Nosztalgia a szépségiparban: újra hódít a ’90-es évek

Idén végleg megtört a clean girl aesthetic hosszú éveken át tartó egyeduralma és a natúr sminkeket sok lány neszesszerében a fagyos kék szemhéjpúderek vagy éppen a rágógumi-rózsaszínű szájfények váltották. De hogy kerültek elő újra ezek?

Ha bárkinek kétségei lettek volna afelől, hogy a ’90-es évek és a 2000-es évek trendjei visszatértek, a No Doubt idei Coachella-fellépése – kilenc év óta az első közös koncertjük – végleg eloszlatta ezeket. A frontember, Gwen Stefani, strasszokkal díszített szemöldökkel adta elő a „Just a Girl” című, mára ikonikussá vált dalát, melynek köszönhetően a millennial generáció tagjai szinte egy emberként repültek vissza 1995-be. A nosztalgia azonban nem csak a sivatagban tért vissza idén. Azok a megjelenések, amelyek meghatározták az 1990-es és a korai 2000-es éveket, már szezonok óta uralják a kifutókat, a fesztiválokat, és talán, ami a legfontosabb, a TikTokot is. A Z generáció ugyanannyira el van ragadtatva ettől az időszaktól, mint azok, akik megélték azt, és a közösségi médiának köszönhetően talán éppen a húszas éveikben járóknak köszönhetjük ezt az újjáéledést. De mi van az őrület mögött? Néhány szakértő szerint a válasz egy másik No Doubt-sláger szavaiban rejlik: „all I ever wanted was the simple things”, azaz „mindig is az egyszerű dolgokra vágytam”.

(Fotó: No Doubt Facebook)

A Z generáció sajátos nosztalgiája

„A Z generáció az első, amely soha nem élt digitális jelenlét és digitális nyomás nélkül – mondja Lori Taylor Davis, a Smashbox globális szakmai vezető művésze. – Talán ők azért ilyen különösen nosztalgikusak, mert vágynak egy olyan egyszerűségre, amit sosem ismertek.” Ezzel szemben a millennium tagjai abban reménykednek, hogy újraélhetik egy olyan időszak egyszerűségét, amelyre már csak halványan emlékeznek. Amikor az internet még betárcsázós volt, és a szépségtrendekről csak a következő újság megjelenésekor tájékozódhattak. Így máris egy különös kontraszt figyelhető meg. Ugyanis miközben a közösségi média a digitális nyomás okozója, kulcsot is ad a múlt szépségkorszakainak sokkal közvetlenebb felfedezéséhez. Felvetődik azonban a kérdés: miért pont a ’90-es és a korai 2000-es évekre fókuszálunk, mikor hozzáférésünk van az egész történelemhez?

(Fotó: CBS via Getty Images)

Könnyed vonzerő?

Steve Kassajikian, az Urban Decay globális művészeti vezetője szerint ennek az időszaknak a könnyedsége és játékossága vonzó. „A sminkelés szórakoztató. A járvány után az emberek újra sminkelni akarnak. És mind imádtuk a ’90-es és a 2000-es évek sminkeit” – mondta Kassajikian. Akkoriban ugyanis hihetetlenül sokféle megjelenést kipróbálhattunk anélkül, hogy bármelyiket is túlzásnak éreztük volna. És az évekig tartó natúr, clean girl esztétika után egy fagyos szemhéjpúder vagy egy rágógumi-rózsaszín fényes ajak 2024-ben újra frissnek és szórakoztatónak tűnik. Persze az is tény, hogy a ’90-es és a Y2K évek képei könnyen hozzáférhetőek, köszönhetően annak, hogy ez az időszak egybeesett az MTV és az internet felemelkedésével. A Z generáció tehát egyértelműen azért tekint vissza ezekre az évtizedekre, mert nagyon „aprólékosan dokumentált” feljegyzéseink vannak róluk.

(Fotó:Dave Benett/Getty Images)

Üzlet a múltban

Nem meglepő az sem, hogy a trend feltűnésére reflektálva a szépségmárkák is szinte azonnal felültek a nosztalgiavonatra. A termékformuláktól kezdve a marketingkampányokig minden egycsapásra nosztalgikus lett. „Azt hiszem a ’90-es és 2000-es évek szépségiparban való megjelenése abból fakad, hogy mind a smink, mind a nosztalgia képes gyermeki izgalmat és örömöt kiváltani” – mondja Nora Zukauskaite, a Lottie London korábbi globális marketingigazgatója. Az ominózus márka egyébként körülbelül egy éve olyan sminkkollekciót adott ki, melyet a 2009-ben bemutatott és máig hihetetlen hype-nak örvendő Vámpírnaplók ihletett. A sorozat hashtagje megdöbbentő, de több mint 52 milliárd megtekintést ért el a TikTokon, Zukauskaite szerint ez azt mutatja, hogy a nosztalgia iránti kielégíthetetlen vágyunk messze túlmutat az esztétikán.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Lottie London (@lottielondon) által megosztott bejegyzés

Persze, nemcsak a Lottie London látta meg a bizniszt a ’90-es években. A Smashbox legújabb kampányában, amely a Photo Finish Smooth & Blur Primer termékükre (eredetileg 2000-ben jelent meg) összpontosít, a ’90-es évek ikonja, Pamela Anderson szerepel. A fotókat pedig maga a márka alapítója, Davis Factor készítette, aki az elsők között volt, akik Andersont a Playboy után fotózták. A nosztalgia tehát itt három „összetevőben” is főszerepet kapott. Ez pedig valószínű, még csak a kezdet.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Pamela Anderson (@pamelaanderson) által megosztott bejegyzés

 

Nyitókép: Victor Malafronte/Hulton Archive/Getty Image
Forrás: Fashion Magazine

Ha tetszett a cikkünk, ezek is érdekelhetnek:

Tedd meg a befizetéseidet, mi pedig megnöveljük a nyerési esélyeidet maximum 275 000 forintig. (x)