A világon tinédzser lányok és fiatal nők millióit érinti a menstruációs szegénység, ami sokszor a tanulmányaikat és a munkájukat is veszélybe sodorja.
Jól tudjuk, hogy senki sem szereti a fájdalmas görcsöket, a fáradékonyságot vagy a hangulatingadozásokat – azaz senki sem szeret menstruálni. De ez a női lét természetes velejárója, ami azt jelzi, egészségesen működik a szervezetünk. Éppen ezért nem tekinthetünk úgy a havi ciklusra, mint valami nagy hókuszpókuszra, amiről tabu beszélni. Szerencsére a feminista mozgalmak és a különböző médiumok egyre több áttörést érnek el a témát illetően. Már arról is írtunk, hogyan törtek be az újhullámos női higiénia termékek a piacra és kényszerítik arra a hagyományos termékeket gyártó nagy cégeket, hogy innovatív változásokat vezessenek be. Az eredmények biztatóak, de sajnos még mindig vannak olyan topikok, amelyekről nem beszélünk vagy nem tudunk eleget. Például a menstruációs szegénység.
Alapvető szükséglet vagy luxuscikk?
A világ minden pontján fiatal lányok millióinak luxuscikknek számítanak a női higiéniai termékek, amiket nagyon ritkán vagy sosem engedhetnek meg maguknak. Azok, akik nap mint nap azért küzdenek, hogy valamilyen étel kerüljön a tányérjukra, biztosan nem tudnak 500-600 forintot kiadni egy kis csomag betétért, amit néhány nap alatt elhasználnak. Ilyenkor két lehetőség közül választhatnak: vagy házilag készített egészségügyi betéttel indulnak útnak, vagy otthon maradnak és ezzel kimaradnak az iskolából vagy nem mennek dolgozni. A rendszeres kimaradás, az igazolatlan hiányzások pedig sok esetben elbocsátást vonnak maguk után. Amennyiben ezek a nők WC papírral, zoknival vagy más, a háztartásban megtalálható eszközökkel helyettesítik az egészségügyi betétet, akkor sem nyugodhatnak meg. Ezek ugyanis könnyen átáznak, elcsúszhatnak és nagy a kockázata annak, hogy kellemetlen szituációba kerülnek. Emellett nem túl higiénikusak, ezért a fertőzések is nagy veszélyt jelenthetnek.
Ez nem Hollywood
Pontosan erre a problémára hívja fel a figyelmet a Dazed rövidfilmje, az Absent. A néhány perces videóban egy tinédzser lány napjába nyerhetünk betekintést, aki egy olyan családban él, ahol nem engedhetik meg maguknak minden hónapban ezeket az egészségügyi termékeket. A film több igaz történeten alapul, amivel a rendező bemutatja, milyen kellemetlen helyzetekbe kerülhetnek ezek a lányok és a szégyenérzet miatt milyen sebezhetővé válnak.
Globális probléma
A kisfilm végén néhány elszomorító információt olvashatunk: a felmérések szerint az Egyesült Királyságban élő lányok 49 százaléka már hiányzott az iskolából a menstruáció miatt. Hasonlóan magas a száma azoknak, akiknek WC papírt kellett használniuk egészségügyi betét helyett. Ezek az adatok a fejlett országok közé tartozó Egyesült Királyságra vonatkoznak, tehát nem csak a világ elmaradott tájaira jellemző a menstruációs szegénység. De gondolj csak bele, ott milyen nagy lehet a probléma! Idén szeptemberben egy 14 éves kenyai lány azért követett el öngyilkosságot, mert az egyik tanár folyamatosan megszégyenítette a nadrágján látható folt miatt.
Magyarországon is több ezer nőt érint a probléma. Mivel nálunk továbbra is tabutémának számít a havi ciklus, ezért az itthoni helyzetről pontos információkkal egyelőre nem is rendelkezünk. Szerencsére már vannak olyan kezdeményezések, amelyekkel tenni szeretnének a menstruációs szegénység megszüntetéséért. Idén az Always például a Magyar Vöröskereszttel közösen elindította a #Lánybólnővé névre keresztelt projektjét. A márka közel 18 millió forint értékű adománnyal támogatta a szervezetet, amit a szervezet a mélyszegénységben élő fiatal lányok megsegítésére fordított. 2018-ban 12 ezer felső tagozatos diáknak osztottak ki három hónapra elegendő betétcsomagot. Idén is elindult a program, amelyben azt a célt tűzték ki maguk elé, 13 ezer csomag betét kerüljön szétosztásra. Ezt nagyjából 250 oktatási intézményben, összesen 4300 általános iskolás lánynak szánták.
Nyitókép: Youtube
Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:
- Egyre több innovatív higiéniai terméket költöztethetsz a fürdőszobádba
- Felejtsük már el a kék folyadékot! Ez a reklám végre valósághűen ábrázolja a menzeszt