Min lehet, és min nem érdemes spórolni egy low budget esküvő esetén? Hogyan kezdj bele, ha szeretnél a lehető legjobban kijönni a végén? Dankó Réka esküvőszervezőt kérdeztük.
A költséghatékony menyegzők lényege, hogy megpróbálod a lehető legjobb áron kihozni az esküvőd, de persze úgy, hogy a nagy nap emlékezetes legyen. Ilyenkor előtérbe kerülnek a környezetbarát megoldások, a találékonyság és az egyediség is. Jó esetben a tervezés közben hamar kiderül, hogy bár úgy tűnik, az esküvők kapcsán minden a pénz körül forog, valójában olcsón is ki lehet kerekíteni egy szép kis ünnepséget. Szuper példa erre Steiner Kristóf, aki egy hazai magazin egyik posztjára kommentelt, és leírta, náluk hogyan és mennyiből jött ki egy igazi low budget esküvő. Kristóf és párja, Nimi 50 ezer forintból oldották meg az esküvőt. A dekor 50 napraforgó volt, a ruháikat a bolhapiacon vásárolták, gyűrűket pedig nem vettek, mert a már évek óta meglévő jegygyűrűik mellé nem akartak másikat.
Persze van, aki lemondásként élné meg a Kristófékéhoz hasonló esküvőt. Más azonban bevállalja, mert szűkös a keret, és muszáj meghúzni a nadrágszíjat. Megint másnak pedig bejön, és kimondottan ilyenre vágyik, nemcsak a spórolás, hanem bármilyen más elv miatt.

„Ne a spórolás, hanem az ésszerűség vezessen”
Dankó Réka esküvőszervező azt javasolja, ne a spórolás, hanem az ésszerűség vezessen. „Első lépésként a keretet kell meghatározni, illetve azt, hány vendéget szeretnénk meghívni. Ehhez tudjuk utána igazítani a helyszínt és a továbbiakat. Nem kell ragaszkodni például a hagyományokhoz, a kreatív megoldások és a nem hétköznapi helyszínek viszont nagyon jól jöhetnek” – magyarázza. Réka szerint, bár kimondottan spórolni nem érdemes, van pár dolog, amit átgondolva le lehet faragni a költségekből.
„A vendéglistán lehet rövidíteni, érdemes elengedni az elvárásokat, és csak azokat vendégül látni, akik valóban fontosak. Emellett a dekorációt is pénztárcabarátabbá lehet tenni, ha mondjuk nem a Pinteresten látott csodálatos, tömény rózsával dekorált boldogságkaput választják a párok, hanem a minimál stílusú – most egyébként szintén nagyon trendi – dekort. A ruha pedig jöhet akár vintage ruhaboltból, átalakítva vagy másodkézből is, de a magyar tervezők is gyönyörű, időtálló darabokat tudnak alkotni. És ezeket a fenntarthatóság jegyében még az esküvő után is sokszor lehet viselni” – mondja.
Amin viszont semmiképp sem szabad spórolni, az az étel-ital, a jó zene és a fotó.
Mi az első lépés, ha low budget esküvő a terv?
Réka szerint a tájékozódás, vagyis, hogy az árakkal legyetek tisztában. Érdemes alaposan utánajárni, kérdezősködni, árajánlatot kérni több helyről is, mielőtt végleges döntést hoztok a helyszínt vagy a szolgáltatókat illetően. Ebben az esküvőszervező is tud segíteni, hiszen bármilyen meglepő, egy jó szakemberre költeni igenis költséghatékony. „Vannak esküvőszervezők, akiknél egyalkalmas tanácsadásra is be lehet fizetni. Ez azért hasznos, mivel ilyenkor a szakember egy gyorstalpalót ad arról, mire érdemes odafigyelni, mik a buktatók, milyen a jó szolgáltató. Illetve az árakról is lehet tájékozódni, és a kérdésekre is személyre szabottan kapnak választ” – meséli Réka.
Egy ilyen konzultáció, amit egyébként Réka esetében is kérhetnek a párok, például arra is jó lehet, hogy kiderüljön, mire felesleges költeni. Ez egy low budget esküvő esetén még hangsúlyosabb. „Sokszor jönnek úgy hozzám, hogy addigra már sok pénzt költöttek vagy szántak felesleges dolgokra. Volt például olyan megrendelőm, aki fényfüzért szeretett volna az esküvője helyszínére, és a tapasztalataimnak köszönhetően sikerült végül egy jobb ajánlatot kérni neki” – idézi fel.
Egy tipp, hogy úgy szervezd az esküvőd, akár a profik
Réka a fent említett mikroesküvőkön kívül a fesztiválesküvőket, a városi környezetben zajló urban weddinget és a természetközeli helyszínen, greenery stílusban tartott esküvőt emeli ki. Ezeknél is attól függ a költségvetés, hogy ti mit szeretnétek: el lehet költeni egy komoly összeget is, de a költséghatékonyság is érvényesülhet.
Bármilyen esküvőt is szeretnél viszont, egy dolgot feltétlen tegyél meg: vezesd a kiadások és a teendők listáját. Ezt megteheted akár egy kis kockás füzetben is, ha azt jobban átlátod, de a profi esküvőszervezők által is használt és melegen ajánlott módszer az Excel-táblázat. „Ezen túl azt is érdemes külön meghatározni, hogy egy-egy hónapban mivel fogtok foglalkozni, így eloszlik a sok teendő, és nincs utolsó pillanatos kapkodás, sem pedig átgondolatlan pénzszórás…” – zárja gondolatait Dankó Réka esküvőszervező.
Nyitókép: andriikobryn/Getty Images