A ruhakölcsönzés hatalmas biznisszé vált - egyre több bérléssel foglalkozó weboldal indul, ami arra ösztönzi a vásárlókat, hogy így csökkentsék ökológiai lábnyomukat. De valójában mennyire „zöld” ez a lehetőség?
Ma már csak az Instagramnak öltözködünk?
Bár egyre több olyan törekvésről hallhatunk, ami a fenntartható divatot és a környezetvédelmet támogatja, azoknak a csoportja is egyre nagyobb, akik heti szinten látogatják a fast fashion üzleteket. Az olcsón beszerezhető darabok úgy tűnik, elmaradhatatlan kellékei egy-egy Instagram posztnak – amin fontos, hogy az önjelölt influenszerek olyan ruhákban pózoljanak, amiben még senki sem látta őket. A közösségi média oldalak #ootd (offer of the day vagy outfit of the day) posztjainak köszönhetően egy új vásárlási trend is megjelent a köztudatban. A ‚‚snap and send back’’ elve igazán egyszerű: vedd meg, fotózd le és vidd vissza. A leleményes vásárlók pedig élnek a fast fashion üzletek pénzvisszafizetési lehetőségével – ezzel pedig tovább súlyosbítják a fogyasztói társadalomra jellemző túltermelést és pazarlást. Ugyanis miután visszavitték a használt darabokat, az eladók azokat már nem tehetik ki az üzletbe, ezért a legtöbb esetben egyszerűen megsemmisítik őket.
Felvirágzóban a ruhabérlés
A túlfogyasztás problémájának orvosolására jöttek létre a különböző ruhakölcsönzéssel foglalkozó vállalkozások. Ebben az esetben a megrendelő tisztában van azzal, hogy a ruhát már más is viselte. Az ilyen weboldalaknak hála egy-két nap erejéig bárki szert tehet egy-egy dizájner darabra, az eredeti ár töredékéért. A Rent the Runway, a Le Tote és a Gwynnie Bee szolgáltatásainak nemcsak az Instagram-őrültek vehetik hasznát, hiszen bármelyikünk életében adódhat olyan esemény, amin szeretnénk különleges öltözékben megjelenni. Biztosan veled is előfordult már, hogy egy randira, esküvőre vagy a céges karácsonyi bulira vásárolt ruha soha többé nem került elő a szekrényedből.
Az online kölcsönzők sikerét látva idén még több cég állt elő hasonló lehetőséggel – már az Urban Outfitters, a Macy’s, a Banana Republic, az American Eagle, és a Bloomingdale oldalán is feliratkozhatsz a ruhabérlés funkcióra. De valóban környezetbarát opció a ruhakölcsönzés? Erről még a szakértők véleménye sem egyezik. Ugyanis több, magát ‚‚zöldnek’’ reklámozó vállalatnál hiba csúszott a számításokba – az energiatakarékosnak közel sem nevezhető ruhatisztítók, a szállítással és a visszaküldéssel járó széndioxid-kibocsátás, valamint a csomagolás miatt keletkezett hulladék jól mutatja, még nem tökéletes ez az üzleti modell.
Az online shopping is árthat a környezetünknek
Az online vásárláshoz hasonlóan a kölcsönzést sem úszod meg széndioxid-kibocsátás nélkül. Ráadásul ebben az esetben nemcsak a raktártól a lakásajtóig tartó út alatt szennyezed a levegőt, hiszen a használat után vissza is kell küldened a ruhákat. Az online rendelésnél egy másik környezetszennyező tényezőt is figyelembe kell venned – a csomagolást. A használt ruhákat általában alaposan becsomagolják, hogy a megrendelő azt érezhesse, vadonatúj darabba bújik. Még ha a rendelés újrahasznosítható kartondobozban is érkezik, a visszaküldéshez szükséges műanyagtáskáról ez már biztosan nem mondható el.
Mi a helyzet a ruhatisztítókkal?
A visszaérkezett ruhákat a cégek ezután tisztítóba küldik, ahol a nagy teljesítményű gépek üzemeltetéséhez jóval több energiát használnak el, mintha otthon bedobnád a mosógépbe a szennyest. A ruhagőzölők, a hatalmas présgépek működtetéséhez és raktárak hűtéséhez/fűtéséhez folyamatos áramellátásra van szükség. Igaz, a legtöbb ruhakölcsönzéssel foglalkozó cég a vegytisztítás során nem használ perklóretilént, de az ezt helyettesítő szénhidrogén-vegyületek és folttisztítók is messze állnak a környezetbarát megoldásoktól.
Van még miben fejlődni
Oké, az ötlet nem rossz, de a megvalósítása nem tökéletes – még egy kis átgondolás szükséges ahhoz, hogy a környezetbarát jelzőt megkaphassa a szolgáltatás. A jövőben a cégek remélhetőleg innovatív, környezetkímélő változtatásokkal próbálják magukhoz édesgetni a vásárlókat. Példa persze sok van, hiszen az egyre növekvő igény teret ad ennek a szolgáltatásnak. Legutóbb például az egyik legnagyobb fast fashion márka, a H&M tette lehetővé a Conscious Exclusive kollekció darabjainak kibérlését. A svéd márkánál még csak próbaüzemmódban működik a szolgáltatás, de a jövőben más országokban is elérhetővé tennék. A kölcsönzéssel kapcsolatosan még egy aggály felmerülhet: Steven Curtis, a svéd Lund University kutatója szerint a Rent the Runway és társai kezdeményezésükkel növelik az emberek vásárlási igényét és kedvét. ‚‚Még azok számára is elérhetővé válnak a luxusmárkák, akik egyébként nem engedhetnének meg maguknak egy-egy drágább darabot.’’ – magyarázta Cutris. ‚‚Ha pedig a fenntartható divatot szeretnénk támogatni, a legjobb, ha a saját ruhásszekrényünkből öltözködünk. Ennél tudatosabb döntést el sem tudok képzelni.’’- tette hozzá. Ezzel mi is egyetértünk.
Magyarországon egyelőre nem sok hasonló kezdeményezéssel találkozhatunk, de akad néhány csoport, ahol megoszthatjuk másokkal a ruhatárunkat. Ilyen például a Share Your Dress – A közösségi ruhamegosztó, aminek az ötlete és a koncepciója jelenleg tesztelés alatt áll és az alapítói nem zárják ki, hogy a jövőben változásokat vezetnek be az igények és a visszajelzések alapján.
Nyitókép: Unsplash
Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:
- Sötét titkok a jól megpakolt táskák mögött – Meghökkentő dokumentumfilmek a divatiparról
- Nem tudsz megálljt parancsolni a shoppingolásnak? Ezt az 5 szabályt kövesd, ha vásárolni indulsz!
- „A szokásokból való kimozdítás egy lassú folyamat” – Interjú Oltai Katával, a #secondhandseptember mozgalom kapcsán