Tudtad, hogy a ritkán cserélt ágynemű ronthatja az alvás minőségét? Eláruljuk, miért.

Az elhanyagolt ágynemű szabad szemmel nem látható élőlények sokaságának adhat otthont, amik végül kellemetlen tünetekhez vezetnek, és a minőségi alvás könnyedén rémálommá válhat.

Mikor cseréltél utoljára ágyneműhuzatot? Múlt héten? Két hete? Vagy olyan régen, hogy nem is emlékszel rá… Bár a legtöbb szakértő arra ösztönzi az embereket, hogy heti rendszerességgel váltsanak huzatot, akkor sem történik tragédia, ha ez kicsit elcsúszik. Talán nem mindenki szeretné a hétvégi szabadidejét mosással tölteni. De vajon mekkora probléma, ha ritkán cseréljük? Most fény derül a piszkos igazságra.

A mosatlan ágynemű huzat allergiát okozhat

Az ágyneműben számos, szabad szemmel alig látható atka képes elszaporodni, amik aztán egész évre bosszúságot okozhatnak asztma vagy más allergia formájában. A piszkos ágynemű mikroszkópnyi lények sokaságának adhat otthont, amik az elhalt emberi hámsejtekkel laknak jól minden nap. A poratkák és a maguk mögött hagyott, láthatatlan ürülékük sok ember számára allergént jelent. A poratka azonban nem az egyetlen dolog, ami felhalmozódhat a mosatlan lepedőkön, és bosszantó tüsszögésre ingerelheti a rajta alvó embert. A túlzottan párás hálószobákban az ágynemű penészesedhet is, de a nyitott ablakon, főleg egy forgalmas út mellett, sok más szennyeződés is az ágyban landolhat. Egy felmérés szerint a hálószobák 90 százalékában legalább 3 allergént mutattak ki, és 73 százalékukban az allergiáért felelős anyagok mértéke magas volt a vizsgált helyiségekben. Így levonható a következtetés, hogy a pihenésre és alvásra szánt szoba az allergiás megbetegedések melegágya lehet, hiszen hosszú órákat töltünk ott, miközben ki- és belélegezzük a levegőt.  

A koszos és tiszta ágytextilek egyaránt okozhatnak bőrproblémákat

Ha izzadunk, vagy fürdés nélkül hajtjuk álomra a fejünket, akkor az könnyen bőrproblémákhoz vezethet, és kellemetlen pattanásokkal vagy szőrtüszőgyulladással találhatjuk szemben magunkat. Ugyanis az izzadság és más szennyeződések a bőr felületén eltömítik a faggyúmirigyeket, és gyulladásos választ váltanak ki, ami mitesszerek és pattanások kialakulását eredményezi. Ennek ellenére a piszkos ágyneműhuzat még nem végzetes. Habár a bőrbetegségek kialakulásának elméleti kockázata megfontolandó a ritkán mosott ágyneműhuzat kapcsán, a tudományos szakirodalomban erről még nincsenek feljegyzések.

Az érzékeny bőrű embereknél nemcsak a textileken található szennyeződések válthatnak ki allergiás reakciót, hanem a tiszta ágynemű is. Főleg, ha annak mosásakor mesterséges illatanyagokat és más vegyszereket tartalmazó mosószert használtak. Ha az érzékeny bőrűek csoportját erősíted, akkor használj kíméletes, lehetőleg minél „tisztább” mosószert, és kerüld az öblítők és a szárítógép használatát.

Utálsz mosni? Ezzel a 6 módszerrel ritkábban kell használni a mosógépet

A szakértők egyetértenek abban, hogy heti rendszerességgel érdemes ágyneműhuzatot cserélni, de az alábbi módszerekkel, ezt az időintervallumot néhány nappal kitolhatjuk.

1. Tekerd le a fűtést

A hűvös hálószobában nemcsak jobban alszunk, de az alacsonyabb hőmérséklet a poratkáknak sem kedvez. A hűvös alvó helyiségben mi sem izzadunk, így csökken a penészesedés és a gombák kialakulásának a kockázata. A higiénikus alvást fokozhatjuk lenge, természetes anyagból készült hálóruhával, és egy vékony takaróval.

2. Legyen a háló kisállatoktól mentes zóna

Ha allergiásak vagyunk az állatszőrre, akkor zárjuk be a hálószoba ajtaját, amikor nem tartózkodunk otthon. És ne aludjunk egy ágyban házi kedvencünkkel, bármennyire is bújósak, mert az ágyneműbe tapadt szőrök egyáltalán nem egészségesek.

3. Esti zuhanyzás

A reggeli tusolás helyett inkább ugorjunk a zuhanyzóba lefekvés előtt. Az esti tisztálkodással megszabadulunk az izzadságtól, és a napi szennyeződéstől. Húzzunk tiszta pizsamát, és makulátlan bőrrel bújjunk ágyba.

4. Zárd az ablakot allergia szezonban

Amikor magas a levegő pollentartalma, jobban járunk, ha zárva tartjuk a hálószoba ablakait. Így megelőzhetjük, hogy az allergiát okozó részecskék megtelepedjenek az ágyneműhuzatunkba.

5. Ne vesd be az ágyat!

Ezt nem kell kétszer mondani! Miután kikeltünk az ágyból, terítsük szét az ágyneműket, és hagyjuk, hogy azok alvás után alaposan kiszellőzzenek. Ha egyből letakarjuk az ágyat, vagy mindent az ágyneműtartóba suvasztunk, az ágytextilek megtartják a testből kipárolgó nedvességet, ami elősegíti a poratkák szaporodását.

6. Forró víz és nap

Az ágyneműk mosásakor mindig használjunk forró vizet. 55 fok felett az ágyneműk láthatatlan lakói már elpusztulnak. A végeredményt pedig fokozhatjuk, ha a hálószobai textileket a napon szárítjuk. Nem beszélve arról, hogy milyen jó a szabadban szárított ágyneműkben álomba szenderülni.

Forrás: Lifestong
Nyitókép: Gaelle Marcel/Unsplash

Ha tetszett a meditáció, ezeket is próbáld ki:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: