Krónikus gyűjtögető vagy? Akkor neked is tudnod kell IKEA-hatásról!

Tedd a szívedre a kezed és válaszolj: hány felesleges tárgyat, és sosem használt kacatot őrizgetsz a lakásodban? A válaszod valószínűleg még akkor is az, hogy „sokat”, ha nem vagy az a kimondottan gyűjtögetős típus.

Szinte mindannyiunkra igaz, hogy „jó lesz az majd még valamire” alapon felesleges holmikat halmozunk fel. Gondoljunk csak azokra a bútorokra, amelyek a pincében porosodnak, a háztartási robotgépekre, amik szinte sosem kerülnek elő a konyhaszekrényből, vagy az étkészletre, amit a mamától kaptunk, és egy nagy alkalomra tartogatjuk – de már vagy öt éve! Biztos lehetsz benne, hogy Marie Kondo rosszallóan csóválná a fejét a kelleténél pár mérettel kisebb vagy nagyobb ruhák és a vitrinben őrzött, csicsás porfogók láttán is. Sajnos én sem a japán minimalizmus szigorú szabályai szerint rendezgetem az otthonom, de büszkén mondhatom, hogy az utóbbi időben egyre több tárgynak intek búcsút. A környezetemben lévők is szortírozási lázban égnek, az egyik kolléganőm például szigorúan tartja magát ahhoz a szabályához, hogy ha egy új dolgot vásárol, egy régi holmitól meg kell válnia. Hiába felszabadító érzés a lomtalanítás, marha nehéz túladni olyan tárgyakon, amikhez szép emlékeket fűzünk. De fogadni mernék, hogy te sem csak szentimentális okokból gyűjtögetsz! Egy-egy pakolászás során különféle kognitív csapdákba sétálhatsz bele:

1. Túlértékeled a tárgyaidat

Az „endowment effect”, vagyis az elköteleződési hatás lényege, hogy amint a birtokunkba kerül egy tárgy, nagyobb értéket tulajdonítunk neki, mint a megszerzése előtt. Egy híres kísérlet során a kutatók kávésbögréket adtak egy csoport egyetemistának, akik eladhatták a szerzeményeiket. A hallgatók kétszer annyi pénzt kértek a bögrékért, mint amennyit a vásárlók fizettek volna értük, ők ugyanis kevésbé tartották értékesnek a tárgyakat.

Mi is pontosan azért ragaszkodunk a cuccainkhoz, mert a sajátjaink. De aggodalomra semmi ok: ha ismered az elköteleződési hatást, sokkal könnyebb kijátszanod. Vesd alá magad az előző kísérletnek: nézz szét az otthonodban, válassz ki néhány tárgyat, majd gondold ki, mennyiért adnád el őket. Ha ez megvan, azt is határozd meg, hogy mennyit lennél hajlandó fizetni értük. Minél nagyobb a különbség a két szám között, annál elfogultabb vagy.

2. A Concorde-effektus áldozata vagy

Képzeld el, hogy megveszel egy drága krémet, amit agyonreklámoztak az elmúlt időszakban. Kipróbálod otthon, és rájössz, hogy mégsem váltja be az ígéretet. A krémet nem viheted vissza a boltba, elajándékozni pedig nem szeretnéd, mert elég sokat fizettél érte. Végül úgy döntesz, hogy ha már megvetted, megtartod. A tégely hosszú hónapokig hánykolódik a fürdőszobában, majd miután lejárt a szavatossága, kidobod. Ismerős a helyzet?

Ezt a jelenséget nevezzük Concorde-effektusnak. Bizonyos esetekben képtelenek vagyunk belátni, hogy egy rossz vétel után hiába őrizgetünk egy tárgyat, az árát sosem kaphatjuk vissza. Ha tudatosítod magadban ezt a pszichológiai folyamatot, könnyebben megszabadulhatsz azoktól a dolgoktól, amiket szimplán azért tartasz meg, mert sokat fizettél értük. A cél, hogy elfogadd, a pénz, az idő és az energia, ami a megszerzésükre fordítottál, örökre elveszett. Amikor selejtezel, ne a tárgyak értékét mérlegeld, hanem azt gondold végig, milyen más érvek szólnak amellett, hogy megtartsd őket.

3. Az IKEA-hatás a probléma forrása

A sokatmondó név egy gyakori jelenséget takar: erősen ragaszkodunk azokhoz a tárgyakhoz, amelyeknek az összeszerelésében, megépítésében részt vettünk. Velem is előfordul, hogy elfog a nosztalgia, ha a szerkesztőségi iroda ruhafogasára pillantok: pár hónapja az egyik kollégámmal együtt szereltem össze. Viszont a saját asztalom, amit mások illesztettek össze, teljesen hidegen hagy. Kutatások is igazolják ezt a jelenséget, az egyik kísérlet során például IKEA-bútorokat szereltettek össze a résztvevőkkel. A feladat teljesítése után az alanyok többet fizettek volna az általuk barkácsolt tárgyakért, mint azokért a bútorokért, amiket mások szereltek össze.

De nem kellenek ahhoz tömegbútorok, hogy kifogjon rajtad az IKEA-hatás. Ha folyton foltozod és javítgatod a holmijaidat, szintén könnyen beleeshetsz ebbe a hibába. A cél, hogy idejében felismerd, mikor jött el az ideje, hogy megválj valamitől, függetlenül attól, hogy te készítetted-e.

Nyitókép: Justin Lambert/DigitalVision/GettyImages

(psychologytoday.com)

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: