A skandináv országban ma már illegális, hogy az influenszerek retusált képeket tegyenek közzé a módosítások megjelölése nélkül. A törvényalkotók célja a fiatalok védelme mellett, a kroppspress nevű testképzavar kialakulásának megelőzése.
Az új törvény megalkotását – a 2009-es marketingtörvény módosításaként – a norvég Gyermek- és Családügyi Minisztérium kezdeményezte. A változás azt jelenti, hogy azokban a hirdetésekben, ahol a test alakját vagy a bőr tónusát különböző szűrőkkel megváltoztatták, azt a minisztérium által szabványosított címkével kell ellátni. Ez természetesen érinti a hírességek és a véleményformálók fizetett bejegyzéseit is. A törvény megsértése pénzbírságot von maga után, de számolni kell az esetleges börtönbüntetéssel is.
Az új törvény megvalósításával Norvégia azt reméli, hogy sikerül felszámolni az internet irreális szépségnormáit, ami sok fiatal számára a testképükkel kapcsolatos frusztrációk és a súlyos önbizalomhiány forrása. „A testtel kapcsolatos nyomás mindig jelen van, gyakran észrevétlenül, és ezt nehéz leküzdeni” – áll a minisztérium közleményében. „Az intézkedés remélhetőleg jelentős hatással fog bírni, és hozzájárul az ilyen jellegű hirdetések, különösen a gyermekekre és fiatalokra gyakorolt negatív hatásainak megfékezéséhez.” Mindezek ellenére a törvényalkotók elismerik, hogy a fotókról néha nehéz megállapítani, hogy átestek-e bármiféle módosításon. Egy másik kérdés, ami felvetődik az új szabályozással kapcsolatban, hogy a fényerő vagy a telítettség módosításai, amik szintén megváltoztatják a közösségi oldalakon megjelent képeket, vajon jogsértőnek számítanak-e.
Az új törvény megalkotása teljes mértékben időszerű volt a skandináv országban, ahol az irreális szépségideálok okozta mentális betegségnek már külön elnevezése is van. A kroppspress, ami szó szerint testnyomást jelent, a testképzavar egy újabb formája. Norvégia csak a saját influenszereire érvényesíti a törvényt, a külföldi hírességek Instagram fiókját nem érinti a szabályozás.
Forrás: Hypebae
Nyitókép: Unsplash