Miért beszélünk a felszínről, ha a lényeg fáj?

Az It Ends with Us valósága, amit nem merünk meglátni

Az It Ends with Us nemcsak egy romantikus dráma, hanem egy fájdalmasan valóságos történet arról, hogyan örökítjük tovább generációkon keresztül a traumáinkat – és hogyan lehetünk azok, akik végre megtörik ezt a kört.

A nemrég mozikba kerülő, Colleen Hoover könyvén alapuló It ends with us kap hideget és meleget egyaránt a médiában – akárcsak maga a regény. Hosszú sorokon keresztül lehetne írni a virágos ruhákról, a PR-katasztrófáról, ami a könyvet és a filmet kísérte vagy éppen a két főszereplő közötti gyerekes viszályról. Azonban ez az egész körítés és felhajtás csak azt mutatja, hogy mennyire nem értjük még mindig a lényeget. És mennyire nem értjük a családon belüli erőszak működésmódját. Sötétben tapogatózunk és inkább a bulvárelemekre tereljük a figyelmünket, ahelyett, hogy észrevennénk, ott egy történet, ami minden ötödik magyar család valósága és ott egy nő, aki a gyerekkori traumái és harcai ellenére képes arra, amire nem sokan: kilépni.

Ki a főgonosz?

A szerelem nem fáj. Sem testileg, sem lelkileg. Ez egy annyira fontos mondat, hogy legszívesebben leírnám még egyszer nagy betűkkel: A SZERELEM NEM FÁJ! – soha, semmilyen körülmények között. Mégis sokszor összetévesztjük a szeretetet és az erőszakos féltést. Ennek hátterében az az egyszerű magyarázat áll, hogy a bántalmazó nem a kisarkított gonosz szereplő. Hanem egy ember, aki szörnyű dolgokat művel, de közben van egy szerethető oldala is. Ryle karaktere pontosan leköveti ezt az ívet. Egyik percben hősszerelmes – ami a bántalmazó kapcsolatokból ismert lovebombing szakaszra jellemző – a másikban már őrjöngő, kontrollvesztett férfi. De nem sokkal később egy szánakozó, mindent megígérő kisfiú, aki a saját traumáinak a rabja. Ebből a szempontból már nem is annyira könnyű eldönteni, hogy ki ő valójában: a bántalmazó vagy a bántalmazott?

Az élet és a kapcsolatok sem feketék vagy fehérek, hanem valahol a kettő között helyezkednek el. A film nagyon jól ábrázolja, hogy miért annyira bonyolultak a bántalmazó viszonyok: az érzelmi kötődés, a változás iránti remény és a múltban gyökerező minták összefonódása miatt.

Lehet egyszerre gyengének és erősnek lenni

Ugyanez igaz a másik oldalon állókra. Kívülről könnyű azt mondani, hogy gyenge az, aki benne marad egy ilyen helyzetben. Meg azt is, hogy mi biztosan az első rossz szónál faképnél hagynánk a másikat. De a valóságban ez sokkal árnyaltabb. Lehet egyszerre gyengének és nagyon erősnek lenni. Lilyt sem egy összetört, erőtlen nőnek látjuk a filmben, hanem egy önmagát megvalósítani akaró, de mélyen sebzett embernek, aki folyamatosan küzd saját belső démonjaival és a szerettei iránt érzett felelősséggel. Az érzelmi bántalmazás és a bántalmazó kapcsolatok nem csupán a fizikai erőszakról szólnak. Sokkal inkább a kontrollról, a manipulációról és az elnyomás finomabb formáiról. Egy ilyen helyzetben élni egy állandó belső harc: az ember egyszerre próbálja megőrizni a kapcsolatot, amit valaha szeretet és szenvedély táplált, miközben küzd a saját méltóságáért és függetlenségéért. Végül is nincsenek áldozatok meg hősök, emberek és sorsok vannak.

Nem történt semmi, csak beképzelted…

Az egyik legjobban megkomponált része a filmnek az, ahogyan az erőszakos jeleneteket ábrázolják. A gyors vágások és kamerabeállítások nem engedik, hogy teljes mértékben lássuk, hogy mi történt. Ez a vizuális megoldás rendkívül hatásos, mert a nézőt pontosan abba a bizonytalanságba és zavarba hozza, amit az áldozatok is megélhetnek. Ez most tényleg megtörtént, vagy csak valamit félreértettem? − kérdezhetnénk. Az erőszak nem válik grafikus vagy direkt módon ábrázolttá, és ezáltal a film egy fontos üzenetet közvetít: a bántalmazás gyakran nem egyértelmű, nem mindig nyilvánvaló. Ez a nézői élményt is mélyebbé teszi: nem egyszerűen passzív megfigyelők vagyunk, hanem olyan szereplők, akiknek meg kell birkózniuk a feldolgozhatatlannal. Az abúzussal terhelt kapcsolatokban nagyon gyakori a másik manipulálása, el kell hitetni, hogy csak egy véletlen volt. Ezzel pedig elindul egy ördögi kör, ami a túlreagálás és mentegetőzés őrjítő spiráljába kerget.

Nem magamért, hanem az előttem lévőkért és utánam következőkért

Az It ends with us nagyon szépen mutatja be azt a folyamatot, ahogyan a korábbi tapasztalatok beépülnek a tudatalattinkba és láthatatlan szálakkal elkezdik irányítani a választásainkat. Lily egy olyan közegben nőtt fel, ahol az erőszak és a félelem mindennaposak voltak, és bár mindent megtett, hogy ne ismételje meg a múltat, mégis belecsúszott ugyanabba a csapdába. Amikor azonban végül kimondja, hogy vele véget ér, az nemcsak a saját gyógyulását jelenti, hanem az előző generációk szenvedéseinek lezárását és egy jobb jövő megteremtését a következő nemzedék számára. Ez a pillanat rávilágít arra, hogy a transzgenerációs traumák feloldása nemcsak minket szabadít fel, hanem lehetőséget ad arra is, hogy az előttünk jártakat is megbékéléshez segítse, és az utánunk következők már egy egészségesebb mintát örököljenek.

Persze kell a romantika, az izmos has és a szerelmi háromszög, hogy emészthetőbb legyen a történet. De összességében azt gondolom, még ha ilyen-olyan hibákkal is, de Colleen Hoovernél kevesen tudták volna jobban megírni ezt a történetet. Már csak azért is, mert ő a saját bőrén tapasztalta meg, milyen bántalmazottnak lenni. És ha csak egy ember ki tudja mondani a könyv vagy film hatására azt, hogy velem véget ér, akkor már megérte.

Nyitókép: IMDB

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Tedd meg a befizetéseidet, mi pedig megnöveljük a nyerési esélyeidet maximum 275 000 forintig. (x)