Pár perces rázás a stressz csökkentésre

Gyógyszer és terápiák nélkül is úrrá lehetsz a feszültebb, kimerültebb időszakodon.

A mai világban az egyik legnagyobb rizikófaktor, amivel mindannyian szembesülünk, a stressz. Ne stresszelj! – mondják gyakran, amikor valakiről már messziről látszik, hogy nincs a helyzet magaslatán. De amíg ezt elméletben könnyű kimondani, tudjuk jól, hogy a gyakorlatban sokkal körülményesebb megvalósítani. Olyan gomb ugyanis nincs az emberi szervezetben, amit ha megnyomunk, egy csapásra elviselhetőbbé válna a helyzet.

Gomb nincs, viszont szerencsére számtalan jó praktika van! Ha úgy érzed, hogy egy ideje elhatalmasodott rajtad a szorongás, sokat – és talán feleslegesen – aggódsz, de nem találod ennek az ellenszerét, akkor mielőtt gyógyszerhez nyúlnál, vagy komolyabb terápiának vetnéd alá magad, adj egy esélyt a szomatikus rázásnak!

A szomatikus rázás egy ösztönös, szinte ősi rituálé, amelyben a negatív érzéseket valósággal „lerázzuk” magunkról. Valójában arra született, hogy energiát szabadítson fel egy stresszes esemény után, különösen akkor, ha egy trauma után blokkolva érzed magad. Amikor nagymértékű stresszel, vagy megoldhatatlan látszó helyzettel találjuk magunkat szemben, akkor ösztöneink bekapcsolnak, és vagy felvesszük a kesztyűt és szembe megyünk a kihívásokkal, vagy lefagy a belső vincseszterünk.

Egyik reakció sem jó vagy rossz, hiszen mindenkinek az egyéni vérmérséklete határozza meg, hogy egy adott helyzetre miképp reagál. De egy idő után érezzük a belső feszítést, ha rendszeresen nem „saját elhatározásból”, hanem egy külső körülmény vagy megfelelési kényszer hatása miatt döntünk homlokegyenest másképp, mint ahogy valójában szeretnénk.

A szomatikus rázás abban segíthet, hogy másképp irányítsd az energiáidat: felszabadítsd vagy éppen visszatartsd. Ha általában a kényes szituációkban nyugodt, higgadt próbálsz maradni, akkor is ki kell ürítened a felhalmozott energiát. A cél a félelem, a megfelelési kényszer elengedése, a nyugalmi állapotba való visszatérés.

Esküszöm, hogy ha ezt minden nap megteszitek, három hónap múlva teljesen más embernek fogjátok érezni magatokat” – fogalmaz Emma Marschall, holisztikus gyógyászati szakértő. A szomatikus rázás egy olyan technika, amely lehetővé teszi a feszültség és a stressz elengedését, megszabadulva a szorongástól. Erőteljes terápia, kiváló alternatíva a meditációhoz, különösen azok számára, akik még nem elég gyakorlottak ahhoz, hogy a legnehezebb időszakokban önállóan elérjék a nyugalom állapotát.


A szomatikus terápia, a „remegésnek” köszönhetően, lehetővé teszi a lélek és a test összekapcsolását, elhatárolva őket a problémáktól a speciális mozgással. A cél ilyenkor az, hogy megszabaduljunk a negatív energiáktól, és hagyjuk, hogy a test mozgásában folyjanak.

A szomatikus rázás számos pszichológiai vonatkozása ellenére egy nagyon egyszerű mozgásforma, semmilyen előképzettség nem szükségeltetik hozzá, az azonban mindenképpen hasznos lehet, ha pozitívan állsz hozzá és hiszel benne. Ha biztosra akarsz menni, akkor reggel szánj rá öt percet, így egészen biztos, hogy megfelelő energiaszinttel állhatsz a napi kihívások elé. De mivel semmilyen eszközigénye sincsen, akár napközben is félrevonulhatsz, ha úgy érzed, hogy robbanni készülsz.

Mezítláb vagy zokniban, de mindenképpen cipő nélkül csináld, és próbáld az erődet az egész testedben megérezni. Felváltva kezd a lábaiddal, aztán felváltva a karokkal, majd a fejeddel, és a végén kösd össze az egészet. Nem kell, hogy kecses, vagy kifinomult mozgás legyen, és ne foglalkozz egy pillanatig se azzal, hogy kívülről nézve hogy nézel ki.

A szomatikus rázás első és legközvetlenebb hatása az izomfeszültségre vonatkozik, amely az adrenalinnal együtt szabadul fel. Stresszhelyzetben valójában az idegrendszer állandó éber állapotban van, ami sajnos az egész szervezetre kihat. A hatások a vérnyomást, a pulzusszámot, a testhőmérsékletet és a légzési kapacitást is befolyásolják, ahogy a szexuális vágyat, az emésztést és az anyagcserét is. A szomatikus rázás segíthet, hogy ismét egyensúlyba hozd a szervezeted energiáit, hogy csökkenjen az adrenalin- és kortizolszinted, és ezáltal lehetővé teszi a túlterhelt idegrendszer megnyugtatását is.

Forrás: vogue.it

Nyitókép: Tom Dunkley/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: