Mondj nemet a műanyagra idén júliusban is! Két fiatal vállalkozó környezettudatos kihívást hirdet (X)

Földünket az elmúlt időben egyre több sokkhatás éri, legyen szó a koronavírusról, az éghajlatváltozásról vagy éppen a műanyaghulladékról. Ilyenkor mutatkozik meg igazán, hogy mi emberek nem tulajdonosai, hanem csupán lakói vagyunk ennek a bolygónak.

Az Európai Bizottság kutatása alapján az egyszer használatos műanyageszközök az Európai Unió műanyaghulladékának 70%-ért felelősek, lebomlási idejük pedig akár 500 év is lehet. Az eldobható műanyagok „fekete bárányának” eddig a szívószál számított, amit a környezettudatos szerepvállalás nevében és a 2019-ben meghirdetett szívószálmentes kampány hatására tucatszámra űznek ki manapság a vendéglátóhelyekről. Itt az ideje viszont, hogy nagyobb figyelmet fordítsunk a többi, legalább ugyanannyira szennyező műanyagtermékre is.

Idén is műanyagmentes a július

Az EcoHills szervezésében meghirdetett Műanyagmentes Július 2020 arra szeretné felhívni a magyar emberek figyelmét, hogy idén is kerüljék az eldobható műanyageszközök használatát, továbbá, amennyiben tehetik, azokat a vendéglátóegységeket látogassák, akik már csatlakoztak a Műanyagmentes Július kampányhoz, így segítve a környezetünket. A zöld kezdeményezéshez többek között idén csatlakozott a DunaCorso is, akik az EcoHills-szel közösen egy nagy volumenű dunaparti szemétszedő akciót is szerveznek.

A Műanyagmentes Július 2020 kezdeményezés nem feledkezik meg a vendéglátósokról sem, akik közül sokan most nagyon nehéz helyzetbe kerültek. „A vendéglátóegységek számára ez az utolsó nyár, mielőtt törvényileg is betiltanak számos egyszer használatos műanyag terméket. A Műanyagmentes Júliusra vezetőként érdemes úgy gondolni, mint egy kihívásra, egyfajta tesztre a nagy megmérettetés előtt. Emellett természetesen a műanyagmentesség egy új hívószó is lehet azon éttermek számára, akik új, környezettudatos vásárlókat szeretnének megszólítani.” – fogalmazta meg Chrobák Adrián, az EcoHills társtulajdonosa. A szervezők hisznek abban, hogy együtt meg tudjuk őrizni a környezetünk szépségét a későbbi generációk számára.

Honnan ered a kezdeményezés?

A műanyagszennyezés korunk egyik legégetőbb problémája. Az egyszer használatos műanyagtermékeket átlagosan ugyan csak 12 percig használjuk, de lebomlásuk akár több száz évig is eltarthat. Előállításuk és nem megfelelő kezelésük pedig már nemcsak a környezetünkre, hanem ránk is veszélyesek. A Műanyagmentes Július kampány célja, hogy felhívja a figyelmet a műanyagszennyezésre. A programhoz csatlakozó vendéglátóhelyek csökkentik a műanyagtermékek használatát vagy ezeket környezetbarát alternatívákkal helyettesítik.

Kik állnak a kezdeményezés mögött?

Az EcoHills 2018 júniusában indult Uzoni Dávid és Chrobák Adrián, akkor érettségiző diákok alapításával. A két fiú az összes ballagási pénzét friss cégükbe fektették és rendeltek két raklap papírszívószálat Kínából. Ahogy megérkezett az áru, elkezdték járni Budapest éttermeit és teljesen ismeretlenül mutatták be termékeiket üzletvezetőknek. Az egyik ilyen belvárosi étteremben találkoztak Angeli Barbarával, aki angyalbefektetőként csatlakozott a céghez, és segített meggyőzni a nagyobb budapesti éttermeket és HoReCa nagykereskedőket, hogy váltsanak környezetbarát termékekre. Egy év alatt az EcoHills több, mint 350 vendéglátóegységet zöldített ki, és több mint 18 tonnával csökkentette Magyarország műanyaghulladékát.

Forrás és nyitókép: EcoHills

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: