Leáldozóban a modellek kora? Átvehetik-e a robotok a helyüket a divatvilágban?

A digitalizáció és a virtuális divatesemények elterjedése miatt a modellek szerepe is lassan átértékelődik. Elképzelhető, hogy a a CGI és a mesterséges intelligencia a divatiparban még nagyobb szerephez jut a jövőben?

1998-ban a divatszcéna figyelme egyetlen tervezőre, az osztrák származású Helmut Langra irányult, ugyanis ő volt az első nagy dizájner, aki virtuális bemutatót rendezett. Természetesen ekkor még szó sem volt élőben közvetített online divateseményről – Lang egy CD lemezen küldte ki a kollekcióról készült fotókat és videókat, amely a maga korában hatalmas szenzációnak és innovatív megoldásnak számított. Szinte hihetetlen, hogy 22 évvel később arról beszélünk, hogy a robotok átvehetik a modellek helyét a kifutókon.

Robotika a kifutókon

Az innovatív technológiai újítások áthatják az életünket: chatbotok, virtuális asszisztensek, okos, egymással kommunikáló eszközök vesznek minket körül és szinte minden héten új, mesterséges intelligenciával működő termékeket, találmányokat mutatnak be. A robotika már régóta jelen van az életünk minden területén, és napról-napra nagyobb szerephez jut. Ez az állítás a divatiparra is igaz. Egy évvel Helmut Lang virtuális bemutatója után még modernebb megoldást láthattunk a párizsi divathéten. Alexander McQueen-ről sokan állították, hogy meghaladja a korát és ezt a brit tervező 1999-es divatbemutatóján is bebizonyította. Ő volt az első, aki valódi robotokat alkalmazott a kifutón: egy performance art keretében két hatalmas robotkar gesztusfestészet szerűen színezte be a modell ruháját. A show-t a mai napig a legjelentősebb divatesemények között tartják számon.

Néhány évvel később, 2007-ben újra a digitalizáció ejtette ámulatba a divatvilágot, amikor Hussein Chalayan ruhái egyszerűen életre keltek és maguktól átalakultak a kifutó kellős közepén. A török tervező kreációit vékony vezetékek szőtték át és a beépített apró motorok tették lehetővé, hogy például a cipzár felhúzza magát illetve, hogy a széles karimájú kalap baseball sapkává alakuljon.

2015-ben Philipp Pleinnek köszönhetően csöppenhettünk néhány perc erejéig a jövőbe. A márka bemutatóját Courtney Love előadása nyitott meg, akit egy robotzenekar kísért. Ezután pedig még nagyobb meglepetés érte a nézőket. A tervező a kollekciójának néhány darabját egészen sokkoló, elgondolkodtató módon prezentálta: a modellek egy futószalagon álltak mozdulatlanul – mintha egy sorozatgyártás termékei lennének – és így haladtak előre, miközben robotkarok nyújtották a kezükbe a kiegészítőket. Hasonló megoldást láthattunk 2019-ben a Dior Men bemutatóján, annyi különbséggel, hogy Kim Jones (a márka kreatív igazgatója) a teljes kollekciót egy végeláthatatlan motorizált kifutón vonultatta fel.

A fent említett eseményeken a robotika csak mellékszerephez jutott – hiszen hús-vér modellek bújtak a ruhákba – de jól mutatják, milyen sokat fejlődött a technika. Nem véletlen, hogy sokakban felmerült a kérdés, vajon átvehetik-e a modellek szerepét a robotok a kifutókon és ha igen, akkor mikor? Valójában 2009-ben a tokiói divathét kifutóján debütált HRP-4C, az első humanoid robotmodell. 2017-ben pedig a hazai divatrajongók is hasonló élményben részesülhettek: az ELLE Fashion Show-t robotok nyitották meg és így mutatták be a feltörekvő tervezők kollekcióit. A legnagyobb divatházak még nem kísérleteztek hasonló ötlettel, de a Chanel és Philipp Plein futurisztikus kifutóján is láthattunk már robotnak öltözött modelleket. Így azt sem zárhatjuk ki, hogy a jövőben valódi gépek is megjelennek a divatheteken.

Digitális influenszerek

Gyönyörű arc, bájos szeplők, divatos haj és irigylésre méltó stílus – a 21 éves Miquela Sousáról gyakorlatilag csak olyan tulajdonságokat tudunk összegyűjteni, amik azonnal a legmenőbb influenszerek közé emelik őt. A cool-faktort csak tovább erősíti, hogy brazil-amerikai származású, gördeszkázik, sokat utazik, mesés képeket készít a mindennapjairól, illetve zenészként, aktivistaként és modellként is dolgozik. Túl szép, hogy igaz legyen? Ebben az esetben valóban erről van szó – Miquela ugyanis egy kitalált karakter, akit a CGI (=számítógépen létrehozott kép) segítségével alkottak meg. Az animált influenszer Instagram oldalát (@lilmiquela) ma már 2,5 millióan követik és ő volt az első virtuális személy, akivel egy modellügynökség szerződést kötött. Nem is kellett sokat várni, hogy Miquela betörjön a divatiparba – 2019-ben Bella Hadid mellett ő lett a Calvin Klein kampányarca, de szerepelt már a Prada, az Ugg, a Samsung és a Balenciaga hirdetéseiben is. 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Miquela (@lilmiquela) által megosztott bejegyzés

Nem ő az egyetlen CGI modell, aki hihetetlen népszerűségre tett szert. Shudu, az első digitális szupermodell szerepelt a Balmain divatház egyik kampányában, valamint a brit GQ magazin és az arab Harper’s Bazaar oldalain is megfordult már. De rajtuk kívül egyre több olyan számítógéppel kreált modellről/influenszerről hallhatunk, akik egyre nagyobb hírnévre tesznek szert. Megalkotóik azt gondolják, ezzel segíthetik a különböző alkatú, etnikumú modellek elfogadását és növelhetik a diverzitást a divatiparon belül. 

Ez lenne a jövő?

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Shudu (@shudu.gram) által megosztott bejegyzés


A kérdés aktuálisabb, mint eddig bármikor. A világjárvány fenekestől felforgatta a divatipart (is), ami arra késztette a tervezőket, hogy új, eddig ismeretlen utakat keressenek. Ez eredményezte, hogy története során először a londoni divathét online platformra költözött, valamint azt, hogy a leállás alatt sok szakember szólalt fel a jelenlegi rendszer ellen. A divatipar jövőképe továbbra is képlékeny, hiszen a pandémia két nagy csoportra osztotta az embereket: sokan vágynak a változásra és a virtuális divateseményeket támogatják, amíg mások ragaszkodnak a tradíciókhoz. Az elmúlt hetekben több hagyományos fashion show is lezajlott, de biztosak lehetünk abban, hogy egyre több innovatív megoldással találkozhatunk az iparon belül. Egyre több szó esik arról, hogy valós szupermodelleket CGI karakterekként keltenének életre és így rendeznének virtuális bemutatókat – lehet, hogy egyszer valóban így nézhetünk végig az otthonunkból egy divateseményt, igaz valószínűleg nem a közeljövőben. Még ennél is kevesebb az esélye annak, hogy hamarosan humanoid robotokkal helyettesítsék a hús-vér modelleket, de tegyük hozzá, 22 éve Helmut Lang legvadabb álmaiban sem gondolta volna, hogy egyszer lehetősége lesz virtuálisan létrehozott modellekkel dolgozni.

Nyitókép: @lilmiquela/Instagram

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: