt, az elég jó mutatója a fejlődésnek és annak, hogy ezt az edzést is kimaxoltad. Jól is érezted magad közben? Akkor pedig egyenesen irigylésre méltó volt a mai sportolásod, váljék egészségedre! 

2. A jó edzés jelei közé sorolható az elégedettség érzése is

Ha elégedettséget, sőt, akár egyenesen büszkeséget érzel edzés után, az annak a biztos jele, hogy aznap szuperül teljesítettél. A jó edzés jelei közt ugyanis nemcsak fizikai, hanem mentális és érzelmi mutatókat is meg kell különböztetni, és ez az elégedettség-érzés kiemelkedően fontos köztük. Azonnal érezni fogod, ha eluralkodik rajtad: mentálisan könnyebbnek érzed magad, elöntenek a pozitív érzések, mosolyogsz és úgy érzed, hatékonyabban tudsz a folytatásra koncentrálni. És a legjobb benne, hogy ezért nem is kell feltétlen kimerültséget vagy fájdalmat érezni. Sőt, a „no pain, no gain” nélkül is elönthet a büszkeség és egy pozitív energialöket egy igazán jó edzés végén.

Tipp: Bár a sportolók túl gyakran ugranak a következő dologra, miután megvannak a célként kitűzött kilométerek vagy a napi teljesítmény, te csináld másképp. Edzés után állj meg egy kicsit, és adj időt magadnak, hogy élvezd az elégedettség érzését.

3. Ne ijedj meg az érzelmektől (sőt, inkább örülj nekik)!

A mozgás gyógyító erővel bír, és ez nemcsak a testre, hanem a lélekre is igaz. Sportolás közben sokkal jobban jelen tudsz lenni a pillanatban. Kevésbé érezheted magad szomorúnak, dühösnek vagy ingerlékenynek, ugyanakkor elönthet az energia. Ne csodáld tehát, ha edzés közben fokozódik a hála vagy a szeretet érzése, esetleg ekkor csordulnak ki a könnyeid. Az érzelmek megjelenése egyrészt nagyon emberi, másrészt pedig ami történik, segíthet továbblépni vagy épp megoldani egy nehéz helyzetet. Így hát nem is kérdés, hogy az edzésed valószínűleg hasznosabb volt, mint gondolnád (és most nem csak a testedre gyakorolt pozitív hatásokra gondolunk).

Tipp: Anélkül, hogy hosszasan analizálnád (már ha nem akarod), miért sírtad el magad az edzőteremben, a futópályán vagy kirándulás közben, tudatosítsd magadban, hogy jó úton vagy a lelki és érzelmi stabilitás felé. És ebben segít az edzés is, ami ezúttal még jobb volt. Mert segített megélni az érzéseidet vagy esetleg megerősített a továbblépésben vagy más fontos döntésben.

4. Akkor is edzettél, ha nem volt kedved: ez is a jó edzés jelei közé tartozik

Nem mondunk újat azzal, hogy vannak napok, amikor semmi kedved edzeni. Inkább ülsz a kanapén, benyomod a Netflixet és felbontod azt a zacskó dugicsipszet (vagy doboz jégkrémet), minthogy bármit is mozogj. Nem vagy ezzel egyedül, mindannyian voltunk már így. De néha, akár edzéstervet követsz, akár személyi edzésre van időpontod, fel kell állnod a kanapéról és bele kell bújnod a sportruháidba. És ekkor jön a mentális győzelem, a „meg tudom csinálni” érzés, ami szintén a jó edzés jelei közé tartozik.

Tipp: Ha úgy érzed, mágnesként vonz a kanapé, jusson eszedbe, hogy néha a legjobb mentális teljesítményeink akkor történnek, amikor fizikailag nem vagyunk a legjobb formánkban. Mert nagyobb erőfeszítésbe kerül pozitívnak maradni és végigcsinálni az edzést. Tehát, bár nem érzed kirobbanó formában magad, az edzés teljesítésével megdolgoztatsz egy „mentális izmot”, ami elengedhetetlen része a jó edzésnek.

Persze, vannak napok, amikor tényleg az a jó döntés, ha kihagyod az edzést, ilyen például a betegség, láz, erős fájdalom. De összességében, ha rá tudod venni magad a sportolásra, az már egy hatalmas győzelem. Ha pedig edzés után úgy érzed, elégedett vagy a teljesítményeddel, a sportolás nem volt nehéz, sőt, kimondottan jó érzéssel töltött el, és esetleg az érzelmeiddel is „találkoztál”, akkor szinte biztos, hogy ez egy szuper edzés volt. Az izzadás és az izomláz pedig csak a szükséges plusz, hogy mindent jól csináltál.

Forrás: Wellandgood.com
Fotó: Karan Kapoor/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: