Az életed nagy részét a munkahelyeden töltöd, ezért kimondottan fontos, hogy a szabadidődben ne a munkával foglalkozz és kikapcsolódj. Ha te mégis nehezen hagyod magad mögött a feladatokat, a következő cikkünket érdemes lehet elolvasnod!
A munka és a magánélet között nem mindig könnyű fenntartani az egyensúlyt, előfordulhat, hogy az egyik a másik rovására megy. Mégis a legtöbben a munkát teszik le nehezebben, hazaérve is a céges e-maileket lesik. Ne adj Isten, késő éjjelig dolgoznak, és képtelenek kikapcsolódásra adni a fejüket. Persze bárkivel előfordulhat, hogy plusz időt és energiát kell belefektetnie egy fontos projektbe, de nem szabad átesni a ló túloldalára. Ha hazaérve te is gyakrabban bámulod a munkahelyi levelezésed, mint egy jó könyvet, akkor ideje elgondolkodni az okán!
1. Bizonytalan vagy a képességeidben
Sok ember a túlórázással szeretné bizonyítani az ügyfelei vagy a főnöke felé, hogy mennyire elkötelezett a munkája iránt. Viszont a folyamatos bizonyítási vágy mögött sokszor bizonytalanság állhat. Velem korábban sokszor elfordult, hogy az iroda legfiatalabb dolgozójaként folyamatosan azt éreztem, hogy az idősebb kollégák nem vesznek elég komolyan. Ezért képes voltam késő estig az indiai ügyfelekkel levelezni, hogy bebizonyítsam, mennyire elhivatott vagyok a projektem iránt. Sőt, Erin Parisi, mentálhigiénés tanácsadó szerint a nők esetében a nemi sztereotípiák is belső bizonytalanságot eredményezhetnek. Előfordulhat, hogy a munkahelyeden azt érzed, nem vesznek elég komolyan vagy kevésbé tekintek megbízható munkavállalónak csak mert nő vagy. Az utóbbit azzal magyarázhatják, hogy a nők a gyermekvállalás után egy kis időre kiesnek a munkából, ebből kifolyólag nem számíthatnak rájuk a feladatok elvégzésében úgy, mint a férfi kollégákra. Nyilván nem szabad általánosítani, hiszen az adott cég kultúrájától függ, hogyan bánnak a női alkalmazottakkal. De egy percre érdemes lehet elgondolkodnod, hogy miért is szeretnél ennyire bizonyítani másoknak?
2. Attól félsz, hogy nem ismernek el
Mindenki szeretné, hogy elismerjék a munkájában és nélkülözhetetlen emberként gondoljanak rá. Sajnos, a valóságban nagyon kemény munka árán érhető el, hogy pótolhatatlan szerepet tölts be a cég életében. Ráadásul nem mindig térül meg a befektetett energia, ezért sem ajánlatos feláldoznod a magánéleted az elismerés oltárán! Az egyik ismerősöm egy nagy multinál dolgozott, és annyira megszállottan vágyott a vezetőség elismerésére, hogy minden szabad percét a munkájának szentelte. Ennek az lett a következménye, hogy nemcsak mentálisan fáradt el, hanem a házassága is majdnem ráment a sok túlórázásra. Sajnos, az sem könnyített a helyzetén, hogy a munkahelye is arra ösztönözte, hogy minél többet dolgozzon, és nem voltak tekintettel a magánéletére. A főnöke képes volt szombat este is felhívni telefonon, cserébe magasabb fizetéssel hitegette. Ha te is hasonló helyzetbe kerültél, próbáld meg legalább tíz lépés távolságból szemlélni magadat, és igyekezz változtatni a munkamorálodon!
3. Nehezen mondasz nemet
Már így is nyakig ülsz a munkában, de a főnököd újabb feladatokat talál ki a számodra? Ne félj nemet mondani neki! Hidd el, azzal, hogy nemet mondasz még nem válsz rossz alkalmazottá, sőt a határok meghúzása hozzásegíthet a jobb a teljesítmény elérzéséhez. Többen beleesnek abba a hibába, hogy mindent magukra vállalnak, mert attól tartanak, hogy elszalasztanak egy nagyszerű lehetőséget, amivel feljebb kerülhetnének a munkahelyi ranglétrán. Megpróbálnak mindig, mindenre válaszolni, az e-mail fiókjukban minden levelet megválaszolnak és a szabadidejükben is a munkán jár az eszük. Parisi azt is kifejtette, hogy azok számára, akik szorongással küzdenek, maga a határok meghúzása is stresszt okozhat. A nem szó pedig hiányzik a szókészletükből, mert tudat alatt rossz érzéseket fűznek hozzá, és rettegnek a felettesüknek ellent mondani. Pedig ennek az egyszerű szónak a gyakorlása megszabadíthat rengeteg fölösleges stressztől, és a segítségével egyensúlyt teremthetsz a munka és a magánélet között.
4. Perfekcionista vagy
Sokak számára perfekcionistának lenni büszkeség, de a tökéletesség hajszolása nem egy reális cél. Hiszen a munkának soha nem lesz vége, mindig jön egy újabb feladat, amit el kell végezned vagy egy elolvasatlan e-mail, amire válaszolnod kell. Emellett a maximalizmus kéz a kézben jár a félelemmel és a szorongással. „Mi történik, ha valamit nem tökéletesen csinálok meg?” Ha ez a gondolat ismerős a számodra, meg kell tanulnod a munkahelyeden hagyni a feladatokat, és a szabadidődben olyan dolgokkal foglalkozni, amelyek lelkileg feltöltenek. Ez nem jelenti azt, hogy ne legyél alapos a munkádat illetően, de nem kell minden egyes levelet ötször elolvasnod, mielőtt elküldöd. Amennyiben attól tartasz, hogy elúszol a rengeteg teendővel, készíts magadnak listákat! Nekem rengeteget segít, hogy a cikázó gondolataimat pontokba szedhetem, legyen szó egy bevásároló lista elkészítéséről vagy a rám váró feladatok összegyűjtéséről. Ezáltal nyugodtabban magam mögött hagyom a munkát, és a szabadidőmben nem idegeskedem azon, milyen feladatok várnak rám másnap.
Nyitókép: Luis Alvarez/DigitalVision/GettyImages
Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:
- A japán nőknek harcolniuk kell azért, hogy szemüveget viselhessenek a munkahelyükön
- 6 tipp, így varázsolj dán életérzést a munkahelyedre (is)
- Túl lehet élni introvertáltként az extrovertált munkatársak között? Spoiler: igen.