A szépségápolás világában nem a CBD-olaj az egyetlen olyan trend, amelyről az utóbbi időben egyre több szó esik. A milky termékek népszerűsége is szépen növekszik.
A CBD (más néven kannabidiol) az elmúlt egy évben vált igazán felkapott összetevővé a kozmetikai iparban. A „milky”, azaz ‚‚tejes’’ jelzővel ellátott termékek ennél egy kicsit hamarabb jelentek meg az üzletek kínálatában, de ezek is egyre nagyobb rajongótáborral büszkélkedhetnek. Pontosan mik is ezek a termékek és honnan ered a trend?
Kleopátrától a Glossier-ig
A trend először 2016-ban bukkant fel, amikor az egyik legkedveltebb amerikai beauty cég, a Glossier piacra dobta a Milky Jelly Cleanser névre keresztelt kozmetikumát. A Glossier sikerét látva a konkurens szépségipari vállalatok sem hagyhatták ki a lehetőséget, így a különböző márkák újabb és újabb milky termékekkel rukkoltak elő. Az évszámok ne tévesszenek meg senkit, a trend nem nevezhető új keletűnek – a tej már 4500 évvel ezelőtt is a szépségápolás egyik fontos eleme volt. Köztudott, hogy az ókori Egyiptomban a kozmetikai kezelések során gyakran használtak valamilyen állati tejet: Nefertiti tejes-mézes arcpakolását strucctojással keverték össze, Kleopátra pedig szamártejjel hidratálta az arcbőrét.
https://www.instagram.com/p/BkfWC7ugb_5/
A szépségápolási titok aztán Görögországba is eljutott: a görögök hittek a szamártejes fürdők és arcpakolások anti-aging hatásában, ezért rendszeresen ezzel kezelték a bőrüket. A középkorban csak a kiváltságosok, a királyok és a nemesek engedhették meg maguknak ezt a luxust – igaz gyakran ők is kecsketejet használtak, mert az olcsóbb volt és könnyebben hozzá lehetett jutni. A középosztálynak be kellett érnie a nemesek által már használt fürdővízzel – ők csak így juthattak hozzá a szamártejhez, amit szépségápoláshoz, főzéshez vagy sajtkészítéshez használtak fel. A modern tudomány csodáinak köszönhetően, a szakértők ma már meg tudják erősíteni azt, amiben a second-hand szamártejben fürdőzők csak reménykedtek: a tej valóban jót tesz a bőrnek.
A tej kedvező hatásai a bőrre
Az állati eredetű tejek sok vitamint, ásványi anyagot, fehérjét és alfa-hidroxi savat tartalmaznak, ezért hidratálttá és feszessé varázsolják a bőrt. A kémiai összetétel a tej eredetétől függően változik – szamár, kecske, teve, tehén -, de mindegyikről elmondható, hogy tulajdonságaik miatt hasznosak lehetnek a szépségápolási rutinodban. A szamártej például több C-vitamint tartalmaz, mint a tehéntej. A kecsketej gazdag telített és telítetlen zsírsavakban, illetve A-vitaminban, ezért remekül regenerálja a bőrt. És mindkettőről elmondható, hogy kis mennyiségű tejsavat tartalmaznak, amely felgyorsítja a sejtek megújulását.
https://www.instagram.com/p/B8wT4mPAbFZ/
Nem csoda, hogy a tej később is fontos szerepet játszott a szépségápolásban. A 19. században az arc- és testápolókrémek, a 20. században pedig a masszázskrémek kedvelt összetevője lett. Ezekben a termékekben a tejből kinyert kazeint emulgeálószerként használták. Később, az 1930-as években a komplex tejes szépségápolási szerek is megjelentek: pórustisztító, hidratáló és ránctalanító krémekben is alkalmazták őket.
A vegán alternatívák virágkora
A vegán szépségápolás fogalma már az 1960-as években megjelent, de közel sem volt olyan jövedelmező, mint napjainkban. Ma már egyre többen keresnek alternatívákat az állati eredetű ételekre, és ez a tendencia a természetes, növényi alapú kozmetikumokra még inkább igaz. A legtöbb beauty vállalat ezért nem hagyományos tej felhasználásával gyártja a milky termékeit, hanem a magtejek között keresnek vegán opciókat.
https://www.instagram.com/p/B911eFon-PR/
A szépségiparban a „tej” jelentése így örökre megváltozott – a ‚‚milky’’ jelzővel ellátott termékek általában egy csepp tejet sem tartalmaznak, néhány esetben inkább diófélékből, magvakból és gabonafélékből nyerik ki a hozzávalókat. A Milk Makeup például előszeretettel használ füge-, zab-, szezámmag- és argántejet a vegán termékcsaládjában. De a legtöbb ‚‚tejes’’ kozmetikum egyáltalán nem tartalmaz tejet – nemcsak állati eredetűt, hanem magtejet sem. Ez a piacon megtalálható milky termékek 90-95 százalékára igaz.
A titok az állagban rejlik
Biztosan benned is felmerült a kérdés: hogyan kaphatja meg egy kozmetikum a ‚‚tejes’’ jelzőt, ha köze sincs az italhoz? A magyarázat egyszerű: a tej az elmúlt négy évszázadban kiváló hírnevet szerzett magának. A különböző hirdetésekben tápanyagokban gazdag italként mutatták be, vagy akár az ‚‚életadó folyadék’’ névvel is illették (ezzel az anyatejre utalva). A tejről az emberek a luxus, a természetesség, az egészség és a legfontosabb, a fiatalság jutott az eszébe. És mi lenne vonzóbb a szépségiparban, mint a hőn áhított fiatalkori szépség megőrzése?
https://www.instagram.com/p/B_lpqshn_Bl/
Néhány felmérés szerint a ‚‚milky’’ kifejezés köré olyan márkaérték épült, hogy a termékekhez a vásárlók tudat alatt is vonzódhatnak. Éppen ezért a márkák már akkor is ezt a jelölést használják, ha a termék egyáltalán nem tartalmaz tejet, de a megjelenése tejszerű – azaz fehér színű, vizes állagú, kissé átlátszó a produktum. A Moon Juice például általában kókuszvíz, különböző olajkivonatok és emulgeálószerek hozzáadásával éri el ezt a hatást. A Glossier Milky Jelly Cleanserében pedig – ami a brand egyik bestseller terméke – a polietilén-glikol teszi zseléssé a krémet.
Tehát elmondhatjuk, hogy a milky termékek általában nem tartalmaznak tejet, valójában csak a tej és a hozzá társított ideák adták az ötletet ezekhez a kozmetikumokhoz. Mindenesetre érdemes kipróbálni néhány krémet, és megtapasztalni, valóban olyan zseniálisak-e, mint azt állítják. Ha pedig Nefertiti bevált szépségtrükkjét szeretnéd kipróbálni, akkor rendelj magadnak tevetejport vagy kecsketejport (mindkettő létezik) és vegyél egy meleg fürdőt. Mi inkább a Glossier-ra szavazunk.
Nyitókép: glossier.com