Több mint 80 milliárd ruhadarab készül évente, amelynek 84 százaléka hulladékként végzi. Ideje átgondolni a vásárlási szokásainkat, mert ha nem változtatunk, akkor a globális ruhafogyasztás várhatóan 63%-kal még tovább nő a következő évtizedben.
Pontosan nyolc év telt el azóta, hogy 2013. április 24-én egy konstrukciós hiba miatt összeomlott a világ egyik legnagyobb ruhagyárának nyolcemeletes épülete Dakkában, Bangladeshben. A baleset 1134 emberéletet követelt, további 2500 munkás pedig súlyos, maradandó sérüléseket szenvedett. A Rana Plaza tragédiája az egész világot megrázta, és felnyitotta az emberek szemét, milyen drasztikus változásokra van szükség a divatiparon belül. Sürgősen.
A szörnyű helyzetről sokat elárul, hogy néhány divatmárka csak hetek múlva értesült arról, ő is érintett a katasztrófában. A nyilvántartásban szereplő adatok annyira hiányosak voltak, hogy az épület összeomlása után át kellett kutatni a romokat, és ellenőrizni a ruhák címkéit. Csak így tudták felmérni, melyik brandekkel álltak kapcsolatban. Ezután még több döbbenetes információra derült fény, amelyek embertelen munkakörülményekről, éhbérről és súlyos környezetszennyezésről szóltak. Bebizonyosodott, hogy a ruhaipar óriási gépezetének átláthatatlanságával kezdeni kell valamit, kár, hogy 1134 ember halála kellett ahhoz, hogy erre rádöbbenjünk.
Miért fontos, hogy egy márka átlátható legyen?
Az átláthatóság lehetővé teszi számunkra, hogy felmérjük, a vállalatok által alkalmazott stratégiák mennyire fenntarthatóak és etikusak. Például ellenőrizhessük, honnan származik a textil vagy azt, hogy a munkavállalók megfelelő bérezést kapnak-e. Hozzátennénk, a fenntartható életmód nem egy „mindent vagy semmit” játszma. Nem kell egyik napról a másikra megváltoztatni eddigi szokásainkat vagy kidobni az összes fast fashion ruhát a szekrényből. A titok a fokozatos átállásban és a mértékletességben rejlik. Íme néhány tipp, ami segíthet abban, hogy tudatos döntéseket hozz.
Nem kell bojkottálnod a fast fashion üzleteket!
Senkinek sem kell bemutatnunk, milyen súlyos környezeti károkat okoz a fast fashion modell. Azonban a legtöbb ember egyszerűen nem engedheti meg magának, hogy csak fenntartható márkáktól, illetve lokális brandekről vásároljon. „A fenntartható márkáktól való vásárlás privilégium, mert ez azt jelenti, hogy képes vagy tudatos döntéseket hozni” – mondta Cassandra Dittmer, ismert stylist és fenntarthatósági tanácsadó. Dittmer szerint azért is privilégium ez, mert néhány embernek a munka, a család és a háztartás vezetése mellett egyszerűen nincs ideje és energiája információt gyűjteni arról, mennyire fenntartható egy márka.
Mit tehetsz ebben az esetben:
- Minden vásárlás előtt jusson eszedbe Livia Firth klímaaktivista gondolata, és tedd fel magadnak a kérdést: „Viselni fogom legalább harmincszor ezt a ruhadarabot, mielőtt kidobnám?” A felmérések szerint átlagosan mindössze hétszer viselünk egy ruhát, mielőtt megválunk tőle. Ha okosan összeállítod a gardróbodat, az alapdarabok mellett csak néhány különlegesebb ruhára és kiegészítőre lesz szükséged. Ezzel nemcsak a környezetnek, hanem a pénztárcádnak is kedvezel.
- Ne vásárolj azért, mert „túl olcsó ahhoz, hogy ne vedd meg”. A fast fashion üzletek alacsony árai pontosan arra szeretnének csábítani, hogy minden héten visszatérj az üzletbe.
- Ruházz be néhány minőségi, fenntartható darabra. Ha az előző tanácsokat megfogadod, akkor nem fogsz feleslegesen pénzt szórni. A megspórolt összeg miatt viszont néha-néha megengedheted magadnak, hogy egy jobb minőségű termékeket kínáló, etikus márkától vásárolj. Ezzel támogathatsz egy kisvállalkozót, vagy egy olyan céget, aki korrektül megfizeti az alkalmazottjait.
- Tájékozódj kedvenc márkáidról. A Fashion Revolution által készített Átláthatósági Index például segít abban, hogy megnézd, mennyire etikus és környezetbarát az adott vállalat.
- Adj egy esélyt a second hand üzleteknek. Ha nem szereted a „turkáló hangulatot”, akkor keress olyan márkákat, ahol esztétikusan prezentálják a válogatott vintage és használt ruhákat. Ilyen például a Secondland.
- Vegyél részt gardróbvásárokon és a ruhacsere akciókon. Ma már számos olyan csoport és közösség tagja lehetsz, ahol más tudatos vásárlók alig használt, vagy vadonatúj ruháira lecsaphatsz.
Ne dőlj be a zöld címkének!
A világmárkák is tisztában vannak azzal, mennyire megnőtt a fogyasztók érdeklődése a fenntartható darabok iránt. A gyors divatra specializálódott brandek pedig nagyon ügyes marketinggel győznek meg minket, hogy ők is a környezetvédelem útjára léptek. Miközben lehet, hogy a „conscious” vagy „bio” jelzővel ellátott termékek megvásárlásával ugyanakkora kárt okozunk.
Mit tehetsz ebben az esetben:
- Emlékezz, a zöld címke nem garancia. Nézz egy kicsit utána a márkának, hiszen ha a fenntarthatóság valóban része a hosszú távú törekvéseinek, akkor erre bizonyítékot is találsz. Egy újrahasznosított poliészterből készített kollekció nem teszi jóvá, hogy gyártósoron robotoló és alulfizetett munkások készítették a ruhákat.
- A „vegán” jelzővel is hasonló a helyzet. Mindig olvasd el az összetételt, hiszen egy szintetikus szálakból készült termék mentes az állati eredetű alapanyagoktól, de közel sem környezetbarát.
- Néhány fenntartható kollekció nem tesz tudatossá egy márkát. A greenwashing gyakori esete, hogy a fast fashion márkáknál megjelenik a „conscious” termékcsalád, de a „normális” kollekciókat ugyanolyan őrült tempóban dobják a piacra.
Forrás: Refinery29, NBC
Nyitókép: With love of photography/Getty Images