„Úgy szeretlek édesapám, mint az emberek a sót!”

Minden, amit a sófogyasztásról tudnod kell

Ismerős a mese, ugye? Abban egyetértünk, hogy az étel tényleg úgy jó, ha jól van fűszerezve. De mi történik akkor, ha valaki túl sósan eszik? Hosszú távon tényleg árthat ezzel az egészségének? Cikkünkben ennek próbáltunk meg utánajárni!

Ez a fűszer a múltban komoly értéket képviselt. A középkori Magyarországon például hasonló elbírálás alá esett, mint a nemesfémek: a nagyobb sóbányák birtokosai a királyok voltak, a termelt só pedig teljes egészében az ő tulajdonuk maradt. 

Mi mindenre jó?

Leggyakrabban ételízesítőként használjuk, de számos más felhasználási módja ismert. A sóbarlang-terápia rendkívül hatásos a légúti megbetegedések kezelésében, a tengeri sós orrspray-kkel pedig a náthás időszakokban is szabadabban lélegezhetünk.

A fürdősók izomlazításra is kiválóak, a sós vizű gyógyfürdők pedig számos legenda helyszínei: állítólag Ferenc Károly és Zsófia főhercegnő hosszú várakozás után a Salzkammerguti tóvidék Bad Ischl-i fürdő különleges vizének köszönhette a leendő trónörökös, Ferenc József megfoganását. 

A szépségápolásban is népszerű: rengeteg bőrradír és kozmetikum alapja ez a fűszer. A Holt-tengeri változata például különlegesen széppé teszi a vegyes típusú arcbőrt!

A fürdősókat aromaterápiás céllal is használhatod!

A só nemcsak kívülről jelent gyógyírt, a benne lévő nátrium szükséges a megfelelő ideg- és izomműködéshez és a sav-bázis egyensúly fenntartásához is. Így összességében mondhatjuk azt, hogy bizonyos mértékben elengedhetetlen a szervezetünk számára. Az már viszont vitatott, hogy mennyi a napi ajánlott maximális sómennyiség.

Mennyi az annyi?

Sem a túl kevés, sem a túl sok só nem tesz jót, a feladat megtalálni az arany középutat! Dr. Papp Lajos szívsebész professzor szerint ennek titka a 30:1 arány, ami azt jelenti, hogy ennyi a nátrium és kálium megfelelő aránya a szervezetben.

A Világegészségügyi Szervezet (WHO) szerint a napi nátriumbevitel ajánlott mennyisége 2 gramm/nap, vagyis kicsivel kevesebb, mint egy fél teáskanál só. Viszont a Londoni Egyetem 2018 nyarán közzétett tanulmányában ez a mennyiség már 3 gramm.

A sóhiány következményei:

Ha nem fogyasztasz eleget belőle, megterheled a veséidet, emellett a szív- és az érrendszeredet is. A fűszernek szerepe van a vízháztartásod egyensúlyának megtartásában, a megfelelő izomműködéshez pedig nélkülözhetetlen. Hosszú távú hiánya akár a II-es típusú cukorbetegség kialakulásához is vezethet. 

Vitatott, hogy mennyi az ideális sóbevitel

A túlzott sófogyasztás kockázatai:

Az sem jó, ha túl sok kerül a fűszerből a fogásaidra, ez magas vérnyomás kialakulásához vezethet! Ha egyébként is magas a vérnyomásod, akkor érdemes elgondolkodnod azon, hogyan csökkenthetnéd a sófogyasztásod mértékét.

A túlzott sófogyasztás tünetei:

  • szájszárazság
  • sűrűbben előforduló vizelési inger
  • lüktető fejfájás
  • koncentrációs készség romlása
  • végtagok felpüffedése

Nem árt pótolni!

Az aktuális évszak, az éghajlat és az életmódod is hatással van arra, hogy mennyit érdemes bevinned belőle a szervezetedbe! A gyerekek sóigénye például alacsonyabb, mint a felnőtteké. Az élsportolók számára pedig sokkal fontosabb a sópótlás, az izzadással ugyanis nemcsak vizet, de sót is veszítenek. Komoly hányással és hasmenéssel járó megbetegedések után szintén só- és elektrolitpótlásra van szükségünk.

Mi van a csomagolásra írva?

Csakúgy, mint a cukor, a só is nagyon sok élelmiszerben előfordul. Ezt a napi mennyiség kiszámításánál mindig vedd figyelembe! A sófogyasztás jelentős részét a feldolgozott élelmiszerekből származó só teszi ki.

Az esetek többségében nem az otthon elkészített, friss ételek sózása okozza a túlfogyasztást

Különösen a gyorséttermi étkezés jelenthet problémát. Egy átlagos hamburger menü ugyanis a többszörösét tartalmazza a napi ajánlott mennyiségnek.

A bolti termékek közül pedig főleg a felvágottak, a feldolgozott hústermékek, a konzervek és a pékáruk tartalmaznak hozzáadott sót. Mostantól érdemes a „sodium” szót is keresned az ételek összetevőinek listáján, ugyanis ez is ezt a fűszert jelenti.

Minden só jó só?

Elsőre biztosan nem gondolnád, de van olyan, ami állagjavító, csomósodásgátló anyagokkal feldúsítva kerül a boltok polcaira, így érdemes az adalékanyagmentes változatot választanod!

Woohoo-tipp:
Ellenőrizd az összetevőket! Bármilyen hihetetlen, egy csomag étkezési só megvásárlásánál is körültekintőnek kell lenned!

Ezekkel nem nyúlsz mellé!

  • Tengeri só

Ásványi anyagokban és egyéb tápanyagokban gazdag, a felszívódást segítő mikroalgák is lehetnek benne. Az íze lágyabb, mint a kősóé.

  • Parajdi só

Erdélyi kősó, ami számos ásványi anyagot tartalmaz, az egyik legjobb minőségű sófajta.

  • Himalája só

A valódi Himalája só nem tartalmaz hozzáadott vegyi anyagokat, ugyanakkor sokféle ásványi anyag van benne. Jellegzetes rózsaszínű árnyalatát a benne lévő vasnak köszönheti.

Három jó minőségű sófajta: (balról jobbra) Himalája só, parajdi só, tengeri só

Amennyiben alacsonyabb sóbevitelre van szükséged, akkor a fentiek egyike sem jelenthet önmagában megoldást.

Sókiváltás

Woohoo-tipp:
Próbálj ki minél több friss zöldfűszert a sócsökkentéshez! Ezekkel változatosabbá is teheted az étrended, és extra tápanyagokhoz is juthatsz!

Sokféle sókiváltó praktika létezik manapság: van olyan gyógynövény, amelynek hasonló íze van. Ilyen például a vasfű, vagy más néven verbéna, ami az egyik leguniverzálisabb gyógynövény, melyet légúti- és gyomorpanaszokra, emésztési- és női bajokra is széles körben alkalmaznak.

Turbózd fel sokkal több zöldfűszerrel az étrended!

Az ételek pirítása is enyhítheti a fűszer utáni sóvárgásunkat! De jó sópótló lehet a szárított lila hagyma, a tengeri alga, a kapor- vagy a zellermagőrlemény is. A zöldfűszerek közül a zeller, a majoránna, a petrezselyem, a lestyán, a csalán és a snidling tudják a legjobban enyhíteni a hiányérzeted.

Abban, hogy eldöntsd, hogy kell-e kevesebb sót fogyasztanod, az elsődleges faktor a vérnyomásod. Amennyiben az magas, úgy érdemes az ajánlott minimum körül maradni. A szervezeted sótartalma egyébként egy egyszerű vizeletvizsgálatból megállapítható, a sóbevitel mennyiségének meghatározásához azonban az egész étrendedet kell mérlegre tenned. Nemcsak a mennyiség, hanem a minőség is fontos tényező, amikor sóügyben döntesz. Fogyassz sok zöldséget és gyümölcsöt, azzal is tudod minimalizálni a kockázatokat!

Fotó: Shutterstock

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: