Rihanna az utca emberének tervez fehérneműt, ezzel azt üzeni, mind megérdemeljük, hogy szexisnek érezzük magunkat

A barbadosi szupersztár egymaga reformálná meg a divatipar azon szektorát, amely évtizedeken keresztül elhanyagolta saját célközönsége, a női vásárlók igényeit. Küldetésében saját márkája, a Savage x Fenty kap főszerepet.

Rihanna utolsó stúdióalbuma, az ANTI 2016 januárjában jelent meg, legnagyobb rajongói egyre nagyobb türelmetlenséggel várják, hogy az énekesnő végre kiadja legújabb, kilencedik nagylemezét. Bár hosszú évek teltek el, mégis csupán néhány apró információ szivárgott ki az R9 névre keresztelt projektről. A barbadosi szupersztár mentségére szóljon, hogy az elmúlt 5 évben sem tétlenkedett, hiszen legfoglalta saját divat- és szépségbiroldalmának kiépítése. 

Egy csillag lehull, hogy a többi fényesebben ragyoghasson

A 33 éves énekesnő divattervezőként először a Fenty x Puma kollekcióival kápráztatta el a világot 2016-ban, majd létrehozta saját kozmetikai márkáját, a Fenty Beauty-t. Ezt követte a Savage x Fenty, amely új fejezetet nyitott a fehérneműipar történelmében, de ugyanezt elmondhatjuk a tavaly bemutatott Fenty Skinről is, amely gendersemleges bőrápolókat kínál. Januárban nagy változás történt a brand életében: a Fenty anyavállalata, az LVMH hivatalosan is megerősítette, két év után végleg bezár az énekesnő divatmárkája. A bejelentésre egy ideje már számítani lehetett, mivel a Fenty tavaly november óta nem mutatott be új kollekciót és az Instagram-oldala sem volt aktív.

Azonban a rajongóknak semmi okuk az aggodalomra: Rihanna valószínűleg azért hozta meg ezt a döntést, hogy minden erejével a másik három bizniszére tudjon koncentrálni. Eltökélt célja, hogy a Savage x Fenty-vel teljesen megreformálja a fehérnemű piacot. Minden jel arra utal, hogy erre reális esélye van: a brand értéke ugyanis éppen egy héttel ezelőtt lépte át a bűvös egymilliárd dolláros határt.

Véget ért egy korszak

Évtizedeken keresztül a Victoria’s Secret számított a fehérneműipar csúcsának, azonban a 2010-es évek végére a vállalat dicsfénye erősen megkopott. A brand ideológiája a kilencvenes évek óta semmit sem változott, és a body positive mozgalom kellős közepén még mindig a tökéletes modellek, még tökéletesebbre retusált képeivel próbálták megőrizni a vezető pozíciójukat. Az év végi költséges divatbemutatók évről-évre negatív nézettségi rekordot döntöttek. Ráadásul Ed Razek, a Victoria’s Secret marketingvezetője csak tovább rontott a helyzeten. Miután kijelentette, hogy nem tudja elképzelni, hogy plus size vagy transznemű modellek szerepeljenek az éves giccsparádén, a közvélemény a brand ellen fordult. Végül ez az állásába került.

A legfontosabb kérdés csak a távozása után merült fel az emberekben: miért hunytunk szemet éveken keresztül afelett, hogy egy hetvenes férfi több millió nő önértékelésében kárt tegyen. Razek nemcsak abban hibázott, hogy tökéletes génekkel megáldott modellekkel (és még vékonyabbra retusált testükkel) reklámozta a termékeket. Több modell is kitálalt, hogy gyakorlatilag tárgyként kezelte őket miközben irreális követelményeknek kellett megfelelniük. Erin Heatherton, aki éveken keresztül a VS egyik ismert arca volt 2016-ban vallotta be, hogy étkezési zavarokkal és depresszióval is küzdött a márka miatt.

Érzékiség női szemmel

A Victoria’s Secret gyors hanyatlása teret engedett az új fehérneműmárkáknak, de a #MeToo mozgalom után a legtöbb brand inkább a kényelemre fektette a hangsúlyt. Rihanna azonban nem szerette volna, ha a szexualitás teljesen a háttérbe szorul. Az énekesnő a VS túlszexualizált marketingjével ellentétben a nők szemszögéből mutatja be az erotikát. A Savage x Fenty vezérigazgatójaként és kreatív igazgatójaként egy olyan márkával akar egyeduralkodóvá válni, amelynek köszönhetően minden nő magabiztosnak, szexinek és gyönyörűnek érzi magát. A Savage x Fenty társelnöke, Christiane Pendarvis szerint Rihanna valóban szívügyeként tekint a márkára. Nemcsak az arcát és a nevét adja hozzá, hanem az alapanyagok kiválasztásától a divatbemutató megszervezéséig minden feladatban részt vesz. Így marad teljesen önazonos vele.

Nekünk pedig azt üzeni, mindannyian megérdemeljük, hogy szexinek érezzük magunkat. Ezért a Savage x Fenty divatbemutatóit és kampányait is a diverzitás jellemzi. Emellett a bizniszlédivé avanzsált énekesnő a body positive mozgalom lelkes támogatója. Ezt a brand termékkínálata is hűen tükrözi. Rihanna nemcsak 4-5, hanem általában 8-10 különböző árnyalatban értékesíti a testszínű termékeket. A melltartók méretezése a 30A-tól a 42H-ig terjed, az alsóneműk és a pizsamák pedig XS és XXXL méretben is elkészülnek. Természetesen az esztétika mellett a kényelemről sem feledkezett meg. Sok márka életében bevett szokás, hogy prototípust készítenek egy ruhadarabról, majd ezt méretezik át. A nagyobb méreteknél ez olyan torzulást okozhat, ami kényelmetlenné teszi a viselését. Jól tudjuk, hogy egy fehérnemű esetében ez mennyire kellemetlen lehet. A Savage úgy előzi meg a problémát, hogy a különböző méreteket egyesével tervezi meg. Az eltérő formáknak, szabásvonalaknak hála a végeredmény tökéletesen illeszkedik a testalkathoz.

Au revoir hagyományok

Azonban Rihanna nemcsak a márkák struktúráját reformálná meg. Arra buzdít minden brandet, szakítsanak a fehérneműs divatbemutatók hagyományaival. Ő már bebizonyította, hogy a közönség másra vágyik. Mindkét Savage x Fenty bemutatóval történelmet írt, amikor egy közel egyórás performansz keretében prezentálta a kollekciók darabjait. A tavalyi és a 2019-es show-val is a sokszínűséget ünnepelte, ezért a modellek között különböző etnikumú, életkorú és testalkatú nők, illetve férfiak vonultak fel.

A 2020-as bemutatón például a testpozitív mozgalom egyik legismertebb képviselője, Lizzo is feltűnt, valamint Bella Hadid, Paris Hilton, Normani és Shea Couleé, a híres draq queen is elvállalta Rihanna felkérését. Ráadásul itt debütáltak a Savage x Fenty férfi alsóneműi is, amelyek a bemutatót követően olyan népszerűek voltak, hogy az állandó kínálat részévé váltak. Úgy tűnik, elérkezett az a korszak, amikor nem a férfiak terveznek divatos fehérneműt a nőknek, hanem éppen fordítva. És nincs kétségünk afelől, hogy Rihanna ebben is leiskoláz majd mindenkit.

Nyitókép: Kevin Mazur/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Tedd meg a befizetéseidet, mi pedig megnöveljük a nyerési esélyeidet maximum 275 000 forintig. (x)