Adj mattot az aggodalmaidnak! Tudtad, hogy a sakk segíthet a szorongás leküzdésében?

A sakk jóval több, mint egy sport: az elmét, a lelket és az agyat is megdolgoztatja.

Amikor hazánkban a sakk említésre kerül, mindenki a Polgár lányokra asszociál. Annak idején rengetegen támadták az édesapát, aki fejébe vette, hogy a lányaiból nagymestereket nevel. Az idő azonban őt igazolta, hiszen mindhárom lány világszínvonalú teljesítmény elérésre volt képes, hosszú évtizedeken át.

A nagybátyámat teljesen magával ragadta ez a gondolatmenet, és úgy érezte, ha egyszer a recept bevált, másnál is működhet. Bánatára a három gyermekéből csak a legnagyobb tartott ki hosszan a sakktábla mellett, a két kisebb köszönte, nem kért belőle. Viszont az elsőszülött fia már elég korán sakknagymester lett, ami komoly visszaigazolás volt számára. Engem ez a sport soha nem fogott meg, mert sokkal izgágább voltam már egész kisgyerekként is, de az lenyűgözött, hogy órákig ültek akár a legkisebb asztalnál is, és szinte hallani lehetett, ahogy jár az agyuk egy-egy lépés előtt.

Az elfogadás készségét is erősíti a sakk

A sakktábla-metaforát az elfogadás- és elkötelezettségterápiában is előszeretettel alkalmazzák. „A metaforák ugyanis hatékony módszerei lehetnek a szorongás kezelésének. A belső élményekre – gondolatokra és érzésekre – mint a sakktáblán lévő figurákra való gondolás egy olyan metafora, amely segíthet a defúzió és az elfogadás készségének fejlesztésében. A defúzió azt jelenti, hogy metaforikusan visszalépünk a szorongó gondolatoktól. Az elfogadás pedig azt, hogy nyitottak vagyunk a szorongó gondolatok és érzelmek teljes megtapasztalására anélkül, hogy megpróbálnánk megváltoztatni azokat. Amikor ezt teszed, a szorongás nem uralja annyira azt, amit csinálsz és a döntéseidet” – fogalmaz Liz White, klinikai pszichológus.

A sakkfigurák, mint gondolatok és érzések

A sakktábla mindkét oldalán kontrasztos színű sakkfigurák vannak. Egyrészt elképzelhetjük, hogy ezek a sakkfigurák, mind kellemes és pozitív gondolataink és érzéseink szimbólumai. A másik oldalon van minden negatív, szorongó és nyomasztó érzésünk, gondolatunk. Életünk során mindkettőből végtelen számú lesz, mint ahogy azokból is, amelyeket életünk során átélünk.

A belső harcok olyanok, mint egy sakkjátszma

Amikor nem akarunk negatív dolgokkal foglalkozni, vagy negatív dolgokra gondolni, akkor tulajdonképpen egy belső harcot vívunk. Ilyenkor aktívan próbáljuk letolni a darabokat a tábláinkról úgy, hogy figyelmen kívül hagyjuk, eltoljuk őket, vagy elvonjuk róluk a figyelmet. Amikor az időnket belső küzdelmek kötik le, akkor nem fektetünk energiát a számunkra igazán fontos dolgokba.

Hogyan használjuk a sakktábla metaforáját a mindennapokban?

Nehéz pillanatokban, amikor szorongással küszködsz, próbálj magad elé képzelni egy sakktáblát. Lelki szemeiddel minden nyugtalanító érzésedet és gondolatodat próbáld a sakkfigurákra behelyesíteni. Próbáld a táblán lévő gondjaidat kicsit kívülről, magadtól eltávolodva nézni. Ha kivetíted a problémáidat, és nem a sajátjaidként tekintesz rá, rögtön más megvilágításba kerülhetnek. Így könnyebben észrevehetsz, felismerhetsz olyan megoldásokat, vagy rájöhetsz olyasmire, amelyi korábban eszedbe sem jutott.

Forrás: psychologytoday.com
Nyitókép: Sean De Burca/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: