Mi a helyzet a szójával?

Szójabab pro és kontra

A szójával kapcsolatban rengeteg információ napvilágot látott már. Remek fehérjeforrás, felborítja a hormonháztartást, vagy csökkenti a mellrák kialakulásának kockázatát? Mi igaz a mendemondák közül?

Ez a fehérjében gazdag hüvelyes Ázsiában már évszázadok óta a mindennapos étkezések fontos hozzávalója. Az elmúlt években azonban igazi nemzetközi szuperélelmiszerré nőtte ki magát a szójabab, amit sokrétűségének köszönhet. Tejet, egyszerű alapleveket és rengeteg húspótló készítményt, tofut és tempét is készítenek belőle.

Szója, te csodás

A szója szervezetünkre gyakorolt pozitív hatásait felsorolni is nehéz, mi most mégis megpróbálkozunk vele. Amellett, hogy kiváló fehérjeforrás (azon kevés növényi eredetű ételek egyike, amelyek az összes alapvető aminosavat tartalmazzák) még rengeteg többszörösen telítetlen zsírsavat, oldhatatlan rostokat, omega-3 zsírsavat, antioxidánsokat és ásványi anyagokat is rejt. A kutatások azt is bebizonyították, hogy a szója fontos szerepet játszik a csontritkulás megelőzésében, csökkenti a koleszterinszintet, valamint a szívbetegségek és a rák kialakulásának kockázatát. A szója nagy mennyiségű izoflavonoid vegyületet tartalmaz, amelyek erős antioxidáns tulajdonságuk mellett ösztrogénszerű hatással is bírnak. Ezért fogyasztása jótékonyan befolyásolja a menopauzával járó mellékhatásokat. 

Kelet vs. nyugat

A szója és a különböző betegségek közötti összefüggéseket vizsgáló kutatások kimutatták, hogy az ázsiai országokban jelentősen alacsonyabb a rákkal diagnosztizált betegek száma. A legszembetűnőbb eltérés az ázsiai és a nyugati országok között a mellráknál volt észlelhető. A két különböző kultúra étkezési szokásai nagyban eltérnek, ha a szójafogyasztás mértékét vesszük figyelembe. Keleten nemcsak több szójababot esznek, hanem gyakrabban kerül a tányérra természetes formájában. Ezzel szemben nyugaton a növény feldolgozott változatait részesítik előnyben.

Megoszló vélemények

Azonban a szója növekvő népszerűsége mellett azoknak a száma is megnőtt, akik nem tanácsolják a fogyasztását. Ez a megosztó növény bizonyítottan csökkenti a mellrák, valamint az endometriózis és a PMS, azaz a premenstruációs szindróma kialakulásának kockázatát. A szója és a belőle készült termékek fogyasztása valóban nem javasolt a mellrákkal, a pajzsmirigy problémákkal és a vesekővel küzdők számára. Illetve a szójabab gyakori allergén, így ha evés után megduzzad, viszket vagy bepirosodik a nyelved, akkor érdemes orvoshoz fordulnod.

Akkor mit is kell tennünk?

Ezek után jogos a kérdés – együnk vagy ne együnk szóját? Ha a fentebb említett betegségek valamelyikével küzdesz akkor a válasz egyértelműen nem. Egyébként alapvetően pozitív hatással van a szervezetünkre, így akár rendszeresen beiktathatjuk az étrendünkbe. A lényeg, hogy figyeljünk a mértékletességre és ha tehetjük, kerüljük a szójából készült feldolgozott ételeket. Válasszuk inkább a természetes opciókat, például a tofut, az edamamét vagy a miso pasztát. Ezekre máris mutatunk néhány egészséges példát, amit akár már holnap el is készíthetsz!

Készíts stir fry-t

A tofu vagy a tempe a vegetáriánus és vegán stir fry ételek elmaradhatatlan hozzávalója. Szeletelj fel egy brokkolit, két répát és forró olajon pirítsd meg az egészet egy wok serpenyőben. Adj hozzá egy gerezd aprított fokhagymát, majd 150 gramm tofut/tempét és egy adag pak choy-t. Végül jöhet az 1-2 evőkanál szójaszósz és az előre kifőzött tészta.

Frissen is isteni

A friss szójababot, ismertebb nevén az edamamét a japán konyha és a sushi rajongóinak nem kell bemutatnunk. Kedvelt előétel, hiszen, amíg a főfogásra várunk, addig kellemesen elrágcsálhatjuk ezt a könnyű ételt. Persze, nem kell mindig étterembe mennünk, ha megkívánjuk az edamamét – a legtöbb ázsiai üzletben már mi is beszerezhetjük fagyasztott formában. Az elkészítése pofonegyszerű: forró vízben főzd 3-4 percig, tálalásnál szórd meg egy csipet sóval és egyenesen a héjukból fogyaszd el a finom szójababokat.

Ha valami igazán újra vágyunk: miso ízesítésű pác

A japán konyha egyik jellegzetes ízesítője a szójababból készült miso paszta, amit rengeteg ételben felhasználhatunk. Készíthetünk belőle például egy izgalmas lazacos fogást is. A szószhoz két evőkanál miso pasztát keverj össze egy evőkanál szezámolajjal, adj hozzá egy-egy evőkanál szeletelt gyömbért és fokhagymát, majd önts rá egy evőkanál vizet. Forgasd meg benne a lazacot és egy órára tedd a hűtőbe. 180 fokos sütőben körülbelül 15 percre lesz szükség. Készíts mellé párolt zöldségeket köretként és már tálalhatod is!

Nyitókép: naito29/Shutterstock

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked: