A nyugati megoldásokkal ellentétben az ikebana stílusa szokatlan, mégis hatásos megoldásokat használ a virágkötészetben, miközben tiszteletben tartja a növényeket, és a természet tökéletlen szépsége előtt tiszteleg.
Az ikebana a virágrendezés japán művészete, ami mély filozófiával és nagy múlttal rendelkezik. A művészet kifejezőeszközei maguk a növények, az ágak és a levelek, amikkel olyan új formákat hoznak létre, amiknek középpontjában a minimalizmus áll, és célja, hogy olyan érzéseket közvetítsen, mint egy szobor vagy egy festményt. Az ikebana gyökerei egészen a 7. századig nyúlnak vissza, amikor virágáldozatokat ajánlottak fel Buddha számára. Később az uralkodók és nemesek gyakorolták, az ikebana arra szolgált, hogy ezen keresztül fejezzék ki kifinomultságukat. Mára azonban egyfajta meditációs gyakorlattá vált a hétköznapi emberek számára, és utat tört magának a modern virágkötészetben is, miközben ikebana iskolák százaiban képezik a japán virágrendezés mestereit.
Az ősi ikebana a modern kor meditációja
Az ikebana kifejezés az ike (növényeket ültetni, rendezni) és a bana (virág) szavakból fejlődött kis, azonban sokkal többet jelent egy fizika műalkotásnál. A hangsúly magán a létrehozás folyamatán van. Ez egy olyan meditatív tevékenység, aminek során az elénk táruló szépségen elmélkedünk. Felfedezhetjük az egész világegyetemet egyetlen virágban. A gyakorlat során az esztétikai érzékenység találkozik a természet titokzatos világával. Minél több időt töltünk az alkotás egy-egy részletével, annál inkább megértjük az élet körforgását és az emberi lét törékenységét.
Az ikebanában egyszerre van jelen a látható és a láthatatlan, az állandóság és a múlandóság, a luxus és az egyszerűség. A kreatív folyamat során a nyugalom és a dinamika harmóniát képeznek egymással. A gyakorlat az elmúlt évszázadok során fokozatosan fejlődött, és három kulcsfontosságú stílus alakult ki, amit a modern virágkötészet is előszeretettel alkalmaz.
Rikka

A stílus eredete a 16. században gyökerezik. Az ’álló virágok’ néven is ismert rikka 7-9 részből áll. Az elemek erős kontrasztban, mégis egymást kiegészítve állnak össze egy kompozícióvá egyetlen vázában, ami a hegyeket, a földet és a vizet szimbolizálja. A rikka célja, hogy kifejezzék és tükrözzék a természeti táj szépségét.
Shoka

A shoka shofutai egy olyan aszimmetrikus stílus, ami a természet belső szépségére összpontosít. Inspirációt merít a kozmoszból, aminek része az ember, a föld és az ég. A növények elrendezése ezt a hármasságot követik, ezért gyakran háromszög alakúak, vagy három vonalon alapulnak, amik aztán egy vázában egyesülnek, hogy az élet örök változását tükrözzék.
Freestyle

Ennek a stílusnak nincsen meghatározott formája. Azt is mondhatnánk, hogy a freestyle az ikebana új modernkori változata. Az egyéniség kifejezése valósul meg benne, szakítva a hagyományos formákkal. Tulajdonképpen a virágkötészet művészetének kortárs stílusa, ami két nagy csoportra oszlik: naturalista és absztrakt. Mindkettő újszerű módon használja a virágokat, miközben nagy tiszteletben tartja az egyes alapanyagok szépségét és alapvető tulajdonságaikat. A freestyle-ban született minden egyes kompozíció különleges és egyedi, mind a hatás, mind az érzelmek kifejezésének tekintetében.
Holly Carlisle, Birmingham-ben élő virágkötő művész, az ikebana egyik elismert, európai képviselője, akinek tanácsaival most ti is könnyedén elkészíthetitek a saját, japán stílusú kompozíciótokat.
1. Gyűjtés
A sikeres ikebana első lépése Holly szerint az, hogy teszünk egy sétát a környékünkön, és összegyűjtjük azokat a természetes alapanyagokat, amik megszólítanak bennünket. Kérdezzük meg saját magunktól: milyen érzést kelt ez a virág? Kíváncsiságot? Örömet? Vágyat, hogy megérintsük? A művész szerint hagyjuk, hogy ezek és az ehhez hasonló érzések vezéreljenek minket a gyűjtés során. A virágok mellett bátran nyúljunk levelekhez, fűszálakhoz, ágakhoz is. Nincs semmi szabály, ami korlátot szabhatna a képzeletünknek.
2. Viseld gondját
Miután megvan a gyűjteményünk, itt az ideje a kompozíció megalkotásának. A legtöbb ikebana stílusú összeállítás 5-13 elemből áll. Holly elmondása szerint ez a legnehezebb benne, hiszen az ember amikor sok szép növényt lát, nehezen dönti el, hogy melyik legyen az a néhány darab, amit felhasznál belőle. Ahhoz, hogy ezen a döntésképtelenségen hamar túljussunk, ragadjuk meg a leghangsúlyosabb elemet, és rendezzük e köré a többit. Tegyük a kiválasztott darabot a gyűjtemény darabja mellé, és figyeljük meg, hogy milyen kapcsolatban áll azokkal. Látunk valamiféle egységet, harmóniát, vagy hasonló színeket? Ne feledjük, hogy a kiválasztott elemeknek nem kell tökéletesnek lenniük. Hiszen az ikebana, többek között, a természet tökéletlen szépsége előtt tiszteleg.
3. Alkotás
A hagyományos nyugati megoldásokkal ellentétben, az ikebana kompozíciók nem vázákba, hanem sekély edényekbe kerülnek. Ennek a legfontosabb kelléke az úgynevezett kenzan, amik megtartják, és látni engedik az alkotások minden egyes elemét, a maga teljes nagyságában. Az ikebana másik fontos eleme maga a víz és a vízbe hullott növényi részek (szirmok, levelek), ami szintén a természet szépségét és folyamatos változását tükrözik. Kísérletezzünk bátran, és használjuk az otthonunkban található edényeket, legyen szó konyhai kerámia tálakról, vagy csíráztató edényekről. Ne feledjük, az alkotás folyamata ugyanolyan fontos, mint maga a végeredmény. Az ikebana segít lelassulni, a figyelmünket egyszerre csak egyetlen dologra összpontosítani. Ez egy nagyszerű gyakorlat a mindennapokban, miközben újra felfedezzük a természet szépségét, és kifejezzük a csodálatunkat.
Nyitókép: Jana Heinemann/Unsplash