Egy virtuális próbababa, amelynek a testalkata tökéletesen egyezik a tiéddel? Persze, hiszen a te méreteidet szkennelték be - ez a forgatókönyv nemcsak egy sci-fiben történhet meg, hanem a közeljövőben is.
10 évvel ezelőtt biztosan nagyot néztek volna az emberek, ha valaki az online vásárlásról mesél. Ma már teljesen természetesnek számít otthon azzal elütni az időt, hogy a virtuális kosarunkat pakoljuk tele ruhákkal. A digitalizáció már régen utolérte a divatipart, mégis van néhány olyan újítás, ami újra és újra meglep minket. Az év elején már bemutattunk egy olyan telefonos alkalmazást, amely a mesterséges intelligencia segítségével személyes divattanácsokat ad nekünk. Számíthattunk arra, hogy a jövőben még nagyobb teret kapnak a modern technológiák. De arra nem, hogy ilyen gyorsan.
Felgyorsult digitalizáció
Igaz, arra sem gondoltunk, hogy a világ néhány hét alatt a feje tetejére áll. A pandémia nemcsak a divatheteket alakította át, hanem a vásárlási szokásaink is gyorsan megváltoztak. A lezárások miatt több időt töltöttünk a virtuális világban, az emberek 62%-kal gyakrabban vásároltak online. Ezért a divatmárkáknak nem maradt más választásuk, mint az e-kereskedelemre támaszkodni. Minden erejüket arra összpontosították, hogy vásárlóbarát ötletekkel álljanak elő. A Gucci például a gamerek szívébe próbálta belopni magát, a L’Oréal online teszterei is nagy sikert arattak, és sorra jelentek meg más, a mesterséges intelligenciával működő szolgáltatások. Ilyen a The Yes nevű alkalmazás is, amelyen a különböző stílusokat, ruhákat és márkákat bemutató képeket egy igen, vagy egy nem szavazattal lehet értékelni. Az algoritmus ez alapján személyre szabott ajánlásokat tesz, anélkül, hogy a vásárlónak keresgélnie kellene a választékban.
Szintén ebben az évben debütált a Nate, amely a fizetési és szállítási adatok kitöltésével elpazarolt időt spórolja meg a felhasználóknak: az alkalmazáson belül a többlépcsős ellenőrzés helyett egyetlen kattintással megvásárolhatók a termékek. Az új appok között a Latitude is népszerű volt. Ez az applikáció a személyes preferenciák mellett az időjárási előrejelzéseket is figyelembe veszi, amikor különböző szetteket javasol. Ezeket a felhasználók azonnal megrendelhetik, elmenthetik vagy bérelhetik. Vagyis a modern technológiák még kényelmesebbé teszik a vásárlást. Nem kell 100 ugyanolyan fekete nadrág között válogatnunk, mert az alkalmazások kiismerik az ízlésünket és ez alapján szűkítik le a kínálatot néhány darabra. „A korábbi 65 visszajelzésedből tudja, melyik stílus, szabás és árkategória felel meg neked.” – magyarázza Terry Boyle, a hasonlóan működő Behold alapítója.
A jövőben nem lesz szükség ruhapróbára?
A mesterséges intelligencia (MI, angolul AI, azaz artificial intelligence) mellett egyre gyakrabban esik szó a kiterjesztett valóságról (AR) is. A divatiparon belül a GAP az elsők között mutatta be azt a felületet, ahol a vásárlók elkészíthették saját próbababájukat, és ráadhatták a megvásárolni kívánt ruhákat. Néhány hete ennél is valóságközelibb élményt kínált a Dior: a francia brand legújabb sportcipőjét egy Snapchat filternek köszönhetően bárki felpróbálhatta. Csupán a lábára kellett irányítani az okostelefonja kameráját és a képernyőn láthatta, hogyan mutatna a lábán a termék.
Azonban még nem ért véget a sci-fi filmekre hajazó innovációk sora: a Mugler a legújabb kisfilmjéhez Bella Hadid digitalizált mását készítette el. A modell egy videót is megosztott arról, ahogyan egy hatalmas szerkezet beszkenneli a testét. És ez a módszer már nem csak a hírességek körében érhető el.
Október végén a H&M-hez tartozó Weekday sokkolta a világot: egy stockholmi üzletben bemutatták a jövő próbafülkéjét. A kabin nem a futurisztikus dizájn miatt kapta a nevet, a benne található szkenner vitte el a show-t. A szerkezet pontos méreteket vesz a vásárlóról és 10 másodperc alatt elkészíti azt az avatart, amire felpróbálhatók a különböző fazonú farmernadrágok. Sőt, akár személyre is szabhatja a hosszát, a bőségét vagy a derékmagasságát és a végeredményt megrendelheti. Nem lepődnénk meg, ha a jövőben valóban így nézne ki a shopping élmény.
A szakemberek szerint is könnyen elképzelhető, hogy a legnagyobb divatmárkák is becsatlakoznak a digitális forradalomba. Ez azt eredményezheti, hogy mindannyian rendelkezünk majd egy olyan virtuális énnel, amely a testalkatunk legapróbb részleteit is leköveti. Így nekünk nem kell a levetkőzéssel és a felöltözéssel bajlódnunk, hiszen egy kattintással megnézhetjük, hogy a CGI másunkon hogyan mutat a kiválasztott ruha. Hasznos lenne? Igen. Egy kicsit bizarr? Igen.
Forrás: Vogue, AR Post, Fast Company
Nyitókép: JohnDWilliams/Getty Images
Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:
- Ezzel az alkalmazással a telefonod lesz a személyi stylistod
- Te fizetnél 3 millió forintot egy virtuális Gucci ruháért?
- Leáldozóban a modellek kora? Átvehetik-e a robotok a helyüket a divatvilágban?