Mikor hatásosabb az edzés: reggel vagy este?

Most kiderül, melyikkel jársz jobban!

Mindig csodálattal néztél azokra, akik képesek úgy érkezni a munkába, hogy már túl vannak az aznapi edzésen? Te inkább az esti mozgást választod? Most megtudhatod, hogy reggel vagy este hatékonyabb a testmozgás!

Kezdjük azzal, hogy a rendszeres sportolás a nap bármelyik szakaszában szuper teljesítmény, ezért fontos, hogy rendszeresen iktasd be az életedbe. Ám azt nem lehet konkrétan meghatározni, hogy ki mikor menjen el a konditerembe, de ha már nem vagy 20 éves, bizony nem árt tudatosan odafigyelned az egyéni bioritmusodra, illetve az anyagcseréd gyorsítására. Több tényezővel is befolyásolhatod a szervezeted fittségét, azonban jó ha tudod, hogy reggel vagy délelőtt gyorsabb az anyagcsere mindenkinél, ezáltal a zsírégetés is hatékonyabban történik. A kor előrehaladtával az anyagcsere folyamatos lassulásával kell számolnod, ezért egyre nehezebb azt az eredményt hozni, mint amit zsenge korodban akár egy laza futással elértél.

Miért jó reggel edzeni?

Ha így kezded a napod, a mozgásnak köszönhetően felszabaduló endorfin és boldogsághormonok egész nap kifejtik jótékony hatásukat. Jobban indul a nap, fittebbnek érzed magad, nem beszélve arról, hogy szabad marad az estéd, nem kell lemondani emiatt semmilyen programot. A munka szempontjából is érdemes tervezni a sportolást: a fizikai terhelés után könnyebben lehet összpontosítani egy bizonyos feladatra, így megeshet, hogy azon kapod magad, hogy már szinte meg is csináltad a kitűzött feladatokat, ráadásul kevesebb energiabefektetéssel.

A kutatások szerint azok, akik reggel edzenek, gyorsabban és többet fogynak!
Meglepő eredmények!
Az amerikai National Library of Medicine által létrehozott PubMeden, a világ legelterjedtebb orvosi adatbázisában publikált kutatás a következő eredményeket produkálta. Hat héten keresztül figyelték, vizsgálták a kutatásban résztvevő nőket, akiknek egy része reggel, a másik felük este sportolt. Azok, akik reggel már kipipálták a testmozgást, kevesebbet ettek a nap folyamán, ezáltal 1 kióval többet fogytak, mint az esti műszakosok.

Nem csak az anyagcsere-gyorsítás érdekében érdemes mozognod a korai órákban, meglepő módon ugyanis ez az éjszakai alvásra is jótékony hatással lehet. Mivel korán kipattansz az ágyból, a szervezeted gyorsan alkalmazkodik ehhez, így hamarabb elindul a napod, és este időben érezni fogod, hogy ideje nyugovóra térned. Az Appalachian State University felmérése alapján azok, akik reggel 7-kor edzettek, körülbelül 10%-os vérnyomáscsökkenést tapasztaltak a nap folyamán, ami 25%-ra nőtt éjszakára. Sokkal többet és pihentetőbben aludtak, mint azok a vizsgált személyek, akik a nap egy másik időszakában edzettek.

A reggeli edzés pozitívumai

  • Rendszeres mozgás a cél? Ezért is javasolt munka előtt letudni a napi edzést, hiszen így kevesebb kifogást találhatsz. Munka után hajlamosak vagyunk olyan „kötelező” programot találni, ami által legyőzzük a lelkiismeretfurdalást.
  • Ha kerülnéd a tömeget a konditeremben, egyértelműen a korai sportolás javasolt, ugyanis ilyenkor szinte üres a legtöbb terem.
  • Futással tartod magad karban? Míg a reggeli, délelőtti órákban világos van, az esti órákban a sötétség is visszatartó erő lehet a szabadtéri edzések tekintetében.
  • Az esti edzés óriási negatívuma: ha lefekvés előtt 2-3 órával veszel részt egy kiadós fitneszórán, akkor annyira felpöröghetsz, hogy sokkal nehezebb fogsz tudni elaludni. Viszont ha csak közvetlen lefekvés előtt van időd mozogni, akkor se hagyd ki! Ebben az esetben válassz egy lazító jógaórát!
  • Reggel legalább nem tudod elkerülni a bemelegítést! Ilyenkor még fontosabb alaposan bemelegíteni, ugyanis a sérülésveszély sokkal fokozottabb, mint az esti órákban. Enélkül egyébként is nehezebben menne az ébredés utáni testmozgás.
Ha korábban felkelsz a sportoláshoz, a napfelkeltében is gyönyörködhetsz!

Azért nem árt tudni, hátrányai is lehetnek a korai mozgásnak!

Nagy nehézséget okozhat átállni erre az időszakra, főleg annak, aki nem szokta meg, és nem is koránkelő típus. Nem egyszerű megszervezni azt sem, hogy időben beérj a munkahelyedre, főleg, ha még sminkelni is szoktál. Az sem jó, ha az alvás rovására megy, ugyanis az alváshiány számtalan betegséget okozhat, és a fogyásban sem segít.

Ezt mondják a szakértők: Mindenki nyugodjon le, minden edzés mindig hatásos!
“Ha a hatékonyság alatt a zsírégetést értjük, akkor azt kell szem előtt tartanunk, hogy reggel, ha felkelünk, még 2-3 órán keresztül alapból zsírégető üzemmódban működik a szervezetünk, ezért, aki reggel edz – akár éhgyomorra is, ha bírja – elég hatékonyan hasznosítja a zsírt a szervezetéből” – mondja szakérőnk, Lóránth Kata személyi edző, életvezetési coach. “Aki pedig este, annak azért, mert a növekedési hormon hatása akkor van a csúcson, és a glükagon is az egész napos elhasználódás regenerációjával van elfoglalva, amihez szintén a zsír bontására van szükség, ezért az esti edzés is hatékony, legalább annyira, mint a reggeli. Ha valakinek a fogyás a legfőbb célja, akkor célszerű kihagyni a reggeli és az esti étkezésekből a szénhidrátokat, hogy ezt a hatást fokozza, ha csak nem küzd inzulinrezisztenciával. Természetesen ez is hosszú távon mutat csak eredményt. Az, hogy ki mikor van jobb formában az edzéshez, az valóban egyéni, és a bioritmustól, napirendtől is függ. Én a reggeli edzés híve vagyok” – mondja Kata.
A WooHoo szerzője és életmód-tanácsadója, Petri Nóra (www.eleskarma.com) viszont arról mesélt, hogy a keleti gyógyításban létezik egy úgynevezett szervóra, melyet évezredes megfigyelések alapján alakítottak ki. Ebben a rendszerben minden szervnek megvan a maga aktív ideje a nap során. A szív órája 11 és 13 óra közé esik, és a hagyományos kínai orvoslás szerint ez a nap legenergikusabb része, ezért erre az időszakra javasolja a sporttevékenységeket, és csak ezután az ebéd elfogyasztását. A keleti gyógyítók ajánlása: az egészség megőrzésének kulcsa az, ha követed a bioritmusodat.

Neked mi a jó?

Ha szeretnél zsírt égetni, izmosodni, anyagcserét beindítani, akkor teszteld, hogy az egyéni bioritmusodnak mi a jó. Mindenkinek más válik be, ezért csak próbáld ki, hogy te hogyan tudsz produktívabban sportolni és egészségesebben étkezni.

WooHoo-tipp:
Ha nem tudod eldönteni, melyik időszakban hatékonyabb neked az edzés, csinálj 1-1 hónapos teszteket! Az egyik hónapban a reggeli tornákra fókuszálj, majd a másik hónapban az esti mozgásra. Figyeld a tested, a szervezeted, és vezesd noteszben a súlyod esetleges ingadozásait! De ami a legfontosabb: sose feledkezz meg a bemelegítésről!

Ha tetszett a cikkünk, ezt is olvasd el:

 

 

Legnépszerűbb cikkek: