Lassú kocogás vagy gyors séta? Ezt válaszd a szakértők szerint

Azt már biztos tudod, hogy a kardiógyakorlatok felnyomják a pulzust és segítenek égetni a zsírt, de az talán nem egyértelmű, hogy a lassú kocogás vagy a gyors séta lehet-e a jobb választás számodra. Nézzük meg most együtt!

Ha hozzám hasonlóan az őszi lendületet kihasználva kezded (újra) a mozgást, valószínűleg te sem egy maratonnal indítasz, hanem valami könnyedebb mozgásformával hangolódsz rá a sportban gazdagabb életmódra. Így benned is felmerülhet a gondolat, hogy a lassú kocogás vagy a gyors gyaloglás lehet számodra a megfelelő, legalábbis eleinte, aztán majd magasabb fokozatra kapcsolsz. De nem ugyanaz a kettő? Hiszen a sebesség nagyjából ugyanolyan, 3-6 km/h. A szakemberek szerint viszont fontos különbségek lehetnek a kettő közt.

Természetesen kutatások is foglalkoztak már a témával. Egy, a Journal of Kinesiology and Exercise Sciences című folyóiratban 2019-ben megjelent tanulmányból például az derül ki, hogy a lassú kocogás energiafelhasználása kétszerese a gyors gyaloglásnak. És ez annak ellenére is igaz, hogy az erőfeszítés és a sebesség is azonos, legalábbis nagyjából. Ez azt jelenti, hogy sokkal több kalóriát égethetsz el, pedig valószínűleg ugyanolyan tempóban haladsz, mint a melletted gyorsabb tempóban sétáló edzőtársaid.

Lassú kocogás vagy gyors gyaloglás: íme, az előnyeik

Ezzel el is érkeztünk a lassú kocogás és a gyors séta előnyeihez. Ahogy az előbb láthattad, a lassú kocogással magasabb fokozatra kapcsolhatod a kalóriaégetést, ami hatékonyabbá teszi a súlycsökkentést. A gyors gyaloglás ezzel szemben kisebb kalóriaégetéssel jár, de kíméletes mozgásforma. Így szinte mindenkinek beválhat, akár nagyobb súlytöbblettel, ízületi problémákkal, vagy műtét után, a rehabilitáció részeként is. És bár nem olvadnak le a kilók pár alkalom után, azért hosszabb távon még így is hozzájárulhat az álomalakod eléréséhez, és javíthatja általános fittségedet.

Ne feledd: ha úgy érzed, ma nem leszel képes futni, de egy kis kocogás belefér, vagy kocogás helyett egy kis séta, az még mindig jobb a kanapén való ücsörgésnél!

Akár a lassú kocogást, akár a gyors sétát választod, számíthatsz azokra a szív- és immunerősítő hatásokra, amelyeket a kardiózással biztosíthatsz magadnak.

Melyiket válaszd?

A lassú kocogást főleg akkor ajánlják a szakemberek, ha az ízületeid bírják, ha a sétatempóhoz hasonlítva valamivel nagyobb terhelés éri az ízületeidet. Akkor is szuper választás, ha a futásra keresel alternatívát, mert annál azért kevésbé megterhelő. Ha a futást szeretnéd újrakezdeni vagy elkezdeni, akkor is érdemes kocogással indítani, aztán fokozatosan átszokni a futásra. De ha maradnál a kocogásnál, szerintem az is remek döntés. Hiszen nemcsak egészségbarát és a szívedet védi, hanem a kalóriégetéssel és az egyre hosszabb távok megtételével sikerélményeket is ad.

A gyors sétát pedig, mint azt már fentebb is olvashattad, gyakorlatilag bárki biztonságosan űzheti, akár műtét után, a rehabilitáció részeként, vagy nagyobb súlytöbblettel, illetve ízületi problémák esetén is. A gyaloglás kisebb terheléssel jár a szervezetre, mint a kocogás, de a tudósok szerint jelentős előnyökkel jár a szív- és érrendszeri egészségre nézve, beleértve a vérnyomás, a nyugalmi pulzusszám, a vércukorszint és a koleszterinszint csökkenését.

Ráadásul ha a gyors sétát választod, szó szerint bárhol és bármikor edzhetsz a nap folyamán. Például, ha a buszhoz sietsz, a boltba szaladsz le”, vagy ügyeket intézel. Szóval tényleg sosem rossz választás.

Forrás: purewow.com
Nyitókép: Nastasic/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: