Lassan több pénzt költök alkoholra, mint ételre: mégis miért iszunk ennyit a karantén alatt?

Ránézel a konyhában felhalmozott üres üvegekre és leesik az állad, amikor összeszámolod őket? Hidd el, ezzel nem vagy egyedül!

Március 16-án a koronavírus-járvány miatt bezárták a szórakozóhelyeket, a mozikat, illetve a kulturális intézményeknél is látogatási tilalmat vezettek be. Az egyik barátom még aznap este egy üzenetet küldött nekem: ‚‚Most költöttem el 50 ezret alkoholra’’. És nem ő az egyetlen, aki az önkéntes karantén kezdete óta kicsit többször nézett a pohár fenekére. Néhány nappal később én is a közeli bolt felé vettem az irányt, ahonnan 5 üveg borral és egyetlen csicseriborsó konzervvel érkeztem haza.

Csak vess egy pillantást a social media oldalakra, ahol számos olyan mémmel találkozhatsz, ami kifigurázza, mennyivel több alkoholt fogyasztunk az önkéntes karantén alatt. De hasonló jelenséget figyelhetsz meg a saját környezetedben is. Fogadni mernék rá, hogy az ismerőseid profilján a humoros képek, és az #iszokfőzök hashtaggel ellátott fotók száma szépen megnőtt, a barátaiddal pedig minden második nap borozós szelfiket küldtök egymásnak. Talán már te is észrevetted, hogy az állandó stressz miatt a megszokottnál többször nyúlsz a bornyitóért. Ezzel nem vagy egyedül. Az elszigeteltség, a home office, esetleg a munkád elvesztése és az, hogy egyik pillanatról a másikra minden szórakozási lehetőséget megvontak tőled ezt hozza ki belőled. A feszültség napról napra csak növekszik benned és ezt valahogy le kell vezetni.

Miért iszunk?

Lássuk be, egy ilyen krízishelyzetben érthető, ha az emberek meg szeretnének feledkezni a problémáikról. Az Amerikai Pszichológiai Társaság (APA) szerint teljesen normális, ha gyakrabban vágyakozunk egy pohár bor után. Dr. Kenneth Skale, az APA pszichológusa a nagyobb mértékű italfogyasztást két dologgal indokolta: általában unaloműzés céljából és az érzelmek elnyomása miatt töltünk magunknak egy-egy pohárral. Gondolj csak bele, normális körülmények között, ha valami nyugtalanná tesz, a családod vagy a barátaid támogatására mindig számíthatsz. Vagy egyszerűen elmész szórakozni, és néhány órára elfelejted a problémáid. Most összezárva élsz minden negatív gondolatoddal és aggodalmaddal, az pedig ritkán segít, ha átsétálsz a másik szobába. A társaság, a támogatás, a személyes kontaktus hiánya még elviselhetetlenebbé teszi a bezártságot – itt jön képbe az alkohol, ami ideiglenesen csillapítja a benned uralkodó érzelmeket, azaz a bizonytalanságot és a félelmet.

Normális, de ettől még nem hasznos

Logikusnak tűnhet egy-két pohár itallal javítani a kedélyállapotodon, de ez nem jelenti azt, hogy mindig így kellene tenned. A legnagyobb probléma, hogy az alkoholfogyasztás egyszerű megoldás, és valóban működik – elűzi a stresszt és segít megnyugodni. Átmenetileg. Reggel viszont ugyanazokkal a problémákkal kell szembenézned, amiket előző este az ivással próbáltál elnyomni. Ha túlzásba estél, még másnaposság is társul mellé, ami nehezebbé teszi, hogy jól kezeld a helyzetet. Ráadásul a túlzott alkoholfogyasztás az immunrendszeredet is gyengíti – erre pedig határozottan nincs szükséged egy világjárvány idején.

Hol a határ?

Jogos a kérdés, mi számít túlzott alkoholfogyasztásnak? Ha objektíven nézzünk, a legegészségesebb, ha nem iszol alkoholt. Viszont néha nem árt, ha elfogy néhány pohárral, de fontos a mértékletesség. Ha észreveszed, hogy a megszokottnál jóval több üres üveg sorakozik a szemetes mellett, akkor ideje egy kicsit visszafognod magad. Ebben az esetben érdemes naplószerűen vezetned, melyik nap mekkora mennyiséget fogyasztottál el. Ha nagyon drasztikus megoldásra vágysz, azt is írd oda, mennyibe kerültek az egyes italok. Ha a héten már 4 üveg elfogyott, akkor kétszer is meggondolod, hogy felnyisd-e az ötödiket délután 2-kor.

Hogyan igyunk kevesebbet?

Amennyiben azt érzed, alkoholra van szükséged, fontos meghatároznod, miért? Azzal semmi gond, ha valamelyik ismerősöddel szeretnél meginni egy sört (szigorúan csak FaceTime hívás közben), vagy néha egy-egy nehezebb pillanatodat vészeled át kedvenc cidered társaságában. Viszont messziről kerüld el az alkoholt, ha a depresszív gondolatok és a szorongás elől szeretnél menekülni, ezekkel ugyanis józanul kell megküzdened. Néhány tippet itt találhatsz is hozzá. Illetve akkor is érdemes visszavenned a tempóból, ha gondolkodás nélkül tünteted el az otthon bespájzolt alkoholt, de a magyarázatát te magad sem tudod.

Határozd meg az okát és sokkal könnyebb lesz mértéket tartanod – csak meg kell találnod az alkoholmentes verzióját a problémamegoldásnak. Egyedül érzed magad? Hívj fel valakit. Unatkozol? Keress valami elfoglaltságot, itt gyűjtöttünk össze 100 tippet. Magad alatt vagy? Jelentkezz be a pszichológushoz vagy a coach-hoz. Valószínűleg ők is alkalmazkodtak a helyzethez és online tanácsadást is vállalnak. Ha mégsem, akkor vezess naplót – nem is gondolnád, milyen sok terhet le tud venni a válladról. Vagy próbáld ki a csodaszert, ami mindegyik problémádon segíthet: a testmozgást. Igen, egy pohár bor valóban csábítóbban hangzik, mint a sportolás, de te is jól tudod, hogy az utóbbival többet teszel a testi-lelki egészségedért. Ha az aerobik nem a te műfajod, akkor jógázz vagy kapcsold be zenét és táncolj egy nagyot!

Ne az alkohol legyen a mentsvárad, próbálj nagyjából ugyanannyit fogyasztani, mint az önkéntes karantén előtt. Elég s**r időszakon megyünk most keresztül, amit alkoholmámoros állapotban sokkal könnyebb elviselni, de ebből hosszú távon nem sok előnyöd származik. Nyugi, ha a mértékletességet szem előtt tartod, akkor nem lesz semmi gond és senkit sem zavar, ha néha-néha borral a kezedben csatlakozol a videóbeszélgetéshez.

Nyitókép: sv_sunny/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: