Nehezen fókuszálsz a pozitív dolgokra? Ez a 12 másodperces trükk segíthet!

Nehezen veszed észre az élet pozitív oldalát? Nem vagy egyedül! Ezzel a mentális gyakorlattal azonban könnyebben tudsz a jó dolgokra figyelni!

Észrevetted már, hogy a nap során többet gondolkozol a negatív történéseken, mint azon, milyen pozitív dolgok történtek veled? Például, ha valaki megbántott vagy rosszul alakultak a terveid. Könnyebben jegyzed meg, ha a boltban udvariatlan volt az eladó, míg, ha kedvesen köszön neked, szinte észre sem veszed? A jelenség hátterében az agyi működésünk áll.

A negativitás

Dr. Richard Hanson neuropszichológus szerint az agyunk erősebben reagál a negatív érzelmekre, sőt könnyebben tanul a negatív élményekből, mint a pozitívakból. Tehát a rossz, fájdalmas élmények egyszerűbben vésődnek be a gondolatainkba. Ez az oka például annak is, hogy a híradóban látott rossz hírek könnyebben felkeltik a figyelmünket. Ez a negativitás (angol nevén negative bias) hasznos volt az ember számára az évszázadok során, főként a vadászó-gyűjtögető életforma idején. Hiszen, aki egyszer belenyúlt a tűzbe, biztosan nem tette meg újra. És ma is van előnye ennek a működésnek, mégis fontos az, hogy észrevegyük az élet napos oldalát is. Hiszen ez a jóllétünket és a mentális egészségünket nagyban meghatározza. Mit tehetünk hát azért, hogy a pozitív történések is megragadjanak?

Huzalozzuk újra az agyunkat!

A jó hír, hogy az agyunk működése lehetővé teszi, hogy újrahuzalozzuk! Dr. Hanson szerint az agyunknak mindössze 12 másodpercre van szüksége arra, hogy új kapcsolatokat építsen ki a neuronok között.

A neuronok az agy kommunikátorai. Üzeneteket szállítanak az agy egyik részéből a másikba, és az agyból az idegrendszer más területeire. Az agyunkban található 86 milliárd neuron mondja meg nekünk, hogyan cselekedjünk bizonyos helyzetekben, és hogyan értelmezzük a bejövő információkat. A neuronok összekapcsolják a jó élményeket a pozitív érzelmekkel. Például, ha megmászod a Mount Everestet, akkor boldognak és büszkének fogod érezni magad. Az idegsejtjeid pedig összekapcsolják ezt az élményt (az Everest meghódítása) a pozitív érzelmekkel (pl. boldogság, büszkeség). Ha rendszeresen megmászol hegyeket, akkor az agyad a „hegymászást” továbbra is a „boldogsággal” fogja társítani.

Tehát, ha az a célod, hogy könnyebben meglásd a pozitív történéseket, akkor nincs más dolgod, mint új idegi kapcsolatokat kialakítani egy élmény és egy adott érzelem között. De hogy néz ez ki a gyakorlatban?

Küzdj vagy menekülj … vagy?

Amikor stresszt élünk át, a kortizolszintünk megemelkedik. Ez pedig beindítja a „küzdj vagy menekülj” reakciónkat. Ami pedig szintén hasznos bizonyos helyzetekben, de a túl sok kortizol növeli annak az esélyét, hogy depresszió vagy szorongás áldozataivá váljunk. Tényleg segíthet viszont az alábbi mentális technika, amit dr. Hanson oszt meg.

Van szabad 12 másodperced?

12 másodperc alatt is tudnak remek dolgok történni. A következő mentális gyakorlatban a cél, hogy legalább 12 másodpercet időt szánj arra, hogy felidézz egy jó emléket, képet vagy kapcsolatot. Állj meg, képzeld el, és gondold végig, mi miatt szép, jó számodra a felidézett emlék, kép vagy kapcsolat. Amikor stresszessé válsz vagy elkezdenek a negatív érzelmek felülkerekedni, térj vissza ehhez a képhez. Ezzel a gyakorlattal az agyad arra edzi magát, hogy a történések jó oldalát vegye észre, ne csak a negatívakat. Ez azonban nem jelenti azt, hogy figyelmen kívül kellene hagynod a rossz dolgokat, és nem kell velük foglalkoznod vagy tenned egy-egy probléma megoldásáért. A gyakorlat abban segít, hogy könnyebben felismerd a jó dolgokat. Ez pedig hozzájárul ahhoz, hogy jobban tudj jelen lenni a nehéz, stresszes helyzetekben, jobb legyen az általános hangulatod, sőt még a PTSD (poszttraumás stressz szindróma) elleni küzdelemben is segíthet. Ezáltal pedig tényleg könnyebben megtalálhatod a napos oldalt.

Forrás: Purewow.com
Nyitókép: StefaNikolic / Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: