Ruhák, amik örökre beírták magukat a filmtörténelembe

A filmtörténet feledhetetlen alkotásai nemcsak remek mozikkal, hanem ikonikus ruhákkal is megajándékoztak minket. Köztük van olyan is, ami már majdnem száz évvel ezelőtt beírta magát a történelembe.

Nemrégiben sorra vettük azokat a cipőket, amik beírták magukat a filmtörténelembe. Nos, a mozikban szereplő ruhák legalább ilyen hatást gyakoroltak ránk az évek során. Számos Oscar-díjat hoztak, divatirányzatokat indítottak útjukra, sőt azoknak köszönhetően még legendás barátságok is köttettek. Jöjjenek a legemlékezetesebb filmes ruhák!

Óz, a csodák csodája és a Jó Boszorkány rózsaszín ruhája

Az 1939-es klasszikus mindig témát szolgáltat. Viselettörténetileg Dorothy vörös cipellője mellett máig fel tudjuk idézni a Jó Boszorkány csillogó rózsaszín ruháját. A jelmez a kor legnagyobb hollywoodi tervezőjének munkája volt, Gilbert Adrian olyan sztárokat öltöztetett, mint Greta Garbo vagy Joan Crawford. A designer már gyermekkorában rajongott Óz történetéért, így amikor felkérték a film kosztümjeinek elkészítésére már ötletekkel tele vágott bele a munkába. Kollégáival összesen 3210 szettet álmodott meg a mozihoz, ezek közül az egyik leghíresebb a fent említett kreáció lett. Kevesen tudják viszont, hogy a darab nem kifejezetten az Óz-hoz készült, 1936-ban Jeanette MacDonald a San Fransico című filmben már viselte, Adrian pedig néhány módosítást eszközölve újratervezte azt a legendás mozihoz. Az eredeti ruha puffos ujjakat kapott, rózsaszín tülljeit egy habos-babos csodává változtatta, még több kristály és ragyogó motívum került rá, amiket még pár pillangó dísszel is kiegészített, annak érdekében, hogy méginkább illeszkedjen a mesés történethez.

Az Óz, a csodák csodája nem csak Dorothy cipőjét tette legendássá (Fotó: MGM Studios/Courtesy of Getty Images)

Elizabeth Taylor sztárrá vált Kleopátra arany ruhájában

A legendás Elizabeth Taylor főszereplésével készült Kleopátra a 20th Century-Fox legnagyobb projektje volt. Az 1963-ban bemutatott, több mint négyórás, történelmi ihletésű alkotásra pedig sem az időt, sem a pénzt nem sajnálta a stúdió. A monumentális díszletek mellett persze a szereplők gázsija és a kosztümök is igencsak fényűzőek voltak. A történelmi hűség érdekében az ókor egyik legnagyobb uralkodóját megszemélyesítő Taylor 194.000 dollár értékben, több mint hatvanöt méregdrága kreációt vonultatott fel a Foxot a csőd szélére sodró alkotásban. Az egyik legemlékezetesebb szettje az aranyban pompázó ruha volt, amit a sztori szerint Rómába érkezésekor viselt. A Főnix tollaira emlékeztető palást elkészítése is igazi kihívás volt, hiszen az ahhoz használt bőrt vékony csíkokra vágták, majd az azt díszítő több ezer gyöngyöt és flittert kézzel varrták rá. A látványos fejdísz sem volt olcsóbb mulatság, hiszen nem meglepő módon 24 karátos aranyból készítették el. A mozi kosztümjeiért felelős Renié Conley, Irine Sharaff és Vittorio Nino Novarese 1964-ben meg is kapták a legjobb kosztümökért járó Oscar-díjat.

A Kleopátra minden tekintetben monumentális alkotás volt (Fotó: Silver Screen Collection/Getty Images)

Az urak a szőkéket, Marilyn pedig a rózsaszínt preferálja

Az egykori szexszimbólum filmes gardróbjából is bőven lehet szemezgetni, hiszen a színésznő is számos divattörténeti pillantot vonultatott fel szerepeiben. Az egyik legikonikusabb mind közül az 1953-as Gentlemen Prefers című film egyik jelenetsorában viselt rózsaszín estélyije volt. A kreáció az 1948-ban Oscar-díjat nyert William Travilla nevéhez fűződik, aki nyolc moziban volt felelős Monroe gardróbjáért. A jelenethez egyébként egy egész más terv készült, azt viszont a színésznő meztelenkedős múltja miatt gyorsan el is kellett felejteni. Travilla azt a feladatot kapta, hogy gyorsan tervezzen egy olyan darabot, ami a Monroe-t kimossa aktuális botrányából. Ekkor jött a pink, selyem szaténból készült pánt nélküli ruha ötlete, amit hátul egy óriási masni díszített. A lookot a könyék felett végződő kesztyűk, na és persze a gyémántok tettek teljessé. A designer először kétrészesnek álmodta meg a szettet, de mivel a szoknya és a felső Marilyn produkciója alatt elváltak egymástól, estélyi ruhává módosította azt. A kreációból egyébként két egymással megegyező darab készült a Diamonds are the girl’s best friend betéthez. A ruha későbbiekben is bőven adott ihletet a filmes stylistoknak. Hatása megkérdőjelezhetetlen, hiszen másai feltűntek a Gossip Girl-ben Serenán, Margot Robbie Harley Quinnjén, Madonna Material Girl című dalának klipjében és nem egy ízben a vörös szőnyegen is.

Audrey Hepburn egyik feledhetetlen Givenchy pillanata

A bájos Audrey Hepburn és Hubert de Givenchy barátságáról és együttműködésük divattörténeti fontosságáról már a kis fekete ruhákat taglaló cikkünkben is foglalkoztunk. Azonban nem csak a Tiffany kirakata előtt feltűnő estélyi hagyott nyomot a filmtörténetben a két legenda barátságából. A Sabrina című moziban számtalan, a francia tervező által megálmodott kreációt láthattunk, ezekből az egyik leghíresebb az 1953-as kollekcióban szereplő ruha lett. A hófehér, pánt nélküli felsőrésszel, boka felett végződő ceruzaszoknyával és a színésznőnek hercegnős megjelenést kölcsönző, földet súroló felsőszoknyával ellátott kreáció mindenkit lenyűgözött. Audrey-n mesésen állt az aprólékosan megtervezett, fekete hímzésekkel díszített estélyi, melyet színben passzoló kesztyű és magassarkú egészítettek ki. A későbbiekben a sztár magángardróbjának nagy részét, vörös szőnyeges lookjait és filmjeinek ruhatárát is a francia tervező készítette.

Ez a ruha egy legendás barátság kezdetét jelentette (Fotó: Getty Images)

Legendák találkozása: Grace Kelly, Alfred Hitchcock és Edith Head

A fent említett három név mindegyike fogalomnak számított az 1950-es évek Hollywoodjában. Hitchcock, mint rendező, Grace Kelly, mint filmes ikon és Edith Head, mint a kor legismertebb jelmeztervezője a Fogjunk tolvajt című mozin dolgoztak együtt. Head volt a filmgyár szupersztárja, harminchat éven keresztül minden Oscar-gálán jelöltként vett részt, több mint 1100 kosztümöt tervezett és csillagot is kapott a Hollywood Boulevardon. A Paramount vezető jelmeztervezőjeként a stúdió ezen korszakának minden szuperprodukciójában részt vett. A Fogjunk tolvajt különösen közel állt a szívéhez, mert ekkor kedvenc rendezőjével dolgozhatott együtt. Grace Kelly számára tervezett sifonestélyije pedig az általa megálmodott ruhák egyik leghíresebbikévé vált. A csodásan redőzött darabban a későbbi Monaco-i hercegnő azt a királynői eleganciát testesítette meg, amit pár évvel később a Grimaldi család tagjaként a mindennapokban elvártak tőle. A padlót söprő uszály alatt egy klasszikus A-vonalú, spagettipántos, derékban húzott ruha volt található. Ezt borította az ezernyi ráncba rendezett égkék sifon, amit egy uralkodói szalagra emlékeztető, átlósan elhelyezett sötétebb csík tört meg.

Grace Kelly az Edith Head által tervezett ruhában (Fotó: George Rose/Getty Images)

Piszkos tánc, halvány rózsaszínben

„Baby-t senki nem ültetheti a sarokba!” – hangzik el a legendás mondat Patrick Swayze szájából a Dirty Dancing-ben. A Baby-t alakító Jennifer Grey-t pedig ebben a ruhában senki nem is tudja elképzelni a sarokban ülve. A kultikus film jelmezeiért Hilary Rosenfeld volt felelős, aki a történet ívével együtt fejlesztette Baby ruhatárát. Az outfiteken keresztül akarta bemutatni, hogyan válik a szófogadó, jó kislányból önálló, tudatos nő. A gyerekes blúzokat és farmerszoknyákat felváltották a csinos darabok, majd végül megjelent a kultikussá vált rózsaszín koktélruha, amit egy ízig-vérig nő visel. Minden részletében kidolgozott, tükrözi a fiatal nő lényét: a halványrózsaszín az ártatlanságot sugallja, a lágyan fodrozódó, libbenő anyag pedig a lány frissen felfedezett érzékiségét szimbolizálja.

Micsoda nő!

Ezt gondolhatta Richard Gere is, mikor meglátta ebben a ruhában partnerét. A Julia Roberts által viselt estélyit nemcsak mi, hanem a Vogue is ikonikusnak nevezte, sőt a divatrajongók Bibliája azt is kijelentette, hogy ez a darab rengeteget tett hozzá a film sikeréhez. A kreáció Marilyn Vance nevéhez fűzödik, akit a rendező arra kért, hogy feketében készítse azt el, hiszen nem hitt abban, hogy Roberts vörös hajszínéhez illeni fog a piros. A tervező így eleget tett a kérésnek, de addig kísérletezett ameddig meg nem találta azt az árnyalatot, ami a képernyőteszten is átment. Az árnyalat pedig a már mindannyiunk által ismert skarlátvörös lett. A ruha puffos ujjai lágyan omlottak le a színésznő vállán, ezzel esélyt adva egy hangsúlyos, de mégsem közönséges dekoltázs létrehozásának. A kevesebb több elvet szem előtt tartva a kor divatjának megfelelően kapott még egy lágy redőzést.

Spinédzserek

Cher Horowitz nemcsak a cipőtrendeket, de divatot is diktálta a 90′-es években. Az Alicia Silverstone által megformált karakter számtalan stílustrükköt vonultatott fel a Spinédzserekben.
„Mel Horowitz: Mi a fene ez rajtad?
Cher Horowitz: Ruha!
Mel Horowitz: Ki mondja?
Cher Horowitz: Calvin Klein!” – hangzik el a párbeszéd Cher és édesapja között. Ekkor ugyanis egy hófehér Calvin Klein-miniben indul randira a főhősünk. Az aligruhák trendje ekkor már kezdett begyűrűzni a köztudatba és főhősünk ezzel a jelenettel a kis fekete ruha” mellé a kis fehér ruhát” is feltette a térképre.

Cher Horowitz kis fehér ruhája (Fotó: CBS via Getty Images)

Carrie Bradshaw vintage-ban diktálja a divatot!

Ha a Szex és New York-ra gondolunk, elsőként a divat az, ami eszükbe jut. Carrie Bradshaw-tól van is mit ellesnünk a stílus terén, hiszen számtalan feledhetetlen look-kal rukkolt elő az évtizedek során. A sorozat és a filmek stylist-ja egyaránt Patricia Field volt, aki egyáltalán nem törekedett arra, hogy Carrie kapszulagardróbból vagy szűkös büdzséből öltözködjön. Ennek ismeretében pedig meglepő, hogy bizony volt ruha, amit többször is láthattunk a Sarah Jessica Parker által megformált karakteren. Egy ilyen a tervezőgéniusz, John Galliano Dior-nál eltöltött korszakából került ki. Carrie a 2000-2001-es őszi-téli kollekcióból származó „newspaper dresst” is legendássá tette. Elsőként a sorozat harmadik évadjának tizenhetedik részében jelent meg az újságpapírmintás könnyed ruhában, majd a Szex és New York 2-ben is viselte azt. Ha ezt a Dior by Galliano ruhát látjuk, biztosan ő az első, aki eszünkbe jut róla.

A legendás Dior by Galliano ruha (Fotó: James Devaney/WireImage)

A Prada ragyogása az 1920-as években

De nem úgy, ahogy azt elképzelitek. A Pradát ugyan 1913-ban alapították, de akkor még a ruhatervezés nem volt a palettájukon. A luxusbrand ugyanis sok más, mára vezető divatházzá vált márkához hasonlóan táskákkal és bőröndökkel indult útjára. A Prada azonban mégis kapott arra lehetőséget, hogy bemutathassa, hogyan nézett volna ki az 1920-as haute couture kollekciója. Miuccia Prada ugyanis az F. Scott Fitzgerald ikonikus művéből készült, Baz Luhrmann által rendezett filmhez tervezhetett jelmezeket. A Nagy Gatsby lookjaihoz a Miu Miu és a Prada archivumát használta inspirációul. Az egyik leglenyűgözőbb ruhakölteményt a Carey Mulligan által megformált Daisy Buchanan karaktere kapta. Egy csupa csillogó estélyit, melyet ezernyi Swarovski kristály díszített. A lookot egy mesés szőrmestóla és a Tiffany ékszerei tették méginkább feledhetetlenné.

Nyitókép:  Warner Brothers/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezek is érdekelhetnek:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: