Vannak dalok, amelyek ha felcsendülnek, azonnal bizonyos képsorok jutnak eszünkbe – de nem azok videóklipjeiből, hanem a '90-es évek végén, valamint a 2000-es évek elején készült tinimozikból.
Mi a közös A csaj nem jár egyedül, a 10 dolog, amit utálok benned, a Bajos csajok vagy akár a Rómeó + Júlia című filmekben? Persze, elsőre mind azt mondanánk, a válasz csak annyi, hogy mára mindegyik igazi kultikus tinimozivá nőtte ki magát. Azonban ezen kívül én még azt is hozzátenném, hogy mindben szerepel legalább egy olyan dal, amit ezeknek köszönhetően ismertünk és szerettünk meg.
Bajos csajok
A Tina Fey által írt 2004-es Bajos csajok mára igazi kultikussá vált a tinimozik műfajában. A cselekmény botrányos, vicces, eltúlzott, na és persze ikonikus. És ahogy a főszereplők népszerűvé váltak, pont úgy vált híressé a film zenéje is. A Blondie 1978-ban megjelent One Way or Another című dala olyannyira a sztori részéve vált, hogy azt el sem tudnánk képzelni anélkül. A nóta akkor csendül fel, amikor Cady (Lindsey Lohan) úgy dönt, hogy itt az ideje szétszedni a Plasztik csapatot és tönkretenni Regina hírnevét. A dal egy montázsjelenet alatt szól, amikor Cady és barátai azon munkálkodnak, hogy mielőbb teljesítsék ezt a szerintük igencsak nemes feladatot. Az One Way Or Another tökéletesen tökéletes zenei aláfestés ehhez a jelenethez, mivel a szövege még szimbolikusan kapcsolódik is a bosszútervhez.
Donnie Darko
Richard Kelly kultikus tini-sci-fije éppannyira volt óda kedvenc 80-as évekbeli filmjeihez, mint egy időutazásról szóló meditáció. A soundtrackben ennek megfelelően az Echo & the Bunnymen és a hasonlóan komor poszt-punk zenekar, a Church és a Joy Division is helyet kaptak. A Tears for Fears eufórikus Head Over Heels-je eredeti formájában jelent meg, de az 1982-es Mad World slágerük „suttogós” verziója volt az, ami máig az alkotásra késztet minket emlékezni. A filmet záró inspiráló pillanatok alatt elhangzó új feldolgozás, amelyet Jules és Andrews készítettek, tökéletesen összefoglalja azt a többdimenziós furcsaságot, amit éppen láttunk.
Rómeó + Júlia
Annyi Rómeó és Júlis történetet láttunk már, hogy azt szinte számon se tudjuk tartani, de egy biztos, Leonardo DiCaprio és Claire Danes 1996-os sztoriját sosem fogjuk elfelejteni. Na, és persze ehhez az is hozzájárul, hogy Baz Luhrmannek köszönhetően abban csendült fel a svéd Cardigans egy évvel korábban megjelent Lovefool című slágere is. Ha más nem is, de ez a mozi mindig arra késztet minket, hogy újrahallgassuk ezt a dalt. Sikere egyébként annyira nem is meglepő, hiszen maga a rózsaszín, csöpögős cukormáz, akárcsak bizonyos szempontból sokaknak Rómeó és Júlia szívfacsaró sztorija is annak tűnik.
10 dolog, amit utálok benned
A 10 dolog, amit utálok benned című, már-már kultikusnak nevezhető film esetében a néhai Heath Ledger balladáját soha semmi nem fogja megelőzni, de van egy dal, amiről szintén annak képsorai jutnak eszünkbe. Kevés rajongó tudja, hogy az abban felcsendülő I Want You to Want Me, eredetileg a Cheap Trick-től származik, mielőtt azt Letter to Cleo feldolgozta és mindannyiunk számára ismerőssé tette volna 1999-ben. A moziban maga a zenekar adja elő a dalt az iskola tetején állva, a film végén és a stáblista alatt. A nóta tökéletesen illik a 2000-es évek hangzásához, és a szövege is önmagáért beszél. Arról szól, hogy vonzódunk valakihez, és szeretnénk, hogy az viszonozza a szeretetünket és figyelmünket. Szükségünk van arra, hogy a másik fél is elköteleződjön, és mindent megteszünk annak érdekében, hogy megszerezzük a őt. Akárcsak Patrick Verona tette.
Séta a múltba
A Séta a múltba valóban megindító történetet mesél el Landon (Shane West) és Jamie (Mandy Moore) között, amely mindannyiunk szemébe könnyeket csal. A foragtókönyv ismerős, Landon, akit a klasszikus rosszfiúként tartanak számon, beleszeret a lelkész lányába, viszont ezúttal egy valóban nem várt fordulat kavarja fel az állóvizet. Ahogy a kapcsolatuk fejlődik, Landon szíve összetörik, amikor rájön, hogy Jamie beteg, és már csak néhány hónapja van hátra. A film tele van érzelmes pillanatokkal, amelyeket a soundtrack csak fokozott. A Switchfoot 2000-ben kiadott Dare You to Move című dala pedig szintén hozzájárul ehhez az érzelmi hullámvasúthoz. A szöveg, mely arról szól, hogyan lehet újra talpra állni a nehézségek után, tökéletesen rezonálnak Landonnal. Jobb dalt nem is választhattak volna.
A csaj nem jár egyedül
A ’90-es évek tinimozijainak egyik legjobbja a máig bármikor újranézhető, Freddie Prinze Jr. és Rachael Leigh Cook főszereplésével készült A csaj nem jár egyedül. A sztorit mind ismerjük, ahogy a Laney nagy pillanatát aláfestő dalt is. A Sixpence None the Richer 1997-ben megjelent Kiss Me című szerzeménye ugyanis mindannyiunk számára ismerősen cseng és ahányszor meghalljuk, önkéntelenül is dúdolni kezdjük azt. Úgyhogy előre is elnézést a dallamtapadásért.
Nulladik óra
Ugyan a Nulladik órával kicsit visszább repültünk az időben, hiszen az 1985-ben jelent meg, viszont ha már egy ilyen gyűjtemény elkészítésére adtam a fejem, akkor nyilván adja magát hogy a Don’t You (Forget About Me) slágerről se feledkezzek meg. A The Breakfast Club az egyik leghíresebb tinifilm, melyben egy szombati büntetőfoglalkozás során egy össze nem illő diákcsoport kénytelen egymás társaságát „élvezni”. Mindegyikük más-más társadalmi rétegből származik, van köztük sportoló, ott a népszerű lány, a kitaszított, a stréber és a persze a rosszfiú is. A film pedig mára szinte összefonódott a Simple Minds zenekar szintén ’85-ös, ikonikus dalával, amely a film végén szólal meg. Ugyan a a főszereplők ekkora már egy újfajta barátságot és megértést alakítottak ki, és úgy tűnik, hogy közelebb kerültek is egymáshoz, viszont nem világos, hogy ez a kötelék akkor is megmarad-e, mikor hétfőn visszatérnek az iskolába.
Nyitókép: IMDb
Ha tetszett a cikkünk, ezek is érdekelhetnek:
- Dalok a múltból: ezt hallgattuk 25 éve
- Indul a nosztalgiavonat! 20 dal, ami már elmúlt húszéves
- Van visszaút a búcsú után? Ezek a zenekarok megpróbálták a lehetetlent