Rossz a gyereked tartása, esetleg hátfájással küzd? A manuálterápia a gerincferdülésen és a tartáshibákon is segít

A legtöbb tartásbeli probléma az iskolakezdéshez köthető, éppen ezért érdemes még időben változtatni, hogy ne alakuljon ki tartásprobléma a gyerekeknél. Szükség esetén a manuálterápia nagy segítség lehet!

Az iskolakezdés egy tartalmas nyár után a gyerekek többségét nemcsak lelkileg viseli meg, a telepakolt iskolatáska a testüknek sem tesz feltétlenül jót. A mai diákok túlnyomó többsége gerincproblémával, tartáshibával küzd, ami természetesen nem csak az iskolatáska cipelésből következik. A hosszasan egy helyben ülés sem tesz jót a szervezetnek, és sok gyerek még a szünetben sem megy ki a teremből. Pedig az az idő arra (is) való, hogy átmozgassuk az elkényelmesedett testrészeket. Rendkívül fontos, hogy a szülők nyomon kövessék gyermekük tartását, és ne érezzék magukat kellemetlenül, ha úgy érzik, segítségre van szükség. A manuálterápia a gyógytornához hasonlóan szakember felügyelete alatt történik, holisztikus szemléletű módszer, amely a támasztó és a mozgató szervrendszer megbomlott egyensúlyát állítja helyre. A kezelés során a terapeuta kézi fogásokkal dolgozik, egyedileg kialakított terápiás terv alapján. A diákok túlnyomó többségénél hamar kialakul a tartáshiba, és ha ilyenkor elbagatellizálódik a probléma, az később súlyosabb deformitáshoz is vezethet.

Tényleg nehéz az iskolatáska!

Sokszor a trend és a divat dönt az iskolás gyermek táskaválasztásánál, pedig a legpraktikusabb, a szimmetrikus terhelés miatt az olyan hátizsák, amely megfelel a gyermek alkati adottságainak. „A táska magassága ne legyen nagyobb, mint a gyermek csípőinek, illetve a tarkójának a távolsága, valamint szélességben se haladja meg sokkal a gyermek törzsének méretét.

Fontos, hogy a pántok legyenek megfelelően szélesek és párnázottak a váll részen, hiszen a kényelem mellett ezáltal sokkal jobb lesz a súlyeloszlás.

A pántok legyenek annyira szorosak, hogy a táska ne érjen a csípők alá, de megengedjék a vállízület szabad mozgását. A deréköv szintén nagy előnyökkel járhat, ugyanis a táska súlya ezáltal nemcsak a vállakon, hanem a medencén is támaszkodik. Puha anyagú, egy rekeszes táskában sokkal könnyebben lecsúsznak a tanszerek a táska aljára, így a gerinc nagyobb terhelésnek van kitéve. Merevített falú, több rekeszes táskákban megfelelőbb a súlyeloszlás. Alternatív megoldás lehet a gurulós és húzható iskolatáska” – javasolja Petridisz Anna manuálterapeuta, akinek tapasztalatai alapján a kisiskolások többsége, már októberben tartáshibák miatti problémákkal küzd.

Apróságnak tűnik, de nem árt figyelni arra, hogyan veszi fel, illetve le a táskát a gyermek. Otthon elindulás előtt célszerű, ha a szülő adja rá a hátára, hogy ne kelljen lehajolni érte a földre. Iskolából történő elinduláskor legoptimálisabb egy padról/székről felvenni a táskát. Hiszen a legnagyobb terhelés előrehajlás során éri a gerincet, így ezt a testhelyzetet kell kerülni emelés során. Ha mégis a földről kell felvenni a táskát, akkor érdemes megtanítani a gyermeknek az emelés helyes módját. Ami nem más, mint az, ha hajlított térdekkel, egyenes háttal, megfeszített hasizmokkal, a térdek nyújtása közben emelünk.

A helyes testtartást a sport segíti legjobban

Amennyiben az iskola és a napi házi feladatok lehetővé teszik, minél több dolgot hagyjon bent a gyermek az iskolában, amely aznap otthonra nem szükséges. A füzetek számát azáltal lehet csökkenteni, hogy a füzet elejébe és hátuljába más tantárgyhoz kapcsolódó jegyzeteket ír a gyermek és egy fordítással válthat a két tantárgy között. A mindennapos utazások során, a tömegközlekedési eszközökön érdemes levenni a táskát a vállakról és egyes buszokon a táskáknak kijelölt helyre helyezni. Ha a tömött buszokon erre nincs lehetőség, akkor praktikus a táska aljára egy vízhatlan, levehető borítást helyezni, amivel akár a földre is le lehet tenni a táskát a megállóban várakozás ideje alatt, esetleg magán a tömegközlekedési eszközön.

„Unalomig ismételt tanács, de a legfontosabb, hogy rendszeresen mozogjon az iskolás gyermek. A testmozgás, a szabadban eltöltött mozgalmas órák azok, amik gyermekkorban a leginkább hozzájárulnak egyrészt a helyes mozgásfejlődéshez, illetve koordináció és egyensúlyfejlődéshez, másrészt a legjobban ellensúlyozzák a sok padban töltött óra és a nehéz iskolatáska viselésének negatív hatásait” – hangsúlyozza a szakember.

Nyitókép: Inside Creative House/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: