Nincs könnyű dolga annak, aki hazánkban a feminista törekvések elkötelezett támogatójaként lesz ismert. Ha ehhez még párosul, hogy a kreatív iparban, saját vállalkozóként próbál szerencsét, akkor néhány csípős megjegyzéssel biztosan számolnia kell.
Papp Virágot ez sem tántorította el attól, hogy kreatív energiáit, egyéniségét és látásmódját egy saját márkában ötvözze. Két év és két reklámügynökség elég volt ahhoz, hogy rájöjjön, más terepen kell próbálkoznia. Ezért 2016-ban felmondott, és nekivágott az ismeretlennek. ‚‚Akkor még nem tudtam, mihez is fogok kezdeni, de éreztem, hogy valamit lépnem kell. Nehéz volt a váltás, főleg, mert a munkahelyemen nem kerestem rosszul, a vállalkozás indításának pedig megvannak a buktatói; sosem lehet tudni előre, hogy profitábilis lesz-e, és mi történik, ha nem.’’
Természetesen a saját márka ötlete ekkor már egy ideje érlelődött benne, de tudatos építkezésről szó sem volt. Nem is gondolta, hogy néhány év múlva már egy saját designmárka tulajdonosa lesz és a grafikáival díszített termékekért állnak majd sorba az emberek. ‚‚Az általam képviselt képi világ már régebben kialakult bennem. Mindig hasonló stílusban rajzolgattam, de arra nem gondoltam, hogy ezeket a skicceket másnak is megmutassam, nem a nagyközönség számára készültek. A táskákat is először csak magamnak készítettem, majd kiraktam a profilomra, hogy >>nézzétek srácok, ezt csinálom<<’’ mesélte Virág, aki a visszajelzések után, az ismerősei biztatására belekóstolt az alkotómunkába. ‚‚A barátaim arra kértek, nekik is készítsek egy-egy vászontáskát. Így kezdődött az egész. Semmilyen konkrét tervem nem volt, hogyan is kellene ezt végigvinnem, szerencsére így is sikerült eljutnom oda, ahol most tartok.’’
‚‚Ezekbe a kezekbe agyag való’’
A márkaalapítás után a Virágéknál szép rajongótáborra tett szert, a tervező folyamatosan gyártotta a rajzaival díszített ruhákat, illetve kiegészítőket. Virág később egy vintage ruhaboltnál kezdett el dolgozni, ahol az új környezet azonnal beszippantotta. ‚‚Nagyon izgatott, hogyan működik egy ilyen üzlet és hogyan lehetne még jobbá varázsolni, így szinte az összes energiámat a boltba fektettem. Hihetetlenül izgalmas volt ez az időszak, és sokat tanultam belőle, de emellett az alkotómunkára nem jutott időm, és hiányolni kezdtem az életemből. Ekkor döntöttem úgy, hogy visszatérek a saját márkámhoz.’’
Ezzel egy új fejezet kezdődött a brand történetében – a printek, a textiltermékek és a kitűzők mellett Virág a kerámiakészítés titkait is megismerte. ‚‚Egyszer részt vettem egy terápiás tanácsadáson, ahol a segítő szakember ránézett a kezeimre és azt mondta, hogy >>ezekbe a kezekbe agyag való<<. Vicces, hogy ez így megmaradt bennem. Előtte eszembe sem jutott, de utána egyre többet gondoltam rá és végül belevágtam’’ – mondta Virág. Az új technika mellett a grafikák terén is észrevehető egy kis újítás – régen általában nőalakok, a vulva motívum és egyéb girl power utalások díszítették a tervező termékeit, mostanában viszont egy újabb szimbólum is megfigyelhető. ‚‚Azt szeretem a kígyóban, hogy erős érzéseket vált ki az emberekből: sokan rettegnek tőle, mások izgalmasnak tartják. Számomra határozottan a gyógyulás és a megújulás szimbóluma. Sokat álmodtam kígyókkal az elmúlt évben, és hatalmas változásokon megyek keresztül.’’
Önismeret, az új vezérfonal
Kezdetben a termékeket és a márka hitvallását nagyban befolyásolták a feminista törekvések. ‚‚Már elég régóta foglalkoztatott a téma, de abszolút nem volt tudatos bennem, hogy ezt feminizmusnak hívják. Ha a véleményemet kellett képviselnem, mindig volt egy karakteresebb kiállásom, határozottan megmondtam, mit gondolok; de az utóbbi években teljesedett ki bennem igazán.’’ – magyarázta Virág. ‚‚A társadalmi jelenségekről – így például a feminizmusról is – nem csak az tud beszélni, aki elolvasott egy csomó ezzel kapcsolatos könyvet. Ez velünk történik, ezért meg tudjuk fogalmazni, hogy számunkra mit jelent. A női léttel kapcsolatos nehézségek ismerősek mindannyiunk számára. A nyugati országokban a feminizmus sokkal elfogadottabb téma, nálunk még megy az ujjal mutogatás, hogy >>„nézd már, ő feminista!<<’’
Egy dologban kifejezetten észrevehető a pozitív változás. Virág szerint szépen megnőtt az olyan hazai alkotók száma, akik a hagyományos értelemben vett társadalmi normák ellen küzdenek. A folyamat elindult, ez azonban nem azt jelenti, hogy nincs még rengeteg dolgunk. ‚‚Szerintem például a feminizmus megítélése – azon a kis buborékon kívül, amiben mondjuk én élek, itt Budapesten – nem sokat változott. Ha egészében nézem a magyar társadalmat, azt gondolom, hogy a feminizmusról még mindig azt gondolja a legtöbb ember, hogy felesleges rinya. Nagyon macsó kultúra a miénk.’’
A Virágéknál életéből továbbra sem szorulnak ki az egyenjogúsági törekvések, de az alapító szeretné, ha feminista vezérfonalat felváltanák az önismereti témák. ‚‚Arra szeretném bátorítani a közönségemet, hogy foglalkozzanak a belső világukkal, és vágjunk neki közösen ennek az önismereti utazásnak. A jövőben a workshopjaim is ilyen céllal szerveződnek majd, de például az évindító eseményemet már ebben a szellemben rendeztem meg – amellett, hogy mindenki elkészítette a saját képét, egy egyszerű coaching gyakorlattal irányt adtunk az új év terveinek. Ezzel a fókusszal láttunk neki az alkotásnak. A tudatosság az új irány.’’
5 nő, 4 brand, 1 stúdió
Erre az utazásra nem egyedül invitál minket, hiszen Virág az egyik alapítója a SISKO Studionak is, ahol egy igazán sokszínű és kreatív csapat verbuválódott össze. Három másik magyar márka tervezőivel közösen bukkantak rá arra a helyre, ahol ma saját műhelyük és üzletük található – így az érdeklődők egy térben tekinthetik meg a Virágéknál, a Nandi clothes, a Müskinn és a Sapi Szilagyi termékeket. ‚‚Tavaly májusban kezdtük a felújítást, igyekeztünk mindent a saját kezünkkel megcsinálni, így aztán még inkább a miénk lett a hely’’ – mesélte Virág, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy az egyik oszlopot egy hatalmas kézzel festett kígyó díszíti.
A legjobb, hogy a SISKO nem csak vásárlásra biztosít lehetőséget, hiszen az alapítók workshopokkal is készülnek. ‚‚A Müskinnes lányok például kutya nyakörv készítő és zacskó újrahasznosító – pénztárca készítő workshopokat pörgettek az utóbbi időben. A Nandi pulcsi matricázó foglalkozást tartott, amivel saját Nandi mintákat varázsolhattak a résztvevők a felsőkre. Sapi pedig megtartotta ez első SISKO TALK előadást, ahol a fenntarthatóság volt a téma. Én több kollázs workshopot is tartottam, de a következő az egyik kedvencem, a kitűzőkészítés lesz. Mindenképpen bővítjük a palettát, nagyon szeretjük ezeket a foglalkozásokat, mert itt mindenkiből újra felfedező válik. Szerintem kevés olyan tudatállapot van, ami jobb ennél.’’
Nyitókép: @virageknal
Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:
- 6 bátor és briliáns nő 2019-ből
- A zero waste életmód nem csak a bambuszpohárról és a vászonzsákokról szól – Bitay Andival beszélgettünk
- 5 feltörekvő magyar divatmárka, amire érdemes odafigyelni