Kávéfanatikusok, figyelem: ez történik a testünkkel, ha elhagyjuk a koffeint

Ez történik, ha nincs kóla, tea vagy kávé

Reggelente az első utad a kávégéphez vezet? Bárhol is jársz, legszívesebben sarkon fordulnál, ha meghallod a koffeinmentes szót? Lássuk, mi történne, ha megfosztanád a szervezeted a kávé alkaloidjától.

Félreértés ne essék, nem arra biztatunk, hogy holnaptól hagyj fel a kávézással. Mi is gyakran elcsábulunk, ha erről az igencsak addiktív italról van szó. Nem szabad viszont figyelmen kívül hagynunk, hogy az egészségügyi hatásai kapcsán megoszlanak a vélemények. Számos kutatás bizonyítja, hogy élénkítő hatásán túl, gyorsítja a szervezet anyagcseréjét, valamint csökkenheti a csontritkulás, a Parkinson-kór és az infarktus kialakulásának kockázatát is. A túlzott koffeinfogyasztásnak viszont hátulütői is akadnak, ilyen például a fejfájás, a kialvatlanság és a sárguló fogzománc, hogy csak néhányat említsünk. Ezekből kiindulva szerinted mi várhat rád, ha elhagyod a kávét, a teát és a többi italt, ami ezt az alkaloid vegyületet tartalmazza?

1. Stresszmentes pillanatok

Nagyon feszült vagy mostanában? Gondoltál már arra, hogy a koffein lehet a ludas? A kávét legtöbben élénkítő hatása miatt kortyolgatjuk, csakhogy a felszabaduló energiatöbblet nemcsak ránk van serkentő hatással: a szervezet üss vagy fuss reakciójáért felelős hormonokat is stimulálja. Ez pedig idegeskedéshez, szorongáshoz, sőt még pánikrohamhoz is vezethet. Ha alapvetően nehezen birkózol meg a stresszel, jobb, ha csökkented az elfogyasztott, erős feketék számát, és a nyugtató hatású teákkal is bánj csínján.

2. Pihentetőbb alvás

„Te még ilyenkor is képes vagy kávézni?” Ha szegezték már neked ezt a kérdést, és gyakran előfordul, hogy éjjelig virrasztasz, itt az ideje változtatod. A Sleep Medicine Reviews tudományos lapban publikált kutatás szerint a rendszeres kávéfogyasztás jelentősen módosítja az alvásciklust. Lefekvés előtt 6 órával már nem ajánlott kávézni, ha szeretnéd megkímélni magad az éjszakai forgolódástól, a rosszabb minőségű alvástól, és a napközben tapasztalt ólmos fáradtságtól.

Számolgatnod kell a bárányokat?
Akik a koffeinmentes életmódot követik, nemcsak jobb minőségű alvásról számolnak be, de könnyebben is szenderednek álomba esténként.

3. Javuló tápanyag-felszívódás

Tudtad, hogy a koffein csersavtartalma gátolja a kalcium, a vas és a B-vitamin felszívódását? Nem ijesztgetni akarunk, de ezen a problémán érdemes komolyabban elgondolkodnod, ha:

  • kávéfüggő vagy,
  • benne vagy már a korban,
  • rendszertelenül táplálkozol,

mert ezekben az esetekben még nagyobb gondokat okozhat a koffein.

4. Ragyogóbb és egészségesebb fogak

Mindannyian tudjuk, mégis rendszerint figyelmen kívül hagyjuk: a koffeintartalmú ételek elszínezik a fogzománcot, ennek az oka szintén a csersav. Hosszú távon pedig a fogszuvasodással is számolnunk kell. Megéri ez?

5. Hormonháború mentes időszak

Hölgyek, figyelem! A koffeintartalmú üdítőital, tea és kávé fogyasztása még a hormonháztartásunkra is hatással lehet. Egy 2012-es kutatás eredménye szerint, a koffein jelentősen befolyásolja az ösztrogénszintet. A vizsgálat során azoknál az afroamerikai és ázsiai nőknél, akik napi 2 vagy több csészényi koffeintartalmú italt fogyasztottak, növekedő ösztrogénszintet állapítottak meg, míg a kaukázusi alanyoknál ugyanez a szint csökkent.

Figyelem!
A koffein által kiváltott magas ösztrogénszint kapcsolatban áll olyan betegségekkel, mint az endometriózis, a mell- vagy a petefészekrák, maga a vegyület pedig súlyosbítja a menopauza tüneteit.

6. Alacsonyabb vérnyomás

A koffein, azáltal, hogy stimulálja az idegrendszert, megemeli a vérnyomást. Tudtad, hogy már napi 3-5 csésze kávé is jelentősen növeli a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát? Ez mindig jusson eszedbe a második kávéd után.

7. Leküzdött függőség, kevesebb fejfájás

Ismerős „Az első kávémig ne szóljatok hozzám!”-szindróma? Nem hiába kerül fel a bögrékre ez a „barátságos” kis mondat: a koffein befolyásolja a hangulatunkat, ez pedig annak köszönhető, hogy képes függőséget kiváltani belőlünk. Próbáld ki, hogy nem iszol kávét! 12 és 24 óra eltelte között megjelennek az első elvonási tünetek, mint a fejfájás, a ködös gondolkodás, a fáradtság és az ingerlékenység. És hogy meddig tartanak? Attól függ, hogy mennyi kávét fogyasztasz általában, de a rossz hír az, hogy akár 9 napig is sanyargathatnak.

9. Viszlát emésztési problémák!

A kávé víz- és hashajtó hatását nem kell bemutatni. Kis mértékben szinte fel sem tűnik, de minél többet fogyasztasz belőle, nos hát, annál nagyobb problémákat okozhat. Az viszont tudtad, hogy a reflux kialakulásában is nagy szerepet lehet?

10. Anti-aging csodaszer helyett egy kis lemondás

Ha minél tovább megőriznéd fiatalos vonásaid, a koffein nem a barátod: visszaszorítja a bőr kollagénszintézisét. Elkerülni a ráncokat – ez vajon elég indok neked ahhoz, hogy lemondj a kávéról?

Nyitókép: Pixabay

(healthline)

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: