Létezik ideális alvásidő? A tudósok szerint igen!

Tévedés azt hinni, hogy az alvás minősége azonosan arányos az alvás hosszával. A kutatók szerint a legpihentetőbb alvás titka a rutinban rejlik, vagyis nagyjából mindig ugyanolyan hosszú, és közel azonos időpontban történik a lefekvés és az ébredés.

Amikor alvásról van szó, sok kérdés felmerülhet bennünk. Milyen hosszú a pihentető alvás, honnan tudjuk, hogy eleget aludtunk már, és van-e egyáltalán ideális időpontja az ágyba bújásnak? Bár mindannyian különbözünk egymástól, és az alvásritmusunk is eltérő, Kristen Willeumier neurológus szerint létezik egy optimális ’alvási időkeret’, amit a legtöbb embernek ajánl. A professzor szerint a jó alváshigiéné egyik fontos eleme az azonos időben történő lefekvés és ébredés. Ez általában az adott ember munkájának ritmusához igazodik, de ha lehetséges, akkor próbáljunk este 10-kor lepihenni, és reggel 6-kor kelni. A szakember szerint az agyunk jobban működik, ha az alvásunk ritmusát a rutin határozza meg.

Az este 10 és reggel 6 közötti alvásnak a logikája összefügg a hormonok működésével is. Este 9 órakor a test melatonint kezd termelni, ami nem más, mint az alvás hormonja. Amikor a tobozmirigy termelni kezdi ezt a hormont, tulajdonképpen jelzi a testnek, hogy eljött az alvás ideje. A melatonin szabályozza azt a belső órát, ami vezérli az alvás-ébrenlét ciklusunkat. Amikor az óra 9-et üt, érdemes lenne elkezdeni készülődni a lefekvéshez. A legtöbb ember számára elég 1 óra, hogy kikapcsolja az elektronikai eszközöket, tisztálkodjon, és valami pihentető dologra is jusson még ideje az elalvás előtt, például olvasásra, vagy meditálásra.

Ami a reggel 6 órai ébredést illeti, ez 8 órás alvási időkeretet biztosít, ami általában elegendő ahhoz, hogy egy egészséges felnőtt kipihenten ébredjen. Ha a munka vagy a családi élet nem teszi lehetővé a neurológus által ajánlott ciklust, akkor sincs semmi baj. A legfontosabb a következetesség, hogy a testünk minél inkább megszokja az alvás-ébrenlét rutinszerű ciklusát. Ezáltal az éjszakák pihentetőbbek, a reggeli ébredések pedig frissebbek lesznek.

Forrás: mindbodygreen.com
Nyitókép: Olga Strelnikova/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: