Mit tegyél, ha úgy érzed kiégtél?

Első lépésként alaposan gondold át, hogy valóban kiégtél-e, vagy „csak” egy stresszesebb időszakot élsz meg.

Azt senki sem vitatja, hogy a jelenlegi életünk tele van feszültséggel. A mindennapok rajtunk kívül álló terhei nem sok esélyt adnak az örömteli pillanatoknak, és akkor még ott vannak a privát problémáink is. A munkahelyi gondok, esetleg a magánélet nehézségei egyre gyakrabban a kiégés irányába vezetnek.

A szürke hétköznapok könnyen fogságba ejthetnek

Mit tegyél, ha úgy érzed, felőrölnek a hétköznapok, ha a korábban örömöt okozó helyzetektől sem lesz jobb a kedved? Ilyenkor szokták praktikus tanácsként mondani, hogy ne stresszelj, ami természetesen jól hangzik, de a feszült emberen elég keveset segít. Mert a stressz nem jelentkezik be előre, észrevétlenül szegődik mellénk, és sokszor tartósan velünk marad.

A stressz olyan állapot, amely testi tüneteket is okozhat. A szervezet okosan van kitalálva, próbál időben jelezni, ha valami nem tetszik neki. A feszültséget sokszor okozza egy betarthatatlannak tűnő határidő, egy folyamatosan vegzáló főnök, vagy egy rosszindulatú kolléga. Ezek pillanatnyi szorongások, de ha tartóssá válnak, és hosszútávon kell megbirkózni velük, akkor jó eséllyel okoznak érzékelhető tüneteket. Ilyen helyzetekben egy komolyabb vezetővel történő beszélgetés hozhat megoldást, de ha nem változik a helyzet, érdemes drasztikusabb lépést eszközölni, áthelyezést, de akár munkahelyváltást is.

Mik lehetnek a tünetek, ha kiégtél? Szorongás, fejfájás, álmatlanság, ingerlékenység, vagy a káros szenvedélyek felerősödése. A kiégést kiválthatják érzelmi okok, a motiváció elvesztése, vagy a saját képességeinkbe vetett hit és bizalom hiánya is. Ilyenkor a legfontosabb a felismerés. Annak felismerése, hogy nem lustaságból vagy pillanatnyi kedvtelenségből fakad a probléma. Ha tartóssá vagy krónikussá válik ez az állapot, akkor muszáj változtatni, mert a szervezet előbb vagy utóbb, de könyörtelenül be fogja nyújtani a számlát.

Kiégtél, vagy stresszes az életed? Fotó: Siphotography/Getty Images

Erre érdemes figyelni: megmutathatja, ha tényleg kiégtél

Gondold végig, hogy mi segíthet, esetleg korábban, hasonló szituációban mi hozott pozitív változást. Ha „csak” kimerültségre gyanakszol, akkor vegyél ki szabadságot, utazz el, próbálj meg feltöltődni. S közben figyeld magadat, hoz-e megkönnyebbülést a környezetváltozás, vagy ugyanúgy veled van a szorongás. Találj olyan tevékenységet, ami eltereli a gondolataidat, esetleg menj új közösségbe, válassz egy eddig nem próbált edzéstípust, csapatsportot, hátha az újdonság varázsa kibillent a megrekedt állapotból.

Ha azonban úgy érzed, hogy bármit csinálsz, semmi nem hoz megnyugvást, akkor bátran kérj segítséget! Nem feltétlenül kell szakemberhez rohannod. Talán könnyebb is, ha elsőkörben egy megbízható családtaggal vagy baráttal beszélsz, akinek úgy érzed, hogy őszintén elmondhatod, ami a lelkedet nyomja.

Főhős kontra statiszta

Egy kedves kineziológus ismerősöm, két dolgot szokott javasolni a kiégés elkerülése érdekében: egyrészt, hogy meg kell tanulni nemet (is) mondani. Ha egészen őszinték akarunk lenni magunkhoz, akkor be kell látnunk, hogy rengeteg problémánk forrása abból fakad, hogy túlvállaljuk magunkat. És olyan dolgokat, helyzeteket is bevállalunk, amihez se kedvünk, se időnk, se energiánk nincsen. Ez már önmagában egy konfliktushelyzet, s mivel maguknak okozzuk, senkin nem kérhetjük számon. Másrészt pedig éljünk úgy, hogy a saját életünknek saját magunk legyünk a főszereplői. Rajtunk is múlik, hogy milyen lesz ez a szerep: főhős vagy statiszta…

Nyitókép: Siphotography/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: