Maradj otthon és csökkentsd a feszültséget!

Az Ökumenikus Segélyszervezet és az AVON szakértőinek tippjei

A koronavírus miatt általános feszültség érezhető a légkörben. Ezt a hangulatot tovább fokozza, hogy aki teheti, otthon marad, így a család vagy a párok 24 órán keresztül együtt dolgoznak, tanulnak és pihennek.

A bezártság következtében könnyebben alakulnak ki stresszes helyzetek és viták. Az Ökumenikus Segélyszervezet és az AVON szakértői összegyűjtöttek olyan feszültségoldó és stresszkezelő tanácsokat, amelyek segíthetnek, hogy jó hangulatban teljen ez az időszak. Persze az otthoni munka és iskola első hallásra jónak tűnhet, de néhány nap ugyanolyan megszokottá válhat, mint a normális hétköznapok. Ráadásul a bezártságérzet a napi teendők mellett fokozza a feszültséget is, ezért tervezzünk előre és töltsük ki a napunkat:

  • A legfontosabb az otthon töltött idő alatt, hogy az együttlakók összefogjanak, és egy olyan napi rutint alakítsanak ki, ami mindenki számára megfelelő – természetesen kompromisszumokat is kell kötni.
  • Mindenkinek legyen egy adott feladata, annak érdekében, ha éppen nem tud dolgozni, akkor is legyen mit csinálnia és lekösse magát. Törekedjünk arra, hogy 2-3 naponta mindenkinek legyen egy kis „én ideje”.
  • Amikor megvagyunk az alapokkal, készíthetünk egy közös naptárat is, aminek segítségével könnyeben követjük a dolgokat. A napi rutin kialakítására azért van szükség, mert az unalom és a semmittevés fokozza a stresszhelyzetet, az ember feleslegesnek érzi magát.

Ezen túl szerencsére több olyan lehetőség is van, amivel otthon is elfoglalhatjuk magunkat, és levezethetjük a felgyülemlett energiákat, ezzel is csökkentve a feszültséget:

  • Nézzünk szét a kamrában és a konyhában, és tervezzük meg közösen a heti menüket. Ezzel tehetünk az élelmiszerpazarlás ellen és nem kell azon gondolkodni, hogy mi kerüljön a következő étkezésnél az asztalra.
  • Vezessünk be közösen vagy külön-külön mozgásidőt. A sport kiváló feszültségoldó, és az interneten található videóknak köszönhetően rengeteg otthon elvégezhető mozgásforma közül válogathatunk.
  • Tartsunk tematikus napokat, mint például szépségnapot, amikor mindenki megmossa a haját, feltesz egy arcmaszkot, pedikűrrel, manikűrrel foglalkozik stb. De egy pizsamanap vagy kiöltözős nap is vidám hangulatot hozhat az otthon töltött időbe.
  • Cselekedjünk közösen valami jót, mert ez pozitívan hat a lélekre. Ez a jócselekedet bármi lehet: fertőtlenítsük le a lépcsőházban a kilincseket és a gombokat, vagy kérdezzük meg a környezetünkben lakó idősebbeket, hogy szükségük van-e valamire.
  • Szerencsére az otthonlét ideje alatt sem kell lemondani a társasági életről. Szervezzünk online találkozókat, barátokkal és családtagokkal. Itt is ügyeljünk arra, hogy adjunk teret a másiknak és ne vegyük zokon, ha elvonul telefonálni egy másik helyiségbe.
  • Használjuk ki az időt és olvassunk, ezzel hozzájárulhatunk mentális egészségünk karbantartásához is.
  • Vezessünk naplót, amiben minden nap leírjuk a tapasztalatainkat és érzéseinket, mégis csak egy történelmi esemény részesei vagyunk, amit jó lesz majd néhány év múlva visszaolvasni.
  • Alkossunk valamit! Rajzoljunk, fessünk, varrjunk, süssünk kenyeret stb. csináljunk olyan dolgot, ami kikapcsol és ennek köszönhetően kisimítja az idegeinket is.

Rengeteg információ zúdul ránk a koronavírus kapcsán, amelyek sokszor nyomasztók lehetnek. Tartsunk internetmentes órákat, amikor nem foglalkozunk a nagyvilág híreivel. A fönti javaslatokon túl a legfontosabb, hogy próbáljuk meg azonnal és higgadtan megbeszélni az esetleges problémákat, ezzel elkerülhetjük a nagyobb veszekedéseket. Amennyiben úgy érezzük, hogy nem tudjuk házon belül megoldani az egymással való gondjainkat, szerencsére akkor is van segítség. Az Ökumenikus Segélyszervezet kiterjeszti szolgáltatásait.  A súlyos párkapcsolati krízisek, vészhelyzetek mellett a www.aszeretetnemart.hu felületén elérhető online tanácsadó szolgáltatás keretében  kérhetünk párkapcsolati és stresszkezelő tanácsokat a Segélyszervezet szakembereitől.  Ne féljünk segítséget kérni, hogy elkerüljük az esetleges nagyobb problémákat. 

    Nyitókép: ArtMarie/GettyImages

    Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

    Legnépszerűbb cikkek: