Olyan munkáról álmodozol, ahol alig van feladatod? Vigyázz, mert ez egyenes út a boreout-szindrómához!

A semmittevés nem megoldás a kiégésre, azaz a burnout-szindróma elkerülésére, ugyanis az unalom könnyedén céltalansághoz, frusztrációhoz vagy depresszióhoz vezethet.

A munka világa időnként sajnos nagyon mérgező is lehet, azonban, ha az irodai problémákról van szó, hajlamosak vagyunk homokba dugni a fejünket, hiszen úgy érezzük, hálásnak kell lennünk azért, hogy biztos állásunk van (főleg manapság). Pedig, ha a szőnyeg alá sepred a munkahelyi gondokat az könnyedén depresszióhoz, elégedetlenséghez vagy szorongáshoz vezethet. A burnout-szindrómát (azaz az állandó és nagyfokú nyomás miatt bekövetkező kiégést) már biztosan nem kell bemutatnunk, viszont az „ellenpárja” a boreout-szindróma fogalma kevésbé ismert még – ám annál veszélyesebb. Populáris társával ellentétben azt az irodai szituációt takarja, amikor kihívások és feladatok nélkül evezünk át a munkanapokon.

A semmittevés átka

A boreout-szindróma elsőre teljesen ártatlan jelenségnek tűnhet, sokan álmodozunk olyan állásról, ahol nem temetnek minket maguk alá a feladatok – és még felelősséget sem nagyon kell vállalnunk semmiért. A kiégéssel küszködő dolgozóknak az maga lenne a mennyország! Pedig ez a szituáció is rendkívül negatív következményekhez vezethet azok számára, akik megtapasztalják: a célok hiánya, az érdektelenség és a frusztráció elég hamar felütheti a fejét és depressziót, apátiát vagy koncentrációs problémákat okozhat. Ha az izgalmas feladatokat mindig a munkatársaid kapják meg helyetted és korlátoznak a fejlődésben, azt gondolhatod, esélyed sincs bizonyítani a feletteseidnek – így nem is érezheted azt, hogy elismerik vagy értékelik a munkádat, ráadásul a sikerélmények is elkerülnek. Ez a folyamat oda vezethet, hogy haszontalannak titulálod magad, olyan embernek, aki bármennyire keményen is próbálkozik, sosem érhet el semmilyen változást a pozíciójában. (A monoton feladatokat végző dolgozóknál egyébként még nagyobb az esély a boreout-szindróma kialakulására: ha órákon át ugyanazt csinálod, az nemcsak unalmas, hanem kontraproduktív is.)

Törj ki az unalomból!

Jó hírünk van! A boreout-szindróma megelőzhető, ha a munkahelyed megteszi a szükséges lépéseket, ugyanis a dolgozók mentális jólléte nagyban hozzájárul ahhoz, hogyan végzik a rájuk bízott feladatokat. Az alkalmazottak szükségleteinek és javaslatainak figyelmen kívül hagyása pedig negatív munkakörnyezetet teremthet. Azonban nem csak a feletteseid, te magad is tehetsz azért, hogy ne ess bele az unalom-csapdába!

  1. Találj olyan szabadidős tevékenységeket, amelyek feltöltenek munka után!
    Az első és legfontosabb teendőd, hogy húzz határt a munkahelyi-, és a magánéleted között. Ha kiléptél az irodából, hagyd a hátad mögött a feladataidat és szervezz olyan programokat, amelyek motiválnak! Sportolj, menj színházba, jógázz, nézz meg egy filmet vagy találkozz a barátaiddal – a fő, hogy jól érezd magad és szórakozz! Ha introvertált vagy, az olvasás lehet a megoldás számodra, hiszen egy izgalmas könyv segít kiszakítani téged a valóságból. Maradj az egészséges-kikapcsolódásnál és ne alkohollal vagy más tudatmódosító szerekkel próbáld enyhíteni azt, hogy nem érzed jól magad az irodában!
  2. Konzultálj egy szakemberrel!
    Ne szégyelld, ha úgy érzed, terapeuta segítségére van szükséged: ők éppen azért vannak, hogy támogassanak téged a mentális és érzelmi egészséged megőrzésében. Keress fel egy pszichológust vagy egy pszichiátert és dolgozzátok ki közösen a megoldást a munkahelyi problémáidra!
  3. Írj listát a céljaidról!
    Sorolj fel mindent, amit rövid-, és hosszútávon el szeretnél élni – majd gondold végig, mire van szükséged ahhoz, hogy eljuss oda, ahova tervezted. A kitartás és a befektetett munka meghozza a gyümölcsét, ezért ne úgy állj hozzá az álmaidhoz, hogy lehetetlennek tartod a megvalósulásukat!
  4. Beszélj a feletteseiddel!
    Ha úgy érzed, a munkaadóid nincsenek tisztában a helyzeteddel, próbálj meg beszélni velük róla! Ha elmagyarázod, min mész keresztül, előfordulhat, hogy lépéseket tesznek a változás érdekében. Maradj kedves és ne követelőzz, szépen higgadtan vázold fel a problémádat! Még akkor is, ha minden ugyanolyan marad, legalább megpróbáltad: állj ki a jogaidért!

Forrás: Exploring your mind
Nyitókép: bymuratdeniz/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: