Te magadra ismersz? 5 dolog, amivel ki tudjuk borítani a kollégáinkat

A munkahelyi csaták legfőbb okai

Január elején, a jól megérdemelt pihenő után úgy cammogunk vissza dolgozni, mint a téli álomból ébredő medvék. És a barlang meleg kényelméből visszacsöppenünk az erdőbe, ahol várnak a kollégáink. Igen, a problémásak is.

A közismert bonmot (tréfás mondás) szerint, ha minden kollégád kedves és problémamentes, akkor veled van gond. Persze ez nem igaz, mi mind tökéletesek vagyunk, csak a munkatársaink elviselhetetlenek néha. Igazából rám egy sem illik a lenti felsorolásból. Talán egyet leszámítva. Rendben, kettő is talált: ezek szerint lehetséges, hogy én vagyok a szoba elviselhetetlen kollégája.

  1. Éghajlatváltozás az irodában

    Bár az ember első látásra azt hinné, ez nincs így, de egy irodában dolgozva rá kell jönnie, hogy a hőháztartásunk épp olyan egyedi, mint az ujjlenyomatunk. Ha egy szobában egynél több ember dolgozik, akkor az egyiknek állandóan melege lesz, míg a másik folyton fázni fog. A termosztát ilyenkor különös szakrális jelentőséget kap, és olyan gondosan ügyelünk rá, mintha az Egy Gyűrű lenne. Persze, ez egészen addig tart, amíg ki kell mennünk valamiért, ugyanis mire visszaérünk, valaki valahogy elállította. Ugyanez vonatkozik a télen „véletlenül” tárva-nyitva hagyott vagy ravaszul bukóra engedett ablakokra.
    Mivel valóban nagyon máshogy viszonyulunk a hőmérséklethez, ezért a legjobb, ha megtaláljátok az arany középutat azon a termosztáton. Van, aki sokkal érzékenyebb az állott levegőre, ráadásul az oxigéndús, friss levegőben sokkal hatékonyabban dolgozik az agyunk. Egy 10 perces szellőztetést időzítsetek akkorra, amikor a fázósabbak például elmennek ebédelni, így mindenki jól jár.

  2. Akiknek nem is kéne telefont használniuk

    Vannak, akik számára a telefon igazából csak egy jelképes eszköz, és valójában át akarnak ordítani akár a szomszédos kerületbe is. Egy munkahelyen természetesen ez járhat némi feszültséggel. Ha éppen koncentrálni szeretnél, mert egy fontos projekten dolgozol, akkor rendkívül zavaró, ha a saját gondolataidat sem hallod. A fülhallgató csak esetleges megoldás. A hangos telefonálás egyik legfőbb oka, hogy sokan a mobiltelefon hangszóróját maximum hangerőre állítják. Mikor pedig a másikat hangosan hallod, ösztönösen te is nagyobb hangerővel kommunikálsz. Szerencsére ez fordítva is így van. Ha sikerül meggyőzni a kollégádat, hogy kicsit halkítson a telefon hangerején, akkor a probléma szinte biztosan megszűnik.

    Ha rá tudod venni a hangosan telefonáló kollégádat, hogy halkítson a készülék hangerején, akkor megszűnik a probléma.
  3. Valami bűzlik Dániában

    Igen, még az étel is szülhet bizonyos konfliktusokat a munkahelyeden. A közös konyha, és azon belül is annak hűtője néha inkább bizarr biológiai kutatólabornak tűnik, mintsem élelmiszerek tárolására szolgáló eszköznek. Itt kell megemlíteni azon ételeket is, amik sajnos – legyenek bármennyire finomak is – meglehetősen erős szaggal bírnak. A szardíniás tészta remek választás, de pár érzékenyebb szaglású kolléga számára maga a pokol.
    Ha megegyeztek abban, hogy a hűtőben senki sem tárol 2 napnál régebbi ételt, akkor elkerülhetőek azok a befeketült műanyag dobozok, és a valaha tejfölnek indult, mára inkább dadaista tölgyfára hajazó kreatúrák.

  4. Zene nélkül mit érek én

    Az emberiség már a kezdetektől fogva muzsikál és zenét hallgat. A dalok hatással vannak a lelkiállapotunkra: megnyugtatnak vagy épp felpörgetnek minket. Viszont előfordulhat, hogy nem ugyanarra a hangulatra és zenére vágysz, mint a másik, ráadásul az ízlések is jelentősen különbözőek lehetnek. Ha egy munkahelyen hangosan szól a zene, az bizony a fentiek miatt sok konfliktus eredője lehet. Van, ahol emiatt rádiót hallgatnak, de a probléma attól még fennáll: nem mindenki szereti a vidám reggeli műsorokat és az unalomig játszott, közismert dalokat. Vagy épp pont szüksége van némi jókedvre, és ezért dönt az ilyen műsorok mellett.

    Ha a szobában hangosan szól a zene, akkor vezessetek be rendszert: minden nap más válasszon. Lehet, hogy az elején meglehetősen nagy eltérések lesznek az egyes napok zenei kínálata között, de lassacskán biztosan fogtok találni olyan kompromisszumot, ami mindenkinek jó.

    Amennyiben végképp nem bírod a szobában a rádiót, hallgass saját zenéket
  5. A fecsegők

    Mindenkinek vannak gondjai, és sokszor ezek annyira nyomasztják az embert, hogy beszélni akarnak róla. Bárkinek… És vannak olyanok is, akiknek nincs is igazából valós mondanivalójuk, de nagyon szeretnek kommunikálni, akár a semmiről is. A barátainktól természetesen ezt sokkal könnyebben elfogadjuk, de a munkahelyünkön ez rendkívül zavaró lehet. Ráadásul a saját munkateljesítményünk szenvedi kárát, ami miatt frusztráltak és stresszesek leszünk, vagy épp szorongani kezdünk.

    Vannak szituációk, amikor nem tudsz és nem is kell udvariasnak lenned, és ez pont ilyen. Az egyetlen, ami megoldást jelenthet, ha a kollégád rendszeresen hátráltat a munkádban a fecsegésével, hogy kijelölöd a határvonalakat, és nemet mondasz. Hivatkozz sürgősen megoldandó munkára vagy arra, hogy komoly koncentrációt igénylő feladatod van.

    Ha nem tudod leállítani a folyton csacsogó kollégádat, akkor a te munkád szenvedi kárát

Bizonyos szempontból már a létezésünkkel is zavarunk másokat, és zavarnak mások is minket, de ez az élet velejárója. A legtöbben napunk több mint harmadát töltjük a munkahelyünkön, sokszor nem a legideálisabb körülmények között. Össze vagyunk zárva másokkal, ha akarjuk, ha nem, s így a fenti, banálisnak tűnő problémákból is születhet komolyabb konfliktus. A megoldás minden esetben a kommunikáció és a kompromisszum. 

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: