„Meg akartam mutatni, hogy Budapestről is el lehet jutni a nemzetközi divatelitbe” – Festy-vel beszélgettünk

A Festy in style nevű blog szerzője nemrég adta ki első könyvét

Rohonczi Anita, vagy ahogy a legtöbben ismerik, Festy, 2009-ben hozta létre Festy in style nevű divatblogját, tíz évvel később pedig úgy döntött, megosztja a tapasztalatait a „Hogyan legyél milliomos influencer?” című könyvében.

– Egy kutatás szerint az amerikai fiatalok 86 százaléka, és minden negyedik magyar tinédzser főállású influenszer szeretne lenni. Szerinted mikorra datálható az a fordulópont, amikor ennyire berobbant a véleményvezérség?

– 2009-ben kezdtem el írni a divatblogomat, de az első 5-6 évben nem igazán tudták még, hogy mi ez, és egyáltalán nem volt belőle bevételem. Szerintem akkor lett ilyen hatalmas az érdeklődés az influenszerség iránt, amikor meglátták, milyen sok helyre elutazunk, vagy kapunk ajándékba termékeket – de azt kevesen nézik, mennyi munka, és építkezés áll emögött. Sok iskolás, kamasz ír nekem, hogy ő is szeretne influenszer lenni, segítsek neki abban, hogyan valósíthatná meg ezt az álmát. Azt szoktam mondani, hogy először érdemes szerezniük valamilyen szakmát: én például az ELTE térképész szakán diplomáztam, mellette hobbiból írtam a blogot. Számomra nagyon furcsa, hogy ma már sokan kihagynák ezt a szakaszt, és egyből pénzt szeretnének keresni vele. Pedig az igazság az, hogy hűséges követőtáborod akkor lehet, ha őszinte az oldalad: ha látják, hogy ez a szenvedélyed, és ezt az internetes naplódon megosztod velük – nem pedig üzleti tevékenységként végzed…

– Míg a blogod indulása utáni években csupán 1-1 mérföldkövet emeltél ki a honlapodon, addig mára már megsokszorozódtak az életedben a karriered szempontjából fontos és nagy pillanatok. Mennyire nehéz fejben is utolérni magad ebben a kérdésben? Hiszen fontos beszélnünk a sikeres influenszerré válás lelki hátteréről is…

– A 10 évből 8-9 csak arról szólt, hogy hajtottam. Az utóbbi 3 évem nagyon felpörgött, évente húszszor utaztam, mellette pedig folyamatosan együttműködhettem olyan márkákkal, akikről álmodni sem mertem volna: Chanel, Louis Vuitton, Guerlain, Clarins, vagy az Omega óra. Az egyik oka annak, hogy megírtam a könyvem, az az, hogy év elején volt egy óriási mélypontom, és fogalmam sem volt arról, merre menjek tovább, egy kicsit kiégtem. Nem tudtam feldolgozni ezt a sok ingert, és azt, hogy már többet elértem, amit valaha elképzeltem. Elkezdtem gondolkodni, hogy ki vagyok én: a vidéki lányból divatblogger lettem, aki évente Párizsba és New Yorkba utazhat. Azon agyaltam, maradtam-e ugyanaz az átlagos csaj, vagy már inkább vagyok a nemzetközi körökben mozgó influenszer? Arra jutottam, hogy szeretnék egy kicsit megújulni, ez általában 10 évente jön el az életemben. Ennyi időt töltöttem a térképészettel, most pedig a blog is elérte ezt a mérföldkövet. Kitanultam közben az arculattervezést, ezért ezen a vonalon szeretnék elindulni: cégnek, zenekaroknak teremtek vizuális világot. Sokan mondják, hogy egyedülálló a látásmódom.

– A Festy in Style üzletileg is megállt a lábán, míg azok a divatblogok, akikkel együtt indultál, már nem léteznek. A könyved kapcsán említetted, hogy az elmúlt években számtalan próbálkozást láttál, de megélni a blogírásból csak kevesen tudtak. Mit gondolsz, mit rontottak el?

– Nem hibáztak, nagyon jók voltak, csak az elején, amíg be nem fut az ember, minden év olyan hosszúnak tűnik. Mire pénzt kerestek volna vele, vagy befutottak volna, addigra abbahagyták. Beauty Junkie Magdi az egyetlen, aki azóta csinálja, mint én.

– Neked volt olyan pillanatod, amikor fel akartad adni? Mi segített továbblendülni a mélyponton?

– Sosem akartam feladni, szeretem a mélypontokat – szerintem ezekből lehet táplálkozni, inspirálódni. Ezért engedem, hogy megéljem a nehéz időszakokat. Nagyon erősnek érzem utána magamat.

– Mikor fogalmazódott meg benned, hogy megírod a „Hogyan legyél milliomos influencer?” című könyvet?

– Tudtam, hogy jön a blog 10. évfordulója, és szerettem volna alkotni valamit a születésnapjára. Arató Vivi barátnőmmel írtuk közösen a könyvet, ő is éppen olyan időszakot élt meg, mint én. Végül egy kreatív csapatmunka lett, többen is csatlakoztak. Jó volt átgondolni, mi történt velem a kezdetek óta, és a tudásomat is szerettem volna átadni, mert rengeteg információ felhalmozódott bennem. Marketingesek szerint a második fele olyan, mintha szakirodalom lenne, gyakorlati segédanyag. Ráadásul divat-, szépség- és utazóbloggerként eddig szigorúan ragaszkodtam ahhoz, hogy nem írok a magánéletemről: ezért ebben a könyvben olyan dolgokat is elmesélhettem, amiket eddig sosem. De meg akartam mutatni, hogy Kelet-Európából, Budapestről igenis el lehet jutni a nemzetközi divatelitbe, kapcsolatok nélkül is, a nulláról. Nincsenek határok!

– Van egy álomfalad, ahova kitűzöd a céljaidat. Mi szerepel jelenleg rajta?

– Az álmom most egy Canon 1D és egy objektív, de szeretnék eljutni a Glastonbury és a Coachella Fesztiválokra is. Korábban még a könyv szerepelt a listámon, de most egy saját márkán gondolkodom!

– Mi a legnagyobb kincsed a gardróbodban?

– A legnagyobb divatereklyém egy pár Manolo Blahnik cipő, amit maga a dizájner dedikált New Yorkban a Fifth Avenue-n. Olyan, mintha lenne egy Picasso festményem, amit a festő alá is írt volna! De ezt sosem hordom utcán, csak fotózásokra.

– A blogod, és az utazásod kapcsán rengeteg hírességgel is megismerkedhettél. Melyik találkozás volt a legemlékezetesebb?

– Nicole Kidman! Nagyon szeretem a filmjeit, és azt is, hogy egy igazán kifinomult nő. Hihetetlen, hogy találkozhattam vele Szentpéterváron az Omega egyik rendezvényén, és még beszélgettünk is. Sokakban az a kép él róla, hogy egy jégkirálynő, de élőben nagyon laza – és gyönyörű. Elképesztő kisugárzása van, nem véletlen, hogy világsztár. De örülök, hogy láthattam élőben Karl Lagerfeldet is, ő volt az egyik legnagyobb divatikonom.

– Szerinted újévkor többen vágnak bele a blogindításba, egyfajta fogadalomként?

– Én ajánlom is ezt, kellenek az ilyen kiindulási pontok.

Mi az, amit kezdő influenszerként mindenképpen meg kell tenned Festy szerint:
– Regisztrálj minden platformra! (Instagram, Facebook, Youtube)
– Kezdetben nem fontos beruháznod komolyabb fényképezőgépre, hiszen sok telefonnak van olyan kamerája, amivel szuper fotókat készíthetsz. Érdemes letöltened a mobilodra a VSCO, vagy a Photoshop applikációkat is, amivel megszerkesztheted a képeket a telefonodon.
– Gondold végig, milyen gyakran tudsz posztolni, és gyárts előre (is) tartalmat. Határozd meg, hetente hány megjelenésed lesz, és ezekre fűzz fel témákat! Az ideális a napi posztolás lenne, de legalább kétnaponta, tehát havonta körülbelül 10-15 alkalommal frissítsd az oldalaidat.
– Folyamatosan inspirálódj!
– Ne feledkezz el az önmarketingről sem, barátkozz más hasonló témájú blogokat vezető influenszerekkel, működjetek együtt, osszátok meg egymás tartalmait. Szervezz nyereményjátékot! Legyél nagyon aktív!
– Kövesd figyelemmel az algoritmusokat, és trendeket a közösségi oldalakon!
– Megbízhatóság, alázat, szorgalom – ezek egy jó influenszer ismérvei! Kitartással sokszor többet elérhetsz, mint pusztán szorgalommal.
– Készülj fel arra lélekben, hogy kirakatban fogod élni az életed: a pozitív élmények mellett negatív hatások is érhetnek.
– Tarts ki! Festy szerint legalább két évet kell várnod arra, hogy beindulhasson az oldalad. Legyél türelmes, hiszen ez egy hosszú folyamat, amibe időt, pénzt és energiát is bele kell fektetned!

Képek: Festy in style

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: