Mandula, dió vagy pisztácia – melyik a legegészségesebb?

Mindegyik diófélének vannak pozitív egészségügyi hatásai, de válaszd azt, amelyik a legelőnyösebb számodra.

Ha egészséges nassolnivalót keresel, akkor egyértelműen a diófélék a legjobb választás. Hiszen javítják az általános egészséget, nem emelik meg a vércukorszintet és több, krónikus betegség kockázatát is csökkenthetik. Ráadásul sem a vérnyomást, sem a derékbőséget nem növelik.

A Mayo Clinic szerint a dióféléket tartalmazó étrend csökkentheti a szívbetegségek kockázatát azáltal, hogy csökkenti a gyulladást, javítja az artériák egészségét és csökkenti a vérrögök kialakulásának kockázatát, amelyek szívrohamot és stroke-ot is okozhatnak. A sok egészségügyi előny ellenére mégis viszonylag kevesen fogyasztanak rendszeresen dióféléket, pedig a rostoknak, fehérjéknek és zsíroknak köszönhetően tápláló fogások alapanyagának is kiválóak.

Természetesen azonban nem minden az, aminek látszik, hiszen a készen kapható dióféléket nagyon gyakran cukorral vagy sóval ízesítik, esetleg zsírral pörkölik, aminek következtében rengeteget veszít pozitív élettani hatásaiból. Éppen ezért a legtisztább és legegészségesebb választás a diófélék esetében, ha nyersen fogyasztjuk.

A „diófélék” viszonylag nagy gyűjtőnév, hiszen számos fajtája ismert: dió, kesudió, pekándió, brazil dió, mandula, pisztácia. De melyik a legegészségesebb, melyiket érdemes leggyakrabban fogyasztani?

Mandula

A képzeletbeli dobogó legfelső fokán a mandula áll. A legmagasabb rosttartalommal rendelkezik és a legtöbb E-vitamint, magnéziumot és kalciumot tartalmazza a többi diófélékhez képest. Ezen kívül foszfort és káliumot is tartalmaz, amelyek segítik a sejtnövekedést, az energiatermelést és az immunrendszer erősítését is támogatják. Tartalmaz továbbra antioxidánsokat is és egy nemzetközi tanulmány több vizsgálat után arra jutott, hogy az izmok helyreállítását is javíthatja. Önmagában, salátához, turmixhoz vagy zabpehelyhez adva is érdemes fogyasztani, de a cukormentes mandulavaj is nagyon tápláló a szervezet számára.

Dió

A mandulánál alacsonyabb fehérje- és rosttartalmú és magasabb a kalóriatartalma is, ami miatt talán kevésbé jó választásnak tűnhet. A zsírja viszont kiemelkedővé teszi, egy adagban 2,5 gramm omega-3 zsírsav található, ami a szív és az agy egészsége szempontjából kiemelkedően fontos. Ez egyértelmű magyarázat arra, hogy a kutatások miért tartják a diót jelentősnek a kognitív hanyatlás megelőzésében, a hangulat javításában és a szív- és érrendszeri egészség védelmében. Többek között azt találták, hogy a dió javítja az agy egészségét, valószínűleg azáltal, hogy csökkenti a gyulladást és az oxidatív stresszt a szervezetben. A dió rendszeres fogyasztása mérsékelheti a stresszt, javíthatja a hangulatot, és fokozhatja a bélmikrobióma változatosságát. Arra is találták bizonyítékot, hogy a dió fogyasztása segíthet csökkenteni a rossz LDL-koleszterinszintet és a szívbetegségek kockázatát. Némi bónusz a magas kalóriatartalom ellensúlyozására, hogy a dió szénhidráttartalma mindössze 2 g adagonként. Salátákhoz vagy sajtos, túrós fogásokhoz adva is érdemes kipróbálni.

Pisztácia

Aniko Hobel/Getty Images

A diófélékből egy maroknyi adagnál többet nem ajánlott fogyasztani, ez alól a pisztácia az egyetlen kivétel, mivel alacsonyabb a kalória és zsírtartalma, mint a mandulának és a diónak. Emellett a szív szempontjából fontos, egészséges telítetlen zsírokban, kaliumban és növényi vegyületekben gazdagabb, ennek köszönhetően pedig segíthet a szervezet gyulladásainak csökkentésében. A pisztáciánál érvényesül a kicsi a bors, de erős elv, ugyanis antioxidáns-tartalma magasabb, mint az áfonyáé, a gránátalmáé vagy a cékláé.

Választás szempontjából kijelenthető, hogy nagyon hibázni egyikkel sem lehet, ez alól csak a dióallergiától szenvedők a kivételek. Ha az immunerősítés a fő cél, vagy a csontok, emésztőrendszer egészségének javítása, akkor a mandula a legjobb döntés. Ha a ketogén diéta híve vagy, esetleg a hangulatodat fokoznád, akkor a dió szolgálja legjobban a céljaidat. Ha pedig a kalória mennyiségén van a hangsúly, de az antioxidáns-hatás is számít, akkor a pisztáciát részesítsd előnyben.

 

Forrás: everydayhelath.com

Nyitókép: GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: